Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
Emelaaj skrev 2011-07-29 14:14:03 följande:
Tack för ditt svar :) Sveriges lag har företräde om barnet endast är svensk medborgare, det stämmer. "Problemet" är som jag nämnde tidigare är att barnet blir automatiskt medborgare i pappans ursprungsland så fort barnet satt sin fot där. M
an behöver alltså inte ens göra en ansökan. Eftersom många muslimska stater inte är med i Haag konventionen (som strider mot sharia) så finns inget överlämningsavtal (pappans bestämmanderätt går före lagarna i andra länder) och därmed har den svenska medborgarskapen ingen betydelse eftersom man har dubbelt medborgarskap. (det bästa exempel jag kan komma på just nu är den svenska medborgaren Dawit Isak som fortfarande sitter i fängelse, han har dubbelt medborgarskap och svenska regeringen kan inte trycka på.)
Med andra ord, är barnet på "ursprungslandets" mark så är det om fadern vill, dvs kört för mamman. Pappan bestämmer oavsätt vad Sveriges lag säger, och kan som mamma/kvinna ingenting göra. Självfallet så är de flesta fäder ganska vettiga men långt ifrån alla och denna "olämplighet/brist på bra besultsfattande osv" som jag talade om tidigare spelar ingen roll då mannen fortfarande har en bestämmanderätt som baserats på sharia.
Det är därför jag delvis kan se det som ett icke-problem, om jag utgår från att båda är praktiserande muslimer. Då vet man ju vad som gäller.
Men det är nog som du säger, det finns länder där man har dubbla medborgarskap, finns ju även icke-muslimska länder som har det som USA, Frankrike, Australien m.fl.- (i alla fall 2001) och då kan det så klart medföra både för- och nackdelar.