• ellabella93

18 och "bonusmamma" !?

Jag går ofta och funderar på en sak som alla mina "vänner" använder som ngt negativt... Jag är 18 och "stymorsa". Dom säger det men en underklang som om jag ska få dåligt samvete att just den person jag råkar vara kär i har barn sen tidigare. Och att jag bara var 10 år själv när det barnet föddes. 

Jag vet att jag direkt när jag gick in i förhållandet hade ett större ansvar och så. men av egen erfarenhet med små syskon i ungeför samma ålder och barnpassning tycker jag det funkar bra. Och ser det bara som ngt possetivt att jag "har ett barn".  Det känns så himmla bra när vi är alla tre, känns verkligen som om vi är en familj osv.

Men nu till själva forum frågan.
    1.  Är det fel av mig att kalla mig för styvmamma elr bonus mamma. (brukar inte skricka ut det men om nån säger att jag är det håller jag med.)
    2. Vad går jag igentligen in på?  vad blir lixom min roll som "plastförälder"?

3. Är det idioti att ha ett sånt här förhållande även om vi båda älskar varandra och jag och barnet fungerar väldigt bra ihop?

Lyckligt kär
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-10 18:20
    ETT LITTET FÖRTYDLANDE...

Jag kallar mig bara "sty/plastförälder här på sidan för att kunna skappa den här tråden. Men i verkligeheten när folk säger att jag är det håller jag med och säger att jag KÄNNER mig som det. För allt känns så bra. Även min kille tycker det och vi har planer för framtiden och så.

Vet själv att jag är väldigt myk för ung för att i praktiken kunna vara mamma åt barnet xD

=)
  • Svar på tråden 18 och "bonusmamma" !?
  • Some
    fridaaxelina skrev 2011-08-11 14:46:16 följande:
    Men juni.. Är alla inte nybörjare första gången dom får barn? Jag skulle inte påstå att min brors flickvän är en sämre mamma till deras första 3 månaders bebis än vad min mamma varit åt oss fyra syskon. Jag tror aldrig man slutar att lära..
    Men ts har ju inte fått barn, det är det som är hela poängen.
    happy until proven otherwise
  • fridaaxelina

Vi är överens om att vi tycker olika!

• Some
    fridaaxelina skrev 2011-08-11 15:08:58 följande:
    Vi är överens om att vi tycker olika!
    Du menar alltså att du anser att ts har fått ett barn?
  • Sandraåalbin

Det är kul att höra att ni trivs ihop.
    Men något man ska ha i bakhuvvet är att det måste finnas respekt för barnet.
    Ni har inte varit ihop så länge, men du har redan fått en betydande roll för barnet. Men gå försiktigt fram, tänk om det visar sig att du och pappan gör slut? Det kan bli ett stort trauma.
    Jag lever själv ihop med två bonusbarn sedan 5 år tillbaka, jag hämtar å lämnar på skola och är hemma med dem i störst utsträckning. Men barnens mamma har haft flera sambos där det tagit slut och det har tagit hårt på barnen. Men är du säker på att det är ni resten av livet så bara kör på. Jag har aldrig tvekat och jag älskar mina bonusar av hela mitt hjärta!!

• odda

jag tycker att du ska kalla dig bonus mamma till detta barnet

• vittra

Jag tycker det är helt sjukt att räkna sig som mamma till ett 8-årigt barn man just träffat! För mig är det vansinne, du har dejtat hennes pappa i 4 månader, kan inte för mitt liv förstå vad som är bonusmamma i det läget...

Förövrigt är det väldigt omoget och framförallt naivt att babbla om att man är så ovanligt mogen för sin ålder osv, det är så fruktansvärt klassiskt i din ålder att hålla på så! När man blir äldre inser man dock att man inte var ett dugg mogen. Däremot är de karlar som omger sig med tonåringar själva mycket omogna och har ofta sociala eller psykiska problem i grunden. Ja, jag råkar ha en hel del kunskap om sådant.

