• Anonym (Orolig)

Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?

Jag har en flicka på 2 år som håller på att utredas för autism. Det känns nu som om hela mitt liv har rasat o att jag aldrig kommer att bli lycklig igen. Ni som har barn med autism. Hur är ert liv nu? Går det att få ett lyckligt liv även om ens barn har autism? Mvh Orolig o olycklig

• Svar på tråden Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?
  • fornminne
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-20 19:39:22 följande:

Du skrev att du förlorat din dotter till autismen. Som jag förstår det är autism medfött och inget man plötsligt får även om det generellt sätt visar sig mer när barnet blir äldre. 

Lösningen är inte att sörja utan att lära sig mer och på så vis utmana sina fördomar. Jag brukar jämföra med homosexualitet det finns fortfarande föräldrar som sörjer att deras barn är gay vissa säger till och med upp kontakten med barnet. Att se barnet i en lycklig samkönad relation är jättehemskt för de här personerna men omgivningen ställer sig i allmänhet inte på föräldrarnas sida är barnet autist gör de det. 

Den här tråden är gammal och ts har försvunnit sen länge trots det har inte mycket ändrats. 

Att vara homosexuell är inget handikapp. Att ha autism behöver inte heller vara något handikapp, men kan vara det.

I Sagas fall är det definitivt så. Det låter som hon kommer att behöva hjälp med allt eller det mesta, hela livet. Skulle man som förälder inte få sörja det, samt oroa sig för barnets framtid?

Det är inte samma sak med barn som förmodas bli självgående eller relativt självgående.

Men självklart älskar man sina barn oavsett. Människovärde har inte heller med saken att göra.
  • fornminne
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-20 19:42:50 följande:
    Jag tycker det är fel att räkna någons människovärde i hur mycket personen klarar det viktigaste är att man mår bra och har ett liv man trivs med. Hur mycket hjälp flickan behöver idag vet vi inte heller autism kan se ut på olika sätt. 
    Som sagt, människovärde har inget med saken att göra.

Föräldrar som sörjer och oroar sig för att de har fått barn som kommer att behöva mycket hjälp hela livet, har rätt till sina känslor. Det betyder inte att de älskar sina barn mindre, eller tycker att barnen är mindre värda.

Sen är det viktigt om mer kunskap om npf. högfungerande autism osv.
  • Anonym (S)

Åh vad fint skrivet, tack! Ska försöka tänka så. Jag kommer alltid finnas där för henne men hjärtat går verkligen sönder av att hon känner sig så annorlunda men vill bara ha vänner som finns där för henne alltid och så är det ju tyvärr inte

Anonym (Sagas mamma) skrev 2024-02-20 20:57:03 följande:
    Jag känner med dig!
    Man kan tycka att det på något sätt är bättre att vara helt väck (som min tös) och därmed lyckligt ovetande om sin särart.

Att ha högfunktionerande NPF har ju den nackdelen att man är fullt medveten om att man är annorlunda. Lätt hänt att det eldar på känslor av utanförskap, mindervärde och liknande. 

Men det är ju här du kommer in i bilden.

Det finns så mycket du kan göra för din tös! Och om du är som jag kommer du att känna att ditt liv på något sätt blev ännu mer meningsfullt när du blev en extra ömtålig varelses trygga hamn och stöttepelare.

Hon kommer att vara lycklig och olycklig om vartannat, precis som alla barn. Men tillsammans med dig kommer hon alltid att ha det bra, eller hur? <3
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-20 19:39:22 följande:

Du skrev att du förlorat din dotter till autismen. Som jag förstår det är autism medfött och inget man plötsligt får även om det generellt sätt visar sig mer när barnet blir äldre. 

Lösningen är inte att sörja utan att lära sig mer och på så vis utmana sina fördomar. Jag brukar jämföra med homosexualitet det finns fortfarande föräldrar som sörjer att deras barn är gay vissa säger till och med upp kontakten med barnet. Att se barnet i en lycklig samkönad relation är jättehemskt för de här personerna men omgivningen ställer sig i allmänhet inte på föräldrarnas sida är barnet autist gör de det. 

Den här tråden är gammal och ts har försvunnit sen länge trots det har inte mycket ändrats. 

Som redan påpekats, jämförelsen haltar.

Homosexualitet är inget handikapp. Där ligger eventuella problem helt och hållet hos omgivningen.

Så kan det vara även när det gäller autism, men det kan också vara så att personen faktiskt har svårt att fungera ihop med andra, eller aldrig kommer att klara sig själv. Som Saga. Det är ingens fel och gör inte barnet mindre värt eller mindre älskat, men kan likväl vara en sorg för anhöriga.

Anonym S skriver om en dotter under utredning som mår dåligt för att hon är annorlunda och har svårt med kamratrelationer. Man kan älska sitt barn precis som det är och ändå önska att barnet inte hade dessa svårigheter.
  • Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-02-20 21:59:17 följande:

Åh vad fint skrivet, tack! Ska försöka tänka så. Jag kommer alltid finnas där för henne men hjärtat går verkligen sönder av att hon känner sig så annorlunda men vill bara ha vänner som finns där för henne alltid och så är det ju tyvärr inte

Du är en kärleksfull förälder som önskar det bästa för ditt barn. Klar som f-.n att hjärtat brister, vad hade du varit för sort om det inte gjorde det? På så vis blir din största styrka även din största svaghet, dock.

