Anonym (Greta) skrev 2024-02-20 17:32:02 följande:
Det var tråkigt att höra, jag försökte bara vara uppmuntrande. Det kan ju kännas skönt att veta att det finns många andra där ute som har det likadant.
Sen pratade jag diagnoser överhuvudtaget, men 1-2 % tycker jag ändå låter lite med tanke på hur mycket föräldrar vars barn har diagnoser hörs på forum och liknande. Kanske är det bara en väldigt högljudd minoritet? Blir ju lätt att det känns som alla har det när det oftast är de man hör.
Ok vi har nog lite olika uppfattning om hur ofta högljudda föräldrar till barn med autism hörs. Jag tycker inte att föräldrar med barn med autism är speciellt högljudda, jag förstår inte vart du läser det så att det kan kännas om att alla har autism.
Menar du alla diagnoser skrivs det ju givetvis mer men just autism skrivs det väl inte mer om än andra uppfattar i alla jag inte det som.
Att jag reagerar beror att jag har barn med autism i släkten.
Det är verkligen ingen dans på rosor, barnet har inga fysiska funktionshinder men har inget tal, behöver bildscheman, går på särskola, familjen får anpassa sitt liv runt barnet. Ja det finns olika grader av autism men verkligen inget man bara hittar på att barnet har, inget man önskar sitt barn.
Jag kanske missuppfattade dig men jag kan tycka att man nedvärderar autism diagnoser om man slänger sig med att var och varannan har det och jag hör inte heller föräldrar säga det om sina sina barn om du inte misstänker något.
1-2% gäller autism. Du kanske tänkte på ADHD diagnoser? där är det högre procentsats.