Du verkar använda detta som ett slags sätt att hävda dig, och göra dig förmer än andra i din ålder. Och sedan blir du tjurig på dina vänner som ser ner på dig för ditt så genomskinliga och omogna beteende. Jag skulle oroa mig mycket mer för de egna känslorna än dina vänner om jag var du. Det är inte särskilt normalt eller sunt att en tonåring tycker att det "känns bra" att ha en ny, egen familj, med pappa och ett äldre barn, istället för att ty sig till sin egen familj med far och syskon istället. Allra helst när du faktiskt inte känner denna familj för fem öre, du har nyss träffat dem! Du har trots allt inte ens vuxit färdigt, ja myndig är du men du har en hel del kvar innan du kan kalla dig vuxen. Du har fortfarande ett grundbehov av din egen familj, inte att skapa en ny.

Jag vet inte om det ligger några familjeproblem bakom ditt beteende, men det är inte särskilt långsökt att tro att det skulle kunna vara så. Oavsett vilket så är det mycket som låter tokigt i det du skriver.

• vittra
    Some skrev 2011-08-11 14:55:35 följande:
    Men ts har ju inte fått barn, det är det som är hela poängen.
    Precis...
  • fridaaxelina

Juni, nej jag anser att det inte finns någon mening med att diskutera med dig. Därför jag skrev så.. Hoppas verkligen att du bara fejkar att du inte fattade det.. Annars tycker jag nog bra synd om dig!

• Litet My
    vittra skrev 2011-08-11 19:51:55 följande:
    Jag tycker det är helt sjukt att räkna sig som mamma till ett 8-årigt barn man just träffat! För mig är det vansinne, du har dejtat hennes pappa i 4 månader, kan inte för mitt liv förstå vad som är bonusmamma i det läget...

Förövrigt är det väldigt omoget och framförallt naivt att babbla om att man är så ovanligt mogen för sin ålder osv, det är så fruktansvärt klassiskt i din ålder att hålla på så! När man blir äldre inser man dock att man inte var ett dugg mogen. Däremot är de karlar som omger sig med tonåringar själva mycket omogna och har ofta sociala eller psykiska problem i grunden. Ja, jag råkar ha en hel del kunskap om sådant.

Du verkar använda detta som ett slags sätt att hävda dig, och göra dig förmer än andra i din ålder. Och sedan blir du tjurig på dina vänner som ser ner på dig för ditt så genomskinliga och omogna beteende. Jag skulle oroa mig mycket mer för de egna känslorna än dina vänner om jag var du. Det är inte särskilt normalt eller sunt att en tonåring tycker att det "känns bra" att ha en ny, egen familj, med pappa och ett äldre barn, istället för att ty sig till sin egen familj med far och syskon istället. Allra helst när du faktiskt inte känner denna familj för fem öre, du har nyss träffat dem! Du har trots allt inte ens vuxit färdigt, ja myndig är du men du har en hel del kvar innan du kan kalla dig vuxen. Du har fortfarande ett grundbehov av din egen familj, inte att skapa en ny.

Jag vet inte om det ligger några familjeproblem bakom ditt beteende, men det är inte särskilt långsökt att tro att det skulle kunna vara så. Oavsett vilket så är det mycket som låter tokigt i det du skriver.
    WORD...
  • Some
    fridaaxelina skrev 2011-08-12 00:24:42 följande:
    Juni, nej jag anser att det inte finns någon mening med att diskutera med dig. Därför jag skrev så.. Hoppas verkligen att du bara fejkar att du inte fattade det.. Annars tycker jag nog bra synd om dig!
    Du behöver inte tycka synd om mig lilla vän, jag har det alldeles utmärkt.
    Om du inte tycker att det finns någon mening med att diskutera avråder jag dig från att uppehålla dig på diskussionsforum. Eller är det just mina argument du inte klarar av att bemöta?
Svar på tråden 18 och "bonusmamma" !?