Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför flaskmatar så många unga mammor?

sirisdotter skrev 2011-07-09 15:29:55 följande:
    Nej,   men av kompetenta barnmorskor ansåg min talesman.

Förlossningsskadorna blev inte färre av kompetenta bm? Att man slutade med profylaxen var pga. många kände ett tvång att andas på ett speciellt sätt o det blockerade mer än det hjälpte.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 15:43:18 följande:
    De erfarna bm  är på väg bort från arbetslivet.   De nya har brister i sin kompetens  efter vad jag hört.   Därför skadas flera kvinnor under förlossningar på senare tid.  Jag  har  ingen statistik eller andra källor på det    (som jag kan lämna ut.)

De nya har iaf mer empati i regel.
  • Här och nu
    butterflower skrev 2011-07-09 16:21:57 följande:
    Det handlar om att gamla BM har lite egen erfarenhet som de ofta generöst delar med sig av.Unga nyexamerade har bara den kunskapen som står i skolböckerna.

Nackdelen med gamla bm är det kan göra personlig erfarenhet till sanning.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-09 16:37:01 följande:
    Tack äntligen !!Nej man måste inte men många många fler skulle nog kunnat lagt ner sig lite mer i amningen

Det är möjligt, men innebär ofta ett stort lidande för både mamma o barn o den energin kan läggas på att mysa istället.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-09 16:48:18 följande:
    Tro mig jag tycker inte att mammor ska behöva sitta och lida sig igenom månad efter månad med blodiga bröstvårtor och skrikande barn. Men man kan åtminstonde ge det 1-2 månader för det är så lång tid det kan ta att få igång en fungerande amning.Och det jag "stör" mig på allra mest är de som redan innan bestämt sig för att inte ens pröva pga "själviska" orsaker.Något jag också blir väldigt frustrerad över är hur osäkra alla mammor är på sin roll idag, jag har ett stort intresse av graviditeter och förlossningar och läser därför ett antal graviditetsbloggar.På säkert 8/10 läser man efter 1-3 veckor "Jag tror inte min mjölk räcker till så jag slutar amma nu och ger h*n ersättning istället" eller "H*n tycker inte min mjölk är tillräckligt mättande, så jag slutar och ger ersättning istället" Ersättning, välling, gröt eller pureer är inte ett dugg mer mättande än bröstmjölk (sålänge det kommer någon mjölk) !!Det är så mycket okunskap  och osäkerhet !!

Det kan man om man VILL. Redan inom den tiden sker mycket lidanade. Räcker med en vecka. Om det stör dig hur andra gör, så skaffa nåt att sysselsätta dig med istället eller kunskap om hur de tänker. Om folk är osäkra o vill följa det är det deras fulla rätt. Inget du kan göra.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-09 17:30:04 följande:
    Ja men lite lidande kan man nog gott offra för sitt barn, för att åtminstonde försöka!Men snälla du jag har massor att göra på dagarna med min son, detta är ett diskutionsforum och en amningsdiskution - Jag säger precis vad jag tycker, inte att jag går och stör mig på det varenda dag.Ja det är deras fulla rätt men det är jävligt onödigt att folk ska gå runt och vara osäkra och sluta amma på grund utav osäkerhet och okunskap.

Handlar oftast inte om LITE lidande o barnen lider också. Onödigt, men deras val iaf. Du har helt enkelt inte med att göra hur andra väljer o skulle inte störa dig om du bemödade dig med att skaffa kunskap från rätt håll. Har man behov av att ifrågasätta andra tyder det på dåligt självförtroende o inget annat.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-09 18:09:33 följande:
    Har jag någon gång sagt att det inte är deras val eller?Men vadå kunskap från rätt håll, vilken kunskap är det jag har som är fel enligt dig?Haha nej dåligt självförtroende är nog något jag inte har kan jag lova dig, jag har inget behov alls av att ifrågasätta andra - Jag brukar tex inte springa runt på stan och skälla ut mammor som ger sina barn ersättning?Men när jag är i ett diskutionsforum och det kommer upp en diskution om amning eller ersättning ger jag min åsikt inget annat, jag säger helt enkelt vad jag tycker.Hade jag haft så dåligt självförtroende skulle jag istället gjort som alla andra, något som aldrig skulle falla mig in.

Ibland undrar jag hur ni som dundrar på tänker. Om du frågar en som valt att inte amma får du reda på så mycket så du kommer att vända ut o in på hjärnan, om du VILL lära dig. Inte ens på ett forum ifrågasätter man vad andra gör med intima kroppsdelar.
  • Här och nu
    April barn skrev 2011-07-09 18:16:21 följande:
    Du tror inte jag har frågat de i min bekantskapskrets eller?Jag är fruktansvärt nyfiken av mig så jag drar mig inte för att fråga, sålänge det inte är en fritt främmande människa på stan.De svaren jag fått tycker inte jag är bra nog iaf. MEN JA JAG VET DET ÄR DERAS VAL, jag har inte en tanke på att börja bråka med dem och försöka tvinga dem, det räcker gott att säga sin åsikt!! Men jag kan likförbannat tycka att de är puckon, precis som du tycker att vi som ifrågasätter det är puckon.

Du har ju inte fått vet tillräckligt,men de kanske tröttnade på att förklara. VILL man förstå, skaffar kunskap; man kan läsa sig till det också; förstår man sen tillräckligt för att inte kalla folk för fula ord, pga deras val. Att ifrågasätta dem som nedvärderar är däremot naturligt. Jag ser tydligt att du inte VILL förstå.
  • Här och nu

smillsson: Men utsätta din dotter för en usel amning skulle du kunna?

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?