Inlägg från: Prinsessans mamma |Visa alla inlägg
  • Prinsessans mamma

Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?

Ja, jag undrar som i rubriken. Fick till min förvåning en klasslista med alla barnens personnummer, 4 sista siffrorna och allt. Kanske lätt går att spåra rätt på ändå i dessa tider, men spontant kändes det fel.

• Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?
  • Prinsessans mamma

jaha, även på icke myndiga?
    Jag är ju så gammal att jag minns livet före internet och att man fick lära sig att  det var så viktigt att inte lämna ut de sista 4, för det kunde missbrukas. Det är väl det som sitter i.

MEN jag tycker fortfarande att det var onödig information 

• Prinsessans mamma

Ja, puh. Rättigheter hit och dit, och ej hemligt utan offentligt..... Jag kan ändå tycka att det inte behöver gå ut med automatik för lågstadieelever. Sen står jag mig väl slätt om jag skulle kontakta skolan angåënde detta

Men jag kan undra varför det då är så himla noga med att kryssa i om barnen får vara med på bild på hemsidor mm och om deras namn får eller inte får vara med. Ingen som frågade vad jag tycker om att personnumret ska valsas ut till hela klassen.

Jag tänker också på att i mitt yrke ska vi vara så respektfulla att vi inte ber kunder säga sitt hela personnummer om fler finns närvarande. Flera vägrar också uppge de sista 4 siffrorna -som de säger- "av princip"   

• Prinsessans mamma

tyvärr är det just en kontakt jag vill undvika. Jag kommer att gå direkt till rektor istället om jag har något att ta upp. Och bara det känns som att det blir en större sak av det än nödvändigt. Ville lufta lite här först. Fåfler åsikter och se om jag är helt ute och cyklar med mig reaktion. Det är väl det forum är till för?

En släkting till mig som är lärare själv har uttryckt om denne lågstadielärare och jag kan bara hålla med: vissa tycks ha fått sin examen i ett cornflakes-paket. Men se  DET är en annan historia....

Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?