• vivexa

Såg en mamma med dottern i koppel!!!

Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?

• Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!
  • frökenBea

Önskar att vi hade haft det på vår dotter när vi var på köpcenter i julrushen för åtta år sedan, hon var då två år. Som tur var så hittade vi henne men den korta tiden vi var av med henne kändes som en evighet, det värsta tänkbara.

Hellre ett barn i koppel än ett bortsprunget barn, som ngn redan sagt.  

• pp08

Här en till mamma som ibland använder sele till 2-årig dotter.

Mest när vi reser (tåg eller flyg) och det är massor av folk omkring oss. Oftast reser jag själv och ska hålla koll på allt bagage och dottern. Själv tycker hon inte alls att det är besvärligt, när det är lugnt och hon sitter /står bredvid mig håller hon själv i "min del" av kopplet.

Jag har inte använd selen i köpcenter men funderar ibland. Speciellt när man vill titta på kläder, inte kul om barnen leker och smutsar ner kläderna. Man kan inte hålla i barnet och samtidigt titta på kläder.

Jag bor själv med min tjej och det betyder att hon oftast är med mig när jag ska handla eller shoppa.

TS: du vet inte vad som hände innan du träffade mamman. Kanske barnet hade sprungit bort innan och mamman hade blivit trött eller rädd. Eller så kan mamman av någon orsak inte springa efter barnet och är därför tvungen att ha "smittaren" i selen. (Mamman kan vara sjuk, skadat eller handicapat utan att du ser det).

♀ 090619
  • Hannaliv
     Tror inte någon lider av att få slippa sitta i vagn om de inte vill. Vet de att de bara behöver vara "kopplade" till mamma/pappa men ändå få springa runt lite så väljer de nog det. Värre att spänna fast dem i vagnen när de inte vill eller att de springer iväg och något hemskt händer.
  • SpaceLordMother

Har inte läst vad alla har svarat ... 
    Att ha ett slagt sele på barnen använde man mycke när jag var liten.
    Och det tyckte föräldrarna var praktiskt just för att dem inte behövde springa efter barnet. 
    Har ett barn som har mycke spring i bena, skulle kanske köpa ett sådant?  Tungan ute Nä, han får sitta
    i vagnen och ta det lugnt, sen springer vi utav bara den när vi är ute. Skrattande
    Kanske inte ens finns att köpa längre.

• Tjohalia
    vivexa skrev 2011-08-17 17:49:29 följande:
    Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?
    Så gjorde jag också med mina när dom var i den åldern. Då som varken vill sitta i vagn eller hålla handen tycker jag det är en bra lösning, dessutom får barnet större rörelsefrihet än när det håller i handen. Barnet gör ingen skillnad på att vara kopplad i vagnen, i bilstolen, i matstolen eller när det går. Det kan jag lova dig. Men det enda folk tycker är konstogt och ser ner på är den sistnämnda trots att det i många fall tom rör sig om samma sorts sele.
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • V P E

Jag vet att för 50-60 år sen hade man ibland selar i spjälsängen för att barnen skulle ligga stilla och somna.
    (och ur ett riskperspektiv kanske det inte är så smart, det kan jag hålla med om)...

...men det är klart: om man hade fem-sex barn, alla skulle dela rum och mellan nattningar, tvätt, städ och matlagning så skulle man kanske ha hand om en bondgård också. Och en karl. Och ens egna skröppliga föräldrar och svärföräldrar.  Ja, då fanns liksom inte tid för barnuppfostringspedagogik och vyssanlull... och jag antar att det blev folk av de ungarna också

• Shelly

Citat från TS:
    "Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?"

Ja!
    Att vara rädd om sitt lilla barn.         

• von Brev
    pp08 skrev 2011-08-18 11:06:14 följande:
    Mest när vi reser (tåg eller flyg) och det är massor av folk omkring oss. Oftast reser jag själv och ska hålla koll på allt bagage och dottern. Själv tycker hon inte alls att det är besvärligt, när det är lugnt och hon sitter /står bredvid mig håller hon själv i "min del" av kopplet.
    Hehe. Jag börjar fnissa nu. Så brukar ju lydiga små hunder göra, de har sitt eget koppel i munnen...
  • slinkywookie

Sketabra ju, bara munkorg med tillhorande gagball till och plotsligt ar de flesta ungar mycket mer behagliga att ha omkring sig!

• Liiza
    Shelly skrev 2011-08-18 11:23:40 följande:
    Citat från TS:
    "Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?"

Ja!
    Att vara rädd om sitt lilla barn.         

Sett koppel ofta på tex flygplatser, har tänkt att det är jättesmart!
Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!