• vivexa

Såg en mamma med dottern i koppel!!!

Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?

• Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!
  • Queenie70

Det kallas sele TS och är ett alldeles utmärkt hjälpmedel i vissa situationer,

• Jo77
    När jag var i Newcastle i England en gång så såg jag en mamma som bar sitt barn i selen. Hon höll i fästet på ryggen och barnet hängde där, som en väska liksom. Det kanske är lite värre. 
  • fridaand

Har sett att det finns jättefina selar med gosedjur som man sätter som en ryggsäck :) En sån ska jag införskaffa när det börjar bli dags för spring i benen i min son :)

• Flytning

Hej TS, vet ej om du har hunnit ändra uppfattning under trådens gång eller inte.
    Om inte så tycker jag att du borde sätta dig en stund och försöka analysera vad det var med den där selen som fick dig att reagera såpass att du startade en tråd om det.
    Var det en lidande, olycklig unge du såg eller var det en sådan där syndig mamma som hade den hemska egenskapen att vara lat och bekväm?
     För fyskam den förälder som vågar vara lite bekväm av sig i köpcentret, va!! Har man skaffat barn så ska man minsann inte behöva unna sig varken vagn eller sele eftersom det är så naturligt att tvååringar springer iväg och då ska de minsann göra det också i alla situationer!
    Orkar man inte springa efter sitt barn jämt så borde man inte ha skaffat sig några barn! Att det sen finns en massa prylar som underlättar en förälders roll på marknaden såsom vagnar, selar, amningskuddar och allt vad det heter spelar ingen som helst roll! En riktig mor väljer ALLTID den jobbigaste, naturligaste vägen även om barnen ifråga inte lider av det andra! 

• V P E
    Flytning skrev 2011-08-18 11:31:59 följande:
    Hej TS, vet ej om du har hunnit ändra uppfattning under trådens gång eller inte.
    Om inte så tycker jag att du borde sätta dig en stund och försöka analysera vad det var med den där selen som fick dig att reagera såpass att du startade en tråd om det.
    Var det en lidande, olycklig unge du såg eller var det en sådan där syndig mamma som hade den hemska egenskapen att vara lat och bekväm?
     För fyskam den förälder som vågar vara lite bekväm av sig i köpcentret, va!! Har man skaffat barn så ska man minsann inte behöva unna sig varken vagn eller sele eftersom det är så naturligt att tvååringar springer iväg och då ska de minsann göra det också i alla situationer!
    Orkar man inte springa efter sitt barn jämt så borde man inte ha skaffat sig några barn! Att det sen finns en massa prylar som underlättar en förälders roll på marknaden såsom vagnar, selar, amningskuddar och allt vad det heter spelar ingen som helst roll! En riktig mor väljer ALLTID den jobbigaste, naturligaste vägen även om barnen ifråga inte lider av det andra! 

En riktig mamma bär ALLTID sitt barn i en naturlig bärsjal! Oavsett om de är nyfödda eller fyra år...
  • NinaJohanna
    Flytning skrev 2011-08-18 11:31:59 följande:
  • Skruff
    fridaand skrev 2011-08-18 11:30:03 följande:
    Har sett att det finns jättefina selar med gosedjur som man sätter som en ryggsäck :) En sån ska jag införskaffa när det börjar bli dags för spring i benen i min son :)
    Kan tipsa om den här då http://www.angholmen.com/2-in-one-sele/2inone-sele-ko
  • Damdam

Det har väl funnits i minst 30 år. Var väl vanligt när vi var små? Tycker det låter toppen om man har ett barn som rymmer. och det är ju inget som är farligt för barnet. Däremot blev jag väldigt förvånad när vi var i Glasgow för 6år sen och en mamma hade sin ca 2åring i ett gucci (hund)halsband o koppel. DET är koppel. Det du såg var en sele! Stor skillnad.

• Nessan22

Tycker det ser gulligt ut och inte särskilt hemskt. Dock har jag aldrig sett det som ett koppel utan sele. Blir sonen en rymmare inhandlar jag nog en sådan.

Min egen mamma hade nog behövt de när jag var 2 år och försvann i kista galleria och dom stängde alla utgångar....hade jag haft en sele hade hon sluppit få panik Skrattande och väktarna hade sluppit springa runt och leta mej,

Miguel 5/1-11
  • Vilaa

När jag var gravid och utomlands såg jag en mamma gå med sitt barn i "koppel". Jag tyckte det såg rätt hemskt ut och tänkte att vad konstigt.
    Sen fick jag själv barn, en livlig pojke som älskar att springa, gärna långt, långt bort från sin mamma, och vagnen är ju för bebisar tyckte han!

Så inför att vi skulle besöka en stor mc-show utställning när han var 2 år kom jag på den fiffiga selekonstruktionen igen, och vips hade vi en liten hund här hemma ;) 

Använde den inte så mycket sen, men i det stora hela  en praktisk sak och knappast något nytt!

Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!