Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Äh, det där med statistik visar inte hur enskilda individer mår. Jag har klarat ett helt program o en del kurser på högskolan o är knappt ammad alls.

• Här och nu
    Emeli skrev 2011-07-10 00:26:02 följande:
    Som grupp skrev jag. Om du har studerat på universitet/högskola borde du veta vad det innebär och inte komma med sådana kommentarer.

Och jag kommenterade den dåliga vitsen med det.
  • Här och nu
    Hagiis skrev 2011-07-10 15:29:41 följande:
    Min son vägrade flaska och napp, och tro sjutton att jag försökte. Min mjölk började ta slut i brösten och han blev inte längre mätt på bröstmjölken. Nej självklart försöker man för lite då, hellre har man en ledsen bebis i famnen. Tog ett halvår, sen började han ta både napp och flaska. Hur löste vi det tills dess? Jani morakärringar där ute som inte kan ha mer än en åsikt, sug på den karamellen ni. Vi lät nog honom svälta helt enkelt, måste varit så.Haha kan inget annat än att bli frustrerad och skratta när jag ser hur vi kvinnor beter oss. Alla tycker olika, räcker inte det. Ingen annan är bättre mamma än till sitt eget barn. Vi gör alla så gott vi kan utifrån vår egen punkt i livet.

Du behöver tagga ner o berätta hur ni gjorde om du vill att folk ska förstå. Utöver flaska finns drickskål o spruta som man har till medicin.
  • Här och nu
    straw2008 skrev 2011-07-12 05:19:11 följande:
    Var jag som skrev att alla kan flaskmata o ja, jag var ironisk var 100 på att det gick fram. Kul att det fick några att gå i taket :0) har man inte mjölk så det räcker får man höra HELA tiden att de flesta visst kan amma osv.
    Skillnaden är dock att alla barn inte kan få i sig mat genom bröstet. Men alla barn kan få i sig mat på nåt annat sätt; i värsta fall med sond. Men annars flaska, kopp, sked, spruta.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-12 17:21:04 följande:
    Tycker ändå det var strongt av dig att pumpa ur varenda mål i 2½ månad, det är ju inte det bekvämaste..
    Jag tycker absolut inte föräldrar som av olika anledningar inte kunnat amma sina barn är dåliga? Ersättning är ett underverk för de barnen som annars inte skulle kunna få mat.

