• ellabella93

18 och "bonusmamma" !?

Jag går ofta och funderar på en sak som alla mina "vänner" använder som ngt negativt... Jag är 18 och "stymorsa". Dom säger det men en underklang som om jag ska få dåligt samvete att just den person jag råkar vara kär i har barn sen tidigare. Och att jag bara var 10 år själv när det barnet föddes. 

Jag vet att jag direkt när jag gick in i förhållandet hade ett större ansvar och så. men av egen erfarenhet med små syskon i ungeför samma ålder och barnpassning tycker jag det funkar bra. Och ser det bara som ngt possetivt att jag "har ett barn".  Det känns så himmla bra när vi är alla tre, känns verkligen som om vi är en familj osv.

Men nu till själva forum frågan.
    1.  Är det fel av mig att kalla mig för styvmamma elr bonus mamma. (brukar inte skricka ut det men om nån säger att jag är det håller jag med.)
    2. Vad går jag igentligen in på?  vad blir lixom min roll som "plastförälder"?

3. Är det idioti att ha ett sånt här förhållande även om vi båda älskar varandra och jag och barnet fungerar väldigt bra ihop?

Lyckligt kär
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-10 18:20
    ETT LITTET FÖRTYDLANDE...

Jag kallar mig bara "sty/plastförälder här på sidan för att kunna skappa den här tråden. Men i verkligeheten när folk säger att jag är det håller jag med och säger att jag KÄNNER mig som det. För allt känns så bra. Även min kille tycker det och vi har planer för framtiden och så.

Vet själv att jag är väldigt myk för ung för att i praktiken kunna vara mamma åt barnet xD

=)
  • Svar på tråden 18 och "bonusmamma" !?
  • ellabella93

Ni bor ihop, vart ihop längre och är äldre än mig.

Men tycker inte åldern, hur man bor elr hur länge man vart ihop spelar roll om alla känner samma sak.
    Vist på den här sidan kansek jag "skriker" ut vad jag känner men inte irl som nån annan som gjort inlägg tyckte..

• ellabella93
    Macina skrev 2011-08-10 17:54:57 följande:
    Vad jag ser från din presentation, så är ni särbo. Det minskar bonusmamma-rollen ännu mer..  
    vi umgås och är nästan varje dag. ALLA tre. så vart man bor har väl ingen betydelse.  Är det fel av mig att känna mig som bonusmamma?
  • ellabella93

Jag kallar mig bara "sty/plastförälder här på sidan för att kunna skappa den här tråden. Men i verkligeheten när folk säger att jag är det håller jag med och säger att jag KÄNNER mig som det. För allt känns så bra. Även min kille tycker det och vi har planer för framtiden och så.

Vet själv att jag är väldigt myk för ung för att i praktiken kunna vara mamma åt barnet xD

=)

• Some
    fridaaxelina skrev 2011-08-10 17:50:27 följande:
    Antar att folk som skriver och är så neggtiva här är mammor till barn med unga plastmammor ;) verkar nästan så.
    Eller, och det här är uppenbarligen en helt revolutionerande tanke för dig, så har de erfarenhet av ts situation och vet vad de snackar om.
    happy until proven otherwise
  • fridaaxelina

Juni, mycket möjligt. Men ni kan ju inte sitta och påstå hon är för ung osv.. Ni dömmer ut henne utan att ens veta hur hon är. Bara så jag menar. Alla är olika!!

• Some
    fridaaxelina skrev 2011-08-10 22:20:09 följande:
    Juni, mycket möjligt. Men ni kan ju inte sitta och påstå hon är för ung osv.. Ni dömmer ut henne utan att ens veta hur hon är. Bara så jag menar. Alla är olika!!
    Jag har inte sagt att hon är för ung. Men att ens fundera på att kalla sig själv för bonusmamma åt ett barn när åldersskillnaden är så liten är löjligt. Att ens använda sig av meningen "Och ser det bara som ngt possetivt att jag "har ett barn"" tyder på en viss omognad. Ts har inget barn. Man kan möjligen gå så långt som att säga att det finns ett barn i ts familj.

Måhända att vi inte vet hur ts är, men somliga av oss vet en hel del om hur bonusfamiljer fungerar, om hur det är att faktiskt ha barn och om hur det är att ta ett vuxenansvar. Ts står fortfarande inför att lära sig om allt det.
    happy until proven otherwise
  • Litet My
    Some skrev 2011-08-11 00:23:30 följande:
    Jag har inte sagt att hon är för ung. Men att ens fundera på att kalla sig själv för bonusmamma åt ett barn när åldersskillnaden är så liten är löjligt. Att ens använda sig av meningen "Och ser det bara som ngt possetivt att jag "har ett barn"" tyder på en viss omognad. Ts har inget barn. Man kan möjligen gå så långt som att säga att det finns ett barn i ts familj.

Måhända att vi inte vet hur ts är, men somliga av oss vet en hel del om hur bonusfamiljer fungerar, om hur det är att faktiskt ha barn och om hur det är att ta ett vuxenansvar. Ts står fortfarande inför att lära sig om allt det.
  • Leoella
    ellabella93 skrev 2011-08-10 15:36:58 följande:
    Jag går ofta och funderar på en sak som alla mina "vänner" använder som ngt negativt... Jag är 18 och "stymorsa". Dom säger det men en underklang som om jag ska få dåligt samvete att just den person jag råkar vara kär i har barn sen tidigare. Och att jag bara var 10 år själv när det barnet föddes. 

Jag vet att jag direkt när jag gick in i förhållandet hade ett större ansvar och så. men av egen erfarenhet med små syskon i ungeför samma ålder och barnpassning tycker jag det funkar bra. Och ser det bara som ngt possetivt att jag "har ett barn".  Det känns så himmla bra när vi är alla tre, känns verkligen som om vi är en familj osv.

Men nu till själva forum frågan.
    1.  Är det fel av mig att kalla mig för styvmamma elr bonus mamma. (brukar inte skricka ut det men om nån säger att jag är det håller jag med.)
    2. Vad går jag igentligen in på?  vad blir lixom min roll som "plastförälder"?

3. Är det idioti att ha ett sånt här förhållande även om vi båda älskar varandra och jag och barnet fungerar väldigt bra ihop?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-10 18:20

=)
    Jag tycker du låter som en mogen och genomtänkt 18åring så varför skulle ni inte kunna fortsätta? Du är ju bara 10 år äldre än ditt styvbarn, men du är ändå myndig och vuxen nog att ha en relation med barnets far så jag tycker inte du ska fundera så mycket över det där.

Försök bara vara en bra vuxenperson i barnets liv så går det nog vägen! (Jag hade en kompis som blev bonusmamma åt en flicka som var 3 när hon var kring 18-19 år. Pga problem med biomamman (som väl inte ville vara mamma riktigt än egentligen) så blev faktiskt min kompis den största tryggheten och "bästa" föräldern för denna flicka.)

//42åring
  • ellabella93

Tack,  "Leoella" det värmde :)

Jag vill absolut inte avsluta ngt förhållande. =)   Ända sedan första stund har det kännts bra med att vi är tre ist för två i förhållandet. Och även pappan har sagt att jag är ngn posetiv inverkan på barnet. Eftersom h*n kommer fram till mig på eget insenativ och frågar om jag vill leka med h*n spela spel med h*n osv.  Och han berättar saker för mig som andra måste dra ut ur honom.

barnets biologiska mamma har jag fått en kännsla av att hon igentligen inte bryr sig så myk om barnet.  har typ fått känslan av att  " mamma har en ny familj, och jag är jobbig".  Av det barnet har berättat för mig och vad pappan har berättat. Så eftersom barnet tyr sig så bra till mig känns det så bra.

Visst det är väl lite omoget som vissa tycker att jag känner mig som barnet bonus mamma. Men  kan ändå inte sluta känna så, ibland känns det lite små konstigt att vi är tre isf för två.  Men oftast känns det så rätt och vi planerar inför en framtid ihop. Vi har bara vart ihop i 4,5 månader  men det känns som om det allt varit vi och alltid ska vara vi... kanske gör fel som är stolt över att känna som jag gör?

Vissa av min killes kompisar trodde inte på att jag bara är 18 utan minst 20 när vi träffades. Och det känns oxå bra att de ser mig som det, måste juh betyda att jag är iaf rätt mogen för min ålder. Och barnet Farmor/farfar tycker det är så himla kul och bra att barnet och jag kommer så bra överrens.. Men jag är rätt blyg och avvakande så visst  vi kanske bara har en stark kompisrelation men hemma hos pappa är jag juh trots allt "den-Kvinnliga-förebilden"  elr vad man ska kalla det för.

Men det du skrev värmde verkligen... tack!

• fridaaxelina

Men juni.. Är alla inte nybörjare första gången dom får barn? Jag skulle inte påstå att min brors flickvän är en sämre mamma till deras första 3 månaders bebis än vad min mamma varit åt oss fyra syskon. Jag tror aldrig man slutar att lära..

Svar på tråden 18 och "bonusmamma" !?