Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

    Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

    Noun skrev 2011-08-11 16:55:59 följande:
    ? Män?

    I Islam är värdet givet av Allah(swt).
    Medan det ofta väl annars är mannen som är utgångspunkten? Kvinnan ska bli 'jämlik med mannen'? Då är det ju mannen som är måttstock för vad som är jämlikt.

    Så är det inte i Islam, vi mäts inte emot eller från varandra för att vara jämlika. Jämlikhet och lika värde har vi givits redan av Allah (swt).
  • oOHalalOo
    ica skrev 2011-08-11 18:34:32 följande:
    Men varför ska kvinnor täcka sig. Ens mans kropp är lika mycket ett sexuellt objekt.
    Fler än jag har skrivit att även mannen har en klädkod. Att vi inte täcker lika mycket beror på naturliga orsaker.

    Varför har kvinnor bikini/baddräkt (som täcker mer av kroppen) och männen bara byxor (som täcker mindre av kroppen)?

    Vi är olika utformade, men vi klär båda på oss.
  • oOHalalOo
    Noun skrev 2011-08-11 18:53:35 följande:
    Jo jag håller med. Det är åtminstone lätt att få den uppfattningen om den västerländska feministiska kampen, men jag hoppas vi har fel.
    Ja visst är det? Mannen är utgångspunkten liksom och kvinnan 'ska ha samma rättigheter som mannen!'?
  • oOHalalOo

    Oj här var det livat. Kul.


    För att ytterligare komma med lite synpunkter.


    Att ha sex är något som hör äktenskapet till. Så att vägra ha sex - bara för sakens skull, är inte att handla på ett bra sätt. Har man problem med att ha sex, då ska man tala om det för sin blivande fru respektive man i tid. För det är något som inte får undanhållas.


    Om man inte älskar sin man/fru längre eller om det förekommer annat som gör att äktenskapet inte fungerar, då är det bättre att skilja sig så att man kan leva ett liv med någon annan som man även kan ha sex med. Det är ju ändå ett behov som de flesta har och som man vill bejaka och något som är en naturlig del av samlivet.

    Sen att man inte alltid kan eller vill eller har möjlighet, är en annan sak. Det är ju tillfälligheