Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför flaskmatar så många unga mammor?

071020 skrev 2011-07-06 23:14:09 följande:
    tyckte inte riktigt att det var ngt svar på mitt inlägg.... o undrar om du på fullt allvar menar att bröstmjölk är det bästa för ALLA barn...

vi som inte kan/vill amma ska hammras med detta varje gång vi handlar mat till våra barn... "du gör inte det bästa för ditt barn när du köper denna produkt"... eh jo det gör jag...vill ju inte att mitt barn dör av svält... men men...
    Skrev ju att man kunde HOPPA ÖVER den meningen.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-07-06 23:14:08 följande:
    De blev sjuka.
    Blir man sjuk av nåt tål man inte det. Det får räcka som info.
  • Här och nu
    Drake skrev 2011-07-06 23:18:30 följande:
    Men det är ju inte företagets fel. Det får du ju tacka WHO och de länder där ersättningen säljs för.

Själv tar jag inte så illa upp då jag anser att mjölk ÄR det bästa OM man kan med att amma. Om man inte kan av psykiska eller fysiska skäl så ger man ersättning, men det betyder ju inte att man dömer ut bröstmjölken som en dålig produkt.
    Kan den va om den saknar tillräcklig näring.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 23:18:57 följande:
    Det nämndes också i tråden att det finns sojabaserad  barnmat -  och att man ska vara observant på det eftersom alla småbarn inte tål soja.
    Man KAN va allergisk mot allt, men BEHÖVER inte va det.
  • Här och nu
    ill e gal skrev 2011-07-06 23:24:17 följande:
    Du väntar inte tvillingar och troligen inte känner någon som har några, har jag rätt?
    Jag känner folk som har tvillingar och dom sitter och ammar nästan dygnet runt.
    Själv klarar dom av det, men jag vet redan att jag skulle aldrig göra det.
    Jag skulle bli för rastlös och helt jävla galen av att sitta ned och amma så många timmar.
    Så varför inte bara pumpa och ha ersättning så att min sambo får också vara del av matandet?

Och vart i texten skrev jag att jag INTE vill amma och inte tänker göra det? Det är ingen inställning jag har.
    Jag har redan bestämt mig hur det ska bli om jag klarar av att amma.
    Jag tänker amma, men inte så mycket som barnen vill.

Jag har aldrig någonsin hört en gravid med inställningen "jag vill inte amma".
    Det kan man väl inte veta innan man upplever det?

Inte hört en gravid som säger att hon inte vill amma? Jag har hört massor. Kan man visst veta att man inte vill. Däremot kan man inte veta hur det känns, men det bryr sig inte alla om.
  • Här och nu
    butterflower skrev 2011-07-06 23:29:48 följande:
    Varför det blev så för dig kan jag inte svara på. Men det är ovanligt.

Dom vanligaste orsakerna är stress och sjukdom.

Amningshets är en orsak till stress.
  • Här och nu
    butterflower skrev 2011-07-06 23:35:10 följande:
    OM barnet är mjökallergiker är det nog en bra ide om mamman utesluter mjök i sin egen kost och fortsätter amma. Familjen kommer nämligen behöva lära sig att äta mjölkfritt med ett allergiskt barn.
    Varför måste de andra äta mjölkfritt?
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 23:35:32 följande:
    Jag tror faktiskt att det är ganska ovanligt att små barn är allergiska mot bröstmjölk -  om inte mamman äter väldigt starkt kryddad mat,   kanske mängder av jordgubbar  etc.
    Hallå, vakna! Barnet kan va allergiskt mot mjölk, bär,ägg, soja, skaldjur, nötter... Starkt kryddad mat ger i regel bara racer-mage.
  • Här och nu
    butterflower skrev 2011-07-06 23:39:31 följande:
    Dom måste inte, såklart.
    Men eftersom mjölk finns i otroligt många livsmedelsvaror är det mycket ett barn med mjökallergi måste utesluta (byta ut) Så det är väl lika bra att föräldrarna och familjen lär sig direkt att äta mjölkfritt. 
    Tycker jag inte alls är lika bra.
  • Här och nu
    sundsvallstjej skrev 2011-07-06 23:41:42 följande:
    jag tkr att det överlag verkar som att färre ammar, tråkigt!!
    men jag har uppfattningen att många slutar för att det är lite jobbigt ibörjan, det kan göra ont och vara lite bökigt och istället för att "härda" ett tag så slutar dom. Jag satte upp 1 månad som mål, om det fortfarande skulle vara oskönt så tänkte jag sluta då. För faktum är ju att dom första veckorna inte är direkt perfekta och amningen är långt ifrån jätteskön direkt(vilket man läser överrallt att det ska vara) . jag tyckte amningen tydligt blev bättre och bättre förvarje vecka som gick. Det gäller bara att inte sluta för att det tar imot första veckorna. kanske ger yngre upp lite lättare?

Sen tror jag många är rädd för att brösten ska bli hängiga. vilket dom tyvärrr blir:P förstår inte hur man kan förneka det. Huden töjs ju ut varje gång brösten blir mjölkfyllda, i början blev dom ju som klot!!, sen blir dom helt tomma direkt efter amning. så skinnet åker lixom "in och ut" flera gånger varje dygn.  Klart skinnet påverkas av det, och då blir dom ju hängiga. jag kan dra ut skinnet flera centimeter på brösten:P

Jag är själv ganska ung, var 21 när jag fick min dotter.  jag ogillade amningen i början, men sen ville jag aldrig att det skulle ta slut:)
    Tråkigt? Ska barn hellre bli sjuka då? De blir ju det om amningen inte funkar.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?