• vivexa

Såg en mamma med dottern i koppel!!!

Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?

• Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!
  • Babyface01

Jag har bara läst trådstart men kan säga att jag har en sån som jag använder på min dotter, 2,5 år och den är underbar! Jag slipper oroa mig att hon ska springa bort eller drar ner saker från hyllor när jag inte ser på henne. Är man ute bland mycket folk så kan det vara farligt att bara låta barnen springa omkring och skapa kaos som man ser ganska ofta på stan. Min dotter sköter sig på det mesta och ta frivilligt på sig hennes sele, hon tycker om det :) Den är också bra att ha när man ska storhandla och barnet klättra ut från kundvagnen (livsfarligt!) har man en sele så kan man sätta fast barnet :) Jag har bara positiva erfarenheter av den! (Hon går inte alltid i den såklart, bara när det är nödvändigt!)

• Alisa

Min mamma hade en sådan på mig och ärligt talat har jag några gånger har jag önskat att jag hade en till min dotter. Det är alltid bara jaga, jaga, jaga. Hon tycker det är skitkul såklart men jag börjat få foglossning....

• anne h
    liag skrev 2011-08-18 07:53:57 följande:
    Men sådant kostar plus att barnet ska ha den kvar på sig också.
    inte bara det.. de kan hinna råka illa ut.. Det är ju en sista utväg, helt enkelt, något folk inte inser.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    La Lola skrev 2011-08-18 07:40:28 följande:
    De spänner fast barnen o går därifrån...?...
    Cool
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • jennie m

Å jag knöt fast lillflickan då hon var i barnvagnsåldern,,Hon var som en iller selen som fanns i vagnen lirkade hon sig ur,, så vad göra!!!
    Det blev en stor knut ist...*S*

och inte vet jag om de var så hemskt,,hon satt still och jag behövde inte oroa mig att hon skulle sticka eller trilla ur vagnen...

• iser

Hellre barn i koppel än påkört barn. Hellre barn i koppel än ett barn som gallskriker för att det inte vill sitta i vagn eller hålla handen och som springer i väg så fort man inte är beredd. Funderar nästan  på att skaffa sele till min dotter men jag hoppas att beteendet är övergående.

• angelnrone

Kära TS!

Det här lät ganska kul - hihi färlåt! På 50-talet var det väldigt vanligt att han man hade det här kopplet som kallas för sele! I regel brukade det vara i vitt skinn med en bred o en tunn skinnbit över bröstet med mjuk insida o på ryggen kopplades ett tunnt skinnsnöre ihop med den. Nästan så gott som alla hade en sådan till sina små barn dels som hjälpmedel när barnen var osäkra i "stegen" och dels för att ha barnet nära sig. Inget konstigt då men nu kan jag hålla med dig om det, för  tiderna förändras som sagt så även vi! Jag såg ett förlossningsprogram från England häromdan och där använde dom det ännu, i alla fall den ena familjen gjorde det. Man kopplade denna även till sittvagnen förresten för då fanns inte de säkerhetsselarna i vagnarna som det finns nu!

Ha en fin dag önskar en som haft den på sig som liten!Flört    

• hönamor

Jag hade en på min dotter i 2 - 2,5 års åldern. Hade precis fått andra barnet o hon drog gärna iväg. Hade inte direkt koll på att man stannade vid vägar o sånt o med barnvagn o foglossning var det inte lätt att bara kuta efter.  Men hon hade ingen sele. Jag köpte ett kattkoppel (mest för att det var det längsta jag hittade o att löplinerna till småhundar var för dyra) o så fäste jag i hällan på byxorna. Alternativet var en gallskrikande sprattlande unge i vagnen eller i famnen eller en överkörd unge

• mrs Elliott

Ha ha .Min mor hade en sån på mig när jag var liten .Hon tyckte det var perfekt.Skrattande

• Skruff

Vi har pratat om att köpa en sele till dottern just för att hon rymmer hela tiden. Hon springer dessutom ut på vägen och hoppar ut bakom backande bilar. Hon är 2 år och SNABB. Så såg jag nån med barn i sele skulle jag troligast gå fram och fråga var hon köpt den.

Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!