Men om vi fokuserar på styrka, så har din lilla tjejja inte bara hinder. Hon har även ett försprång i form av en hängiven förälder (eller två?), tänk vad många barn  som saknar detta.

Det kommer också snart att visa sig vilka speciella talanger hon har begåvats med. I rätt kontext och med rätt stöttning kan det bli magi. 

Det kommer att bli bra. Hjärta
  • Anonym (S)

Tack ❤️ det märks vilket stort hjärta du har! Din dotter kan vara glad som har dig. Önskar er all lycka 

Anonym (Sagas mamma) skrev 2024-02-20 22:14:29 följande:
    Du är en kärleksfull förälder som önskar det bästa för ditt barn. Klar som f-.n att hjärtat brister, vad hade du varit för sort om det inte gjorde det? På så vis blir din största styrka även din största svaghet, dock.

Men om vi fokuserar på styrka, så har din lilla tjejja inte bara hinder. Hon har även ett försprång i form av en hängiven förälder (eller två?), tänk vad många barn  som saknar detta.

Det kommer också snart att visa sig vilka speciella talanger hon har begåvats med. I rätt kontext och med rätt stöttning kan det bli magi. 

Det kommer att bli bra.  // Hjärta
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-20 19:50:14 följande:
    Hur kan du få det till att handla om människovärde? Jag sörjer att min mamma har en sjukdom som påverkar hennes livskvalitet men inte tusan skulle väl någon få för sig att jag därför tycker hon har ett sämre värde.
    Flickan i fråga har autism och intellektuell funktionsnedsättning varför jag drar slutsatsen att hon behöver mycket stöd. Att mamman i fråga framförallt vill se henne lycklig framgår tydligt.

Autism är ingen sjukdom det i sig påverkar inte ens livskvalitet det är omgivningen som påverkar om man får ett bra liv eller inte. 

Det finns ingen motsättning i att vara lycklig och vara autism med IF. 

• Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-22 18:51:32 följande:

Autism är ingen sjukdom det i sig påverkar inte ens livskvalitet det är omgivningen som påverkar om man får ett bra liv eller inte. 

Vad du envisas, vännen? 
    OK, så för dig har ditt NPF inte inneburit någon sänkning av livskvaliteteten och jag är naturligtvis jätteglad för din skull.

Men betänk. En av de största markörerna i autistiskt syndrom är just svårigheter med social interaktion. Många autister har en ganska taggig och självcentrerad personlighet, vilket kan upplevas som påfrestande och energikrävande av omgivningen. 
    Så pass att man kanske undviker dem eller bemöter på ett avvisande sätt, vilket leder till utanförskap.

Är du typen som struntar i vilket, ja då är ju allt väl för dig. Då blir det bara omgivningen som får ta smällarna.

Men många människor med NPF har ett behov av tillhörighet, att passa in (precis som neurotypiska individer). Och deras dagliga kamp för att övervinna sina hinder leder inte sällan till depression, självskadebeteenden, suicidala tendenser i värsta fall.

Detta är inget som någon förälder önskar åt sitt barn. Så, för en förälder kommer ett NPF-barn i de flesta fall att vara en större källa till oro än ett neurotypiskt barn. Och i de fallen där NPF-et faktiskt påverkar barnets livskvalitet negativt, så kommer det även att bli en källa till sorg. 

Så är det att älska någon högre än sig själv. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Hur mycket omgivningen kan (och bör) anpassa sig, beror helt på vad det handlar om.

Självklart finns ingen motsättning mellan autism och att vara lycklig, men det har ingen påstått heller. 

Autism kan innebära sociala svårigheter och andra svårigheter som gör att man får det tufft i livet. Det är varken ens eget eller omgivningens fel.

Det kanske inte gäller dig. Bra för dig. Men andra har andra erfarenheter.
  • Anonym (Trött)

Tyvärr är såväl personer med autism och personer med IF särskilt utsatta och överrepresenterade inom tex psykiatrin. Det är en tydligt ökad risk för psykisk ohälsa.
    Personer med IF blir oftare utsatta för övergrepp. 
  • fornminne

Som förälder ska man inte utgå från att det blir problem. Men ju större svårigheter barnet har, desto större oro. Det är naturligt, precis som Sagas mamma skriver. 

Påverkas barnets livskvalitet negativt, leder det självklart också till sorg. Man vill sina barns bästa.

Då hjälper inte heller inställningen att det är omgivningen som är problemet. Särskilt som det inte alltid stämmer. Det beror på vilka svårigheter barnet har och hur de yttrar sig.

Med rätt stöd och anpassningar får många ett bra liv. Det är jättebra. Men det fungerar inte alltid.

Svar på tråden Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?