Inlägg från: Anonym (Sagas mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sagas mamma)

Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?

TS, du vore en konstig människa om du inte var lamslagen av sorg och ångest just nu. Jag känner verkligen med dig och kan relatera eftersom jag har upplevt samma sak som du.

Samma metoder hjälper inte alla människor, men jag vill dela med mig av vad som hjälpte mig ur de svartaste tankarna:

Alla i vår inre och yttre familj sörjde svårt när vi förlorade vår Saga till autismen (hon utvecklades helt normalt fram tills hon var ca 2). Vad jag la märke till var att alla mest verkade sörja sin egen förlust, som om det var sig själva de ömkade. Bl.a. min mamma gjorde ett stort nummer av att "hon önskade att hon hade dött hellre än detta".

Jag valde dock att se saken helt ur tösens perspektiv. Var hon lycklig, mådde hon bra? Svar ja! Och det är faktiskt det enda som betyder något. Jag sk*ter i vilket "besvär" jag eller någon annan kommer att ha med henne. Min livsuppgift är att skapa en trygg och kärleksfull tillvaro åt mitt barn, oavsett omständigheterna. Och det har jag lyckats med.

OK, så hon kommer att gå miste om ett "typiskt" liv, men hon kommer inte att sakna nåt hon inte känner till. Jag gläds istället för allt hon kommer att få slippa.
    Ditt barn kommer att få ett annorlunda liv, men "annorlunda" är inte synonymt med "sämre".

Jag kan idag, 10 år senare fortfarande bli ledsen och tårögd om jag ser ett foto av Saga från den tiden då hon fortfarande var "normal". Tänk om...? Men den akuta sorgen är över och har ersatts av en acceptans och en förmåga att glädjas åt de positiva aspekterna av livet.

Min lilla tjej är nöjd i sin lilla värld och då är jag det också.
    Håll ut, det är bara en tidsfråga innan du får känna likadant. <3

• Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (Kitty) skrev 2024-02-20 18:04:08 följande:
    Kom symptomen på autism plötsligt? Blev Saga i så fall utredd för PANS/PANDAS? 
    Sagas symtom kom smygande. Hon utvecklades fullständigt normalt och det tog ett tag innan vi lade märke till att hon inte längre utökade sitt ordförråd. Det tog ytterligare ett tag innan vi kunde konstatera att hon undan för undan tappade ord för att så småningom tystna helt.

Hon har konstaterad utvecklingsstörning med autistiska inslag. De är numera restriktiva med att sätta definitiva diagnoser och vem bryr sig egentligen om vad etiketten är... 

De uteslöt tidigt PANDAS, men på min begäran gjorde de test för Fragilt X (negativt).
  • Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (Onödig eller missuppfattat?) skrev 2024-02-20 18:10:47 följande:
    Det är ok, vi lägger det bakom oss.
    Trevlig kväll!{#emotions_dlg.flower}
    Ja, upphör gärna med detta. En olycklig kvinna har sträckt ut handen i hopp om lite tröst och pepp och det är inte särskild snyggt att ta över hennes tråd med en massa ovidkommande polemik och käbbel.
  • Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-20 18:16:56 följande:

Som autist är jag väldigt trött på sorgekulturen det sänder helt fel budskap som om vi vore mindre värda att det inte är lika fint och bra att få ett autistiskt barn som ett neurotypiskt. 

Autism är inte ett stort otäckt monster som äter barn, din dotter ÄR autistisk du har inte förlorat henne utan autismen skulle hon vara en annan person. 

Neurotypisk är ett bättre ord än normal. 

Preaching to the choir. 

Skulle aldrig byta min tös mot en annan "neurotypisk" individ. Men ha med dig att jag kände en annan Saga innan hon försvann in i sin värld och jag har rätt att sörja den tjejen.

Och som en "normal" förälder är det inte alls konstigt om TS känner sig vilsen och ledsen innan hon har landat i sin roll som mamma till ett barn med NPF. Det är "normalt" att känna oro och stress inför det okända.

• Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-02-20 19:31:02 följande:
    Tråden skrevs 2011 så ts har förhoppningsvis accepterat sin dotters handikapp vid det här laget. Om det nu var så, det var ju inte ens fastställt.

Och sen ska du få ett gott råd, när någon uttryckligen backat så är det ingen god idé att kasta bensin på den falnande elden. Låt den bara vara så slocknar den!
    Var ser du årtalet? Jag kan bara se 17 aug och det är ju inte så farligt längesen om det vore 2023.

Och som svar på ditt råd kan jag nämna att det kan ramla in flertalet poster i tråden under tiden man skriver ett eget inpass och att det därför kan te sig  överflödigt när det väl är publicerat. Hade ju varit bra om det gick att ångra/radera inlägg, men nu verkar det ju inte som att det går.
  • Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-20 19:39:22 följande:

Du skrev att du förlorat din dotter till autismen. Som jag förstår det är autism medfött och inget man plötsligt får även om det generellt sätt visar sig mer när barnet blir äldre. 

