Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Tack o lov står det föräldrar fritt att välja mat/matningsmetod för sina barn, så länge man inte ger dem nåt de blir sjuka av.

• Här och nu
    vittra skrev 2011-07-09 08:51:11 följande:
    Som BVC-sköterska?! Då har du ovanligt mycket kunskap om du öht har något att "sprida" eftersom det brukar vara från bvc som den största okunskapen kommer!
    Beror på vem man möter. På BB fanns mycket okunskap. Även på amningsmottagningen.
  • Här och nu
    vittra skrev 2011-07-09 08:51:11 följande:
    Som BVC-sköterska?! Då har du ovanligt mycket kunskap om du öht har något att "sprida" eftersom det brukar vara från bvc som den största okunskapen kommer!
    Bästa hjälpen fick jag på BVC.
  • Här och nu
    vittra skrev 2011-07-09 08:56:58 följande:
    Ok, självklart finns det kunniga bvc-sköterskor men det är verkligen inte så generellt och därför har man ju från socialstyrelsens sida startat kompetenshöjande program just för att man sett enorma brister i kunskap och kompetens inom bvc.
    Och BVC är gång på gång på BB-personalen, pga. BVC får ta många gråtande mammor som tvingats amma sig sönder o samman inkl barnet. Kunskap till alla och respekt från alla. Individuell hjälp efter individens önskemål o ingen hjälp till den som inte vill ha nån.
  • Här och nu
    vittra skrev 2011-07-09 08:54:38 följande:
    Men det var ju uppenbarligen tidigare än vad hon hade velat.
    Framgick knappast. Men få barn BEHÖVER amning efter ca 8 mån.
  • Här och nu
    nollställd skrev 2011-07-09 09:24:31 följande:
    Jag anser alltså att de flesta barn behöver bröstmjölk eller ersättning till de är minst två år och nu talar jag inte om förälderns upplevelse av mättnad.
    Du anser det, men de flesta har inte det o mår utmärkt ändå. Ersättning byts mot välling från 5 mån.
  • Här och nu
    nollställd skrev 2011-07-09 09:22:00 följande:
    st.nu/start/inrikes/1.3628325-svenska-barn-ti...

Nu, innan jag får alla vällinganvändare emot mig - jag fördömer ingen vällinganvänding, jag har gjort det själv, jag  har själv lyssnat på bvc och barnmatsböcker och äldre släktingar och gjort vad jag ansett riktigt. Jag har inget dåligt samvete för det och  ungarna har blivit fina men om det finns något bättre som ersättning eller bröstmjölk, varför inte använda sig av det när jag nu har lärt mig det .
    Precis vad jag gjort. Använt det som är bäst för oss som familj. Vilket inte behöver va samma som är bäst för en annan familj.
  • Här och nu
    nollställd skrev 2011-07-09 09:34:32 följande:
    DU byter ersättning mot välling vid fem månader.
    Man KAN göra det o bör ofta göra det från 6-7 mån pga. ersättningen inte är tillräcklig längre.
  • Här och nu
    Hannathu skrev 2011-07-09 09:38:37 följande:
    byt sort på ersättningen istället - för rekommendationerna från bla WHO är att man ska amma/ge ersättning i MINST ett år - helst två
    Inget vi är intresserade av eller som passar oss.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?