Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Hannathu skrev 2011-07-09 09:38:37 följande:
    byt sort på ersättningen istället - för rekommendationerna från bla WHO är att man ska amma/ge ersättning i MINST ett år - helst två
    Känner inte ett enda barn som fötts upp på ersättning som äter detta om de kan dricka välling.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 12:01:20 följande:
    Ni som skriver att flaskan ger pappan bättre kontakt  med   sitt barn -   ni måste ha haft tur.  Det finns barn som KONSEKVENT VÄGRAR FLASKA   både med bröstmjölk och välling i -   troligen även med ersättning.   Oerhört frustrerande för en pappa att försöka ge en skrikande 4-5 månaders baby bröstmjölk  via flaska  i de fall barnet vrålskriker förtvivlat!    Pappans  självförtroende som förälder ökar knappast  när barnet tystnar och ammar med et typiska kluckande förnöjda ljudet så fort mamman kommer hem ....

De flesta barn accepterar flaska.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-09 12:00:27 följande:
    För mig handlar det om bröstmjölk vs ersättning. Sen om mjölken kommer ut bröstet eller ur flaskan skiter jag i (även fast det nog är bättre att få den direkt ur bröstet).Som jag sagt säkert hundra gånger redan så tycker jag ersättning är en underbar uppfinning för dem som absolut inte kunnat amma, tex de enstaka fall mamman dör vid förlossning, det inte produceras mjölk alls det är få men det finns några som faktiskt inte kunnat amma SJÄLVKLART ska de ge sina barn ersättning då, vad annars !?!Men jag vet att det finns vissa som väljer bort fungerande amningar pga helt och hållet själviska behov.Jag vet ett flertal här och ja jag tycker det är riktigt idiotiskt att göra så när man inte har några som hellst problem.

Tur att du inte bestämmer hur andra ska mata sina barn då. För många barn är det svårt att amma, men de kan dricka utpumpad bröstmjölk om mamman har mjölk o vill.
  • Här och nu
    vittra skrev 2011-07-09 11:01:59 följande:
    Fast mig veterligen brukar man ju däremot inte ge på flaska utan att man matar på kopp på neo/bb... så det kallar ju inte jag flaskmatning oavsett vilket.

De vill gärna att man matar med kopp ja, men vilket jäkla kladd. Jag tog en flaska o andra gången hade jag själv med o så var det bra med det.
  • Här och nu
    cwo skrev 2011-07-09 10:06:45 följande:
    Känner att jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men jag nöjer mig med att ställa en fråga. Om nu bröstmjölk är av så avgörande betydelse för barnen att det t.o.m känns nödvändigt för vissa att hacka på mammor som ger ersättning hur kommer det sig då att de personer som växt upp på ersättning är väldigt svåra att skilja från de som fått bröstmjölk? För det är ju så att även de barnen växer upp till normalbevågade, välfungerande, friska vuxna i de flesta fall och i de fallen de inte gör det, kan man verkligen skylla det på ersättningen? Är det verkligen så att alla som fått bröstmjölk som bebisar är förskonade från sjukdomar och är högpresterande? Naturligvis inte. Bröstmjölk är toppen och vill och kan man amma så är väl det jättebra. Vill eller kan man inte är inte det hela världen. Det finns så mycket mer som avgör ens barns framtid.

Så klokt!
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-09 10:41:04 följande:
    Är det någon som sagt att ersättningsbarn blir dumma i huvudet?Nej men det öka risken för sjukdommar och allergier.

Ang. allergier är den teorin extremt dementerad. Allergier är ofta ärftligt.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 11:05:09 följande:
    Ja,  det känner jag till.   En mamma i min närhet hade gladeligen donerat sitt överskott av bröstmjölk  -   reglerna var dock lite för krångliga   (man fick enbart dela med sig av bröstmjölken den allra första tiden mm hinder).

Känner man nån som har överskott är det ju bara att komma överrens o låta personen pumpa ut åt en.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 12:45:44 följande:
    Källa på det?

Erfarenhet.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 12:49:36 följande:
    Vad då erfarenhet?   Jobbar du på BVC eller   vilken erfarenhet stöder du ditt påstående på?  

Har både gjort det o har öron att höra med samt ögon att läsa med.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 12:48:40 följande:
    Alla mammor med överskott råkar inte känna någon   för tidigt född i trängande behov av äkta vara!

KÄNNER man nån, skrev jag.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?