Lösningen är inte att sörja utan att lära sig mer och på så vis utmana sina fördomar. Jag brukar jämföra med homosexualitet det finns fortfarande föräldrar som sörjer att deras barn är gay vissa säger till och med upp kontakten med barnet. Att se barnet i en lycklig samkönad relation är jättehemskt för de här personerna men omgivningen ställer sig i allmänhet inte på föräldrarnas sida är barnet autist gör de det. 

Den här tråden är gammal och ts har försvunnit sen länge trots det har inte mycket ändrats. 

Ja tråden är gammal har jag fått veta, men ämnet är lika aktuellt.

Jo, man kan "få" autism efter att ha fötts utan, även om det kanske inte är så vanligt.

Som du redan vet, så är autism inte är en sjukdom, det är ett syndrom = samlingsnamn för en mängd olika manifesteringar (beteenden, oförmågor) enligt DSM-5. Dessa kan komma sig av en mängd olika faktorer, och alla är inte nödvändigtvis medfödda. 

Jämför med t.ex. "hälta". Det är något du kan ha för att ditt ena ben är kortare än det andra (medfött) eller för att du kanske har stukat foten (omständigheter).

Ibland är autistiskt syndrom sekundärt till tillstånd med biomarkörer, som t.ex. Fragilt X. Ibland saknas mätbara orsaker. 

Autism-beteenden som visar sig efter en längre period av normal utveckling kallas även ibland för regressiv autism.

Min dotter visade inga som helst tecken på avvikelse förrän hon passerat 2 1/2 år. Hon följde sina kurvor och milstolpar till punkt och pricka. Det är en anledning till att vi har svårt att skaka av oss känslan av att hon blivit bortrövad, så att säga.
  • Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-02-20 20:10:45 följande:

Min dotter som är under utredning för  adhd/ autism och hon är tyvärr inte alls lycklig😟
    Hon uppfattar sin omgivning på ett negativt sätt och kompisrelationer fungerar inte så bra. 
    sen har det kanske inte med eventuell diagnos att göra men jag tror ju det tyvärr 

Jag känner med dig!
    Man kan tycka att det på något sätt är bättre att vara helt väck (som min tös) och därmed lyckligt ovetande om sin särart.

Att ha högfunktionerande NPF har ju den nackdelen att man är fullt medveten om att man är annorlunda. Lätt hänt att det eldar på känslor av utanförskap, mindervärde och liknande. 

Men det är ju här du kommer in i bilden.

Det finns så mycket du kan göra för din tös! Och om du är som jag kommer du att känna att ditt liv på något sätt blev ännu mer meningsfullt när du blev en extra ömtålig varelses trygga hamn och stöttepelare.

Hon kommer att vara lycklig och olycklig om vartannat, precis som alla barn. Men tillsammans med dig kommer hon alltid att ha det bra, eller hur? <3
  • Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-02-20 21:59:17 följande:

Åh vad fint skrivet, tack! Ska försöka tänka så. Jag kommer alltid finnas där för henne men hjärtat går verkligen sönder av att hon känner sig så annorlunda men vill bara ha vänner som finns där för henne alltid och så är det ju tyvärr inte

Du är en kärleksfull förälder som önskar det bästa för ditt barn. Klar som f-.n att hjärtat brister, vad hade du varit för sort om det inte gjorde det? På så vis blir din största styrka även din största svaghet, dock.

Men om vi fokuserar på styrka, så har din lilla tjejja inte bara hinder. Hon har även ett försprång i form av en hängiven förälder (eller två?), tänk vad många barn  som saknar detta.

Det kommer också snart att visa sig vilka speciella talanger hon har begåvats med. I rätt kontext och med rätt stöttning kan det bli magi. 

Det kommer att bli bra. Hjärta
  • Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-22 18:51:32 följande:

Autism är ingen sjukdom det i sig påverkar inte ens livskvalitet det är omgivningen som påverkar om man får ett bra liv eller inte. 

Det finns ingen motsättning i att vara lycklig och vara autism med IF. 

Vad du envisas, vännen? 
    OK, så för dig har ditt NPF inte inneburit någon sänkning av livskvaliteteten och jag är naturligtvis jätteglad för din skull.

Men betänk. En av de största markörerna i autistiskt syndrom är just svårigheter med social interaktion. Många autister har en ganska taggig och självcentrerad personlighet, vilket kan upplevas som påfrestande och energikrävande av omgivningen. 
    Så pass att man kanske undviker dem eller bemöter på ett avvisande sätt, vilket leder till utanförskap.

Är du typen som struntar i vilket, ja då är ju allt väl för dig. Då blir det bara omgivningen som får ta smällarna.

Men många människor med NPF har ett behov av tillhörighet, att passa in (precis som neurotypiska individer). Och deras dagliga kamp för att övervinna sina hinder leder inte sällan till depression, självskadebeteenden, suicidala tendenser i värsta fall.

Detta är inget som någon förälder önskar åt sitt barn. Så, för en förälder kommer ett NPF-barn i de flesta fall att vara en större källa till oro än ett neurotypiskt barn. Och i de fallen där NPF-et faktiskt påverkar barnets livskvalitet negativt, så kommer det även att bli en källa till sorg. 

Så är det att älska någon högre än sig själv. 
Svar på tråden Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?