• Wielkip

Vi som väntar marsbebis 2012 :-) - BILDTRÅD

bili skrev 2011-08-01 22:49:03 följande:
    Det roliga är att såhär tidigt är det slappa ligament och svullna tarmar och magsäck som gör att man får sånt härligt put! ;)
    sådääär kul va, min mage har i princip försvunnit helt nu i v.10 :( kul att fortsätta med gravidkollaget, haha.
    Trots det är alla mina jeans för små, hmhmhm...Vägrar gravidbyxor!
  • Wielkip

Ingen skillnad från förra veckan, svullnaden har försvunnit som man kan se, fast kommer ändå inte i mina vanliga jeans!
  • Wielkip
    Coriander skrev 2011-08-02 13:19:10 följande:
    Jag fick göra VUL privat igår (kostnad 1650kr), eftersom jag trodde att det var mf på G. 
    Undrar varför din bm säger att det skulle vara farligt... det är inte farligt för foster att göra UL! Jag vet att detta också diskutterats mycket bland barnmorskor, men de studier jag läst om UL-undersökningar stöder inte teorin om att ultraljud skulle vara skadligt för fostret. 

Varför man då bara får göra ett UL i väldigt många landsting? Dels är det gammeldags tro på att UL inte är bra för varken mamma eller barnet, och dels handlar det om pengar. Man vill ju inte betala en massa "onödiga" UL med skattepengar som annars också är tajta inom vården. Därför fick jag t ex. betala "fullt pris" för min UL, eftersom de finska myndigheter beslutat sig för att inte ge någon ersättning för undersökningar eller UL som görs på gravida kvinnor innan vecka 10+0. 

Men att det skulle vara farligt - nope det är det inte!
    vul kan faktiskt orsaka missfall har jag fått reda på, just för att man är där inne och rör omkring.
    Inte vanligt men för dom med svag tapp och liknande kan det faktiskt vara "farligt".
    UL vet jag inget om.
  • Wielkip
    Coriander skrev 2011-08-02 13:21:19 följande:
    Min mage har också försvunnit helt, sedan v. 6+6 är det ingen mage mer. Har t o m fått lite av mina magrutor tillbaka. Skrattande 
    om man ändå hade magrutor...haha.
    Men jag har en finfin teori som gör att jag känner mig lite mer tillfreds;
    Om man inte är supertight och vältränad INNAN graviditeten så blir man inte lika förstörd EFTERÅT, när det mesta hänger och slänger :D
    Plus att man blir ÄNNU gladare när det faktiskt går att bli tightare efter än man var innan Solig
    Ska kämpa mig ner till 57 kg igen när bebin är ute!
  • Wielkip

Jag tänker inte lägga upp nån mer magbild fören jag varit på UL, när det nu blir, skulle kännas så pinsamt att lägga ut bilder varje vecka och sen helt plötsligt få veta att oj, MA sen v.7 typ.

• Wielkip
    enlitenbitkaka skrev 2011-08-11 20:31:21 följande:
    Fast vi ett MA fortsätter ju graviditeten och även magen
    vaaa? alltså näääe, vafan, man kan ju aldrig vara säker?! haha, så magen växer på, symptomen är kvar och man blöder inte? alltså, huuuur kan man inte göra ultraljud varannan vecka typ?
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-) - BILDTRÅD