Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför flaskmatar så många unga mammor?

April barn skrev 2011-07-09 14:17:00 följande:
    Lika mycket lögn som det jag svarade på.

Vilket? Skriv nr.
  • Här och nu

Många som hade amningsproblem förr fick magra barn som var väldigt känsliga för sjukdom. Men att barn dog var nåt man fick räkna med. VAD de dog av var mindre uppmärksammat.

• Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 14:25:58 följande:
    Plåga!    Oj, oj oj.    Du verkar aldrig ha varit i närheten av de belåtna ljud ett barn som ammas släpper ifrån sig.....   Synd om dig och dina eventuella barn.

Sa inte att de som det funkar för plågas. Du kanske ska läsa innan du svarar.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-07-09 14:27:02 följande:
    Sa inte att de som det funkar för plågas. Du kanske ska läsa innan du svarar.

Och tänka.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 14:30:23 följande:
    Jag har verkligen tänkt på den här tråden -  och diskuterat den med väninnor.

Och vad har du kommit fram till?
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 14:34:28 följande:
    Som jag skrivit;   att kompetensen på BB och BVC  verkar gå förlorad -   genom sämre utbildning eller vad vet jag.   Väninnan som är distriktsköterska anser det.  

På vilket sätt går den förlorad?
  • Här och nu
    BymBym skrev 2011-07-09 14:54:33 följande:
    Tråkigt att tråden blivit en värderande och försvarande tråd. Amning ÄR vanligare i vissa sociala grupper. Men för den skull är inte icke-ammande mammor på något sätt sämre. Att vara en "sämre mamma" innebär andra saker...

Men man kan också göra tvärtemot "sin" socialgrupp.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 15:07:51 följande:
    Stora pensionsavgångar nu med 40-talistkullar.    Om utbildningen idag är sämre  (sjuksköterskeutbildningen på vår ort   och på 2-3  orter till blev underkänd för 1-2 år sedan)    eller om de nya inte hunnit skaffa sig tillräcklig erfarenhet våga jag inte uttala mig om,(OT,  förstås,  men  som   jag skrev lär dessutom  fler kvinnor skadas  kvinnor idag under förlossningen,  enligt disktriktsköterskan jag pratade med p g a barnmorskor som inte håller måttet;  inte enstaka bm utan hela kullar eller majoriteten av dem.Min högst personliga synpunkt på just förlossningssskador  (onödiga,  dåligt sydda rupturer här och där)  kan det bero på att profylaxkurserna inte längre ingår i MVC;s  utbildning utan måste köpas privat för dyra pengar av intresserade föräldrar.Nu blir jag väl avstängd från FL/  lynchad....)

Profylaxkurserna försvann pga. man inte såg nån nytta med dem. Man kan få lite profylax hos bm. En annan orsak till skador är nekade snitt pga. rädsla.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-09 15:21:13 följande:
    Har läst att det ansetts att profylax inte gett tillräckligt bra resultat,  ja.   Personligen tycker jag att psykoprofylaxmetoden,  som det hette en period ;   kursen -  och att läsa om den    tog bort ev. rädsla.   Kul att höra min barnmorska häpet utbrista  "Hon andades fram barnet!"    Slapp minsta bristning eller stygn.  Verkade inte kul för de andra mammorna jag åt med på BB.   De satt på gummiringar och klagade ändå över att de hade ont.  

Och vissa är så rädda att de inte vågar pröva profylax o för vissa funkar det inte.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-07-09 15:22:33 följande:
    Och vissa är så rädda att de inte vågar pröva profylax o för vissa funkar det inte.

Förlossningsskadorna blev inte färre av profylaxen.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?