Något jag kan tycka är dumt är de som har en perfekt fungerande amning men väljer att sluta med den för att det var för jobbigt.. Ja att ha barn är jobbigt..
    Ja,det är jobbigt att ha barn. Men kan man lägga energin på annat än amning när det finns andra sätt att mata o vill det,så gör man det o då får barnet del av energin. Som sagt om man tycker nåt om vad folk gör med sina intima delar, behöver man hjälp.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-12 17:58:25 följande:
    Jag tycker du behöver hjälp med din syn och din tolkningsförmåga.
    Bevis på det!
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-12 18:55:02 följande:
    Ja och det har jag sagt måånga gånger.
    Vart mjölken kommer ifrån är väl inte relevant sålänge barnet får den på något vis.
    Finns det ens någon som enbart är emot att man matar sitt barn med flaska?
    Men du är emot ersättning?
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-12 19:36:22 följande:
    Nej jag är inte emot ersättning då det verkligen behövs, jag skulle aldrig stoppa i min unge det om jag inte verkligen var tvungen.
    Vilket ingen gör heller, om du tänker efter.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-12 19:37:21 följande:
    Jag tycker inte heller att det är jobbigt att ha barn, men för vissa kanske det är en större omställning och ansvar än de trott.
    Och jag lägger energin på de mest värdefulla bitarna. De andra struntar jag i.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-12 20:26:55 följande:
    Men lägg av hur många gånger ska man behöva berätta något för dig för att det ska gå in?
    Du får va trevlig om jag ska bemöta nåt från dig. Men du blir väl inte nöjd förrän du får tvinga kvinnor att amma?
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-12 21:29:54 följande:
    Ja juste för det tycker ju jag är jättebra, tvinga kvinnor att amma.
    Om du hade haft förmågan att tolka och läsa ett inlägg på rätt sätt hade vi inte behövt ha den här diskutionen. Jag har skrivit det förut, vi behöver inte skriva mer med varandra för du bara tuggar på om samma saker om och om igen ändå!
    Argumenten är alltså slut från dig.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-12 21:39:53 följande:
    Nej mina argument är inte slut men vad är det för mening med att berätta för någon som ändå uppenbarligen inte fattar ett dyft?
    Snarare verkar det som dina är slut eftersom du tuggar på med samma saker om och om igen.
    Se till att va trevlig eller låt bli att skriva. Jag kan motivera mina inlägg, vilket du inte visat förmåga till.
  • Här och nu
    annbom skrev 2011-07-13 12:12:08 följande:
    Du får ursäkta, men jag tycker dina argument är ganska ihåliga och väldigt ensidiga. Man kan motivera mycket om man bara vill, men för den skull behöver det itne vara rätt. tex så kan man även motivera barnaga om man tror på det, men det betyder inte att det är någon sanning för den sakens skull.
    Då får du motivera varför mina argument är sådana.
  • Här och nu
    Vintergatan skrev 2011-07-14 22:13:11 följande:
    Tror att yngre kanske accepterar snabbare om man inte kan amma. Eller att man har så mycket annat på gång i livet samtidigt som man föder barn. Så var det iaf för mig. Nu fick jag stora sår på bröstvårtorna och amningen fungerade inte så bra. Sen fick jag klåda över hela kroppen som dom visserligen sa inte berodde på amningen. Jag var tvungen att byta ut nattmålen först med mjölkersättning eftersom mina bröstvårtor var tvungna att få läka. Märkte då att klådan också försvann. Försökte pumpa mjölk men det gjorde jätte ont p g a såren. Så jag tänkte bara att nej varför sitta och krångla med detta när man inte behöver. Dessutom pluggade jag samtidigt och hade inte heller tid att ha ett barn liggandes vid bröstet hela tiden. Hade blivit krångligt att behöva pumpa och mjölken rinner till och man är i skolan. Nej det gjorde sig själv. Bytte ut vissa mål, sedan fler mål. Ammade lite grann bara för att bebisen skulle få i sig mjölken tills det inte fanns mer mjölk kvar i bröstena. Tyckte det var väldigt praktiskt att ha mjölkersättning och flaskor. Speciellt när sambon var hemma de dagar jag skulle vara i skolan så var inte han beroende av mig alls. Började jobba när bebisen var 5 mån och då hade det heller inte fungerat att springa iväg för att pumpa på arbetstid. Denna graviditet känner jag inte heller för att hel amma. Räcker att del amma för mig. Kan försöka helamma de första veckorna sedan vill jag trappa ner. Tycker det är bra om bebisen kan lära sig att ta flaska också. Man kan ju fortfarande amma även om man inte vill hel amma. Tror det kommer bli svårt att hel amma nu när vi har en 3 åring hemma som skall utredas för adhd och måste ha konstant tillsyn. Känner att det skulle bli ett stress moment i mitt liv tyvärr. De första 10 dagarna går nog bra att helamma när sambon är hemma och kan titta till 3 åringen. 
    I mitt fall var det tvärtom. Jag var 30 o insåg att den här gången var inte just detta värt energin. Nåt jag börjat köra med mer o mer.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-14 22:03:33 följande:
    Se dig om i FL....   Finns en del trådar om män  som kommer och går som de vill och låter kvinnan de skaffat barn med sköta ruljansen  i hemmet.
    Ja, som ensamstående kunde jag fritt råda över ekonomi o tid, utan att en arg person utan hämningar plötsligt tömde kontot, kastade saker i väggarna, slogs eller krävde mat/ren tvätt på sekunden.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-15 14:49:31 följande:
    Oj,  finns det något vi är overens om....
    Under sker...
  • Här och nu
    enbär skrev 2011-07-17 22:31:11 följande:
    Jag tror det ligger väldigt mycket i detta. Många får för dålig hjälp med sin amning. Många BVC-sköterskor har för dåliga kunskaper om amning och den enda hjälp man får är typ "amma på" och när det inte funkar och barnet inte går upp i vikt ger de rådet att ge ersättning. Jag vet flera personer som "inte kunnat amma" med första barnet, men när de fått andra barnet har de sökt hjälp på amningsmottagning, Amningshjälpen osv, och trots att de haft samma problem som med första barnet har det löst sig och de har kunnat amma. Och jag tror det kan vara så att äldre mammor vågar kräva mer hjälp än dåliga råd från BVC.

Varför detta tjat om för LITE hjälp? Ni glömmer att många får hjälp de INTE VILL HA.
  • Här och nu
    enbär skrev 2011-07-17 23:32:52 följande:
    Det är väl betydligt mycket enklare att strunta i hjälp man inte vill ha än att själv ta reda på att det finns annan och bättre hjälp att få än den som gavs på BVC. Vill man inte amma är det väl bara att köpa ett paket ersättning och läsa på förpackningen hur man ska göra. Hur svårt kan det va liksom.

Inte om man PÅTVINGAS hjälp på BB, man får springa o köpa ersättning själv när man trott att man kan få där, de övertalar sjuka mammor o barn att amma, säger att mamman är en dålig förälder mm.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?