Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

asta66 skrev 2011-08-18 09:15:44 följande:
    Så jag som anser att kvinnor och män är helt likvärdiga. Visserligen lite olika men helt likvärdiga. Vilken är den helt västerländska kvinnosynen som enligt dig är så förkastlig?
    Det är antagligen inte min eller min omgivnings.
    Du är ju inte ensam om den synen. Islam har samma att förmedla, nämligen att män, kvinnor, svarta, vita, svenskar, sudaneser, rika och fattiga har samma värde och samma människovärde, men vi är olika till kön, utseende, vi talar olika språk, har olika intressen, olika yrken osv. Och att vi i våra handlingar kan skilja oss. Den som gör ont är sämre i sina handlingar än den som gör gott. Dvs ungefär som samhällets syn ser på det, den som gör ont/något brottsligt får straff för det av något slag, medan den som  inte begår brott inte straffas heller givetvis.
  • oOHalalOo
    asta66 skrev 2011-08-18 17:04:14 följande:
    Men inte du själv!

Men det vi ser härifrån sverige är ju att muslimer stenar kvinnor som är otrogna eller våldtagna. När skedde det i ett västerländskt land sist?
    Nog finns det generella skillnader som är gigantiska. Och till klar nackdel för kvinnor i mellanöstern med omnejd.
    Nej det ser du inte i Sverige. Otrohet betraktas inte som ett brott i Sverige heller, så det blir lite missvisande att jämföra handlingen och konsekvensen rakt av.

Sen är det givetvis horribelt när kvinnor som blivit våldtagna döms till dödsstraff. Det är ett handlande som inte är enligt Islam, eftersom enligt islamisk lag så är en kvinna som våldtagit ett offer och den som ska ha upprättelse. Den som då gör tvärtom och straffar henne och låter förövaren gå fri, följer ju inte vad islamisk lag föreskriver.
  • oOHalalOo

EDIT:

''...kvinna som våldtagitS ett offer...''

Förtydligande: den kvinna som har blivit våldtagen är ett offer, inte en brottsling eller en förövare.

• oOHalalOo
    ica skrev 2011-08-20 07:30:51 följande:
    Den första koranen.
    Men vad är det för något? Enligt Islam finns det bara en Koran, alltså bara en uppenbarelse. Men den kallas inte för 'den första Koranen', utan för Koranen, uppenbarelsen.

Däremot så finns Koranen översatt till över hundra andra språk idag, men det är inte 'Koranen två, tre, fyra' osv.

Så vad  är 'den första Koranen' enligt dig? Förklara istället för att bara upprepa samma sak som du skrivit tidigare, det ger ju inget svar på frågan.

• oOHalalOo
    asta66 skrev 2011-08-20 16:53:10 följande:
    Jo, men arkeologer har hittat äldre koraner och texten har ändrats. Vad skillnaderna består i kommer jag inte ihåg. Men de äldre skiljde sig en del.
    Vilka arkeologer då och vad i texten har ändrats?

Jag kan rekommendera http://www.islamreligion.com/videos/4117/ som tar upp just Koranens uppenbarelse, hur den förmedlats, bevarats och sedan kompilerats.

Vill du sedan fördjupa dig i ämnet så kan jag rekommendera http://www.islamic-awareness.org/Quran/ där även rykten och annat som brukar spridas via internet möts. Så där har du en hel del att ta del av. Speciellt denna kanske kan vara av intresse för dig, http://www.islamic-awareness.org/Quran/Text/Mss/ 

Du kan även där läsa om den gamla handskrivna Koranen från första och andra hijra, den finns på museum i Turkiet
    http://www.islamic-awareness.org/Quran/Text/Mss/topkapi.html 

Sen är det också bra att känna till innebörden av tillkomsten av diakritiska tecken som tillkom för att muslimer som inte har arabiska som modersmål, ska kunna läsa uppenbarelsen som den getts. Och även förstå att dessa vokaltecken inte förändrar texten.
  • oOHalalOo
    asta66 skrev 2011-08-21 18:27:17 följande:
    Det var en dokumentär i SVT från BBC tror jag. Alla dokument ändras.  Har du aldrig lekt viskleken? Koranen, bibeln ändras med tiden.
    Hade du bara tittat på den länk jag refererade till, så hade du redan fått svar på det du här frågar egentligen.

Viskleken är något som endast är något man gör via talet. Medan Koranen (som också tas upp i länken) inte bara har förts vidare i tal, utan i både skrift och memorering. Den som därför jämför med viskleken har inte förståelse för hur Koranen har bevarats.

Som sagt, läs gärna lite av de länkar jag hänvisare till, eller varför inte åtminstone titta på videon?

Det är därför Koranen inte ändras med tiden. Det finns en orsak till det.
  • oOHalalOo

Asta66 Du frågar om stening av män. Jag tycker man ska lite förstå hur den islamiska lagen är utformad. När det gäller brott som utfors i islamisk stat, så finns det brott som bestraffas med stening. Den domen baseras inte på att brottslingen är en kvinna, utan beror på brottets art och vad som foranleder det.

• oOHalalOo

Asta66 Och vad kan vi lära av det? Jo att om de muslimer som inte foljer Islams fundament är ute och Cyklar när de gor ting som strider mot vad Islam ger tillåtelse for.

• oOHalalOo
    asta66 skrev 2011-09-12 10:46:43 följande:
    Men varför stenas bara kvinnor? Det är ju min fundering!
    Du är välkommen att läsa inlägg 1557 som just nu finns på sidan före denna. Det är adresserat till dig och där har jag svarat på den frågan redan.
  • oOHalalOo
    anders37 skrev 2011-09-13 18:13:35 följande:
    8 kvinnor väger inte tyngre än 4 män, låter ju helt sjukt, eller hur?

Borde inte en kvinnas vittnesmål väga lika tungt som en mans?

Hur står det till med jämställdheten i dessa länder igentligen?
    Vet inte var du har citerat ifrån, det finns ingen referens.

Men det här är vad som gäller vittnesmål - enligt Islam däremot.

(b) Vittnesmål: En vanlig, men felaktig, uppfattning är att som regel kvinnans vittnesmål är värt hälften så mycket som mannens vittnesmål. En genomgång av ställen i Koranen som avser vittnesmål bestyrker inte det här påståendet. Skillnad i antalet vittnen förekommer i Koranen endast i sammanhanget ekonomiska kontrakt (se K 2:282). Anledningen ges i samma stycke, nämligen för att bekräfta kvinnans vittnesmål och förhindra oavsiktliga fel. Dock är vittnesmål ett medel för att nå ett mål och en domare kan använda det omdöme som krävs för att förvissa sig om rättvisa. Mäns och kvinnors vittnesmål är helt jämställda i Koranen 24:6-9.

från http://www.islamguiden.com/kvinnan-islam.shtml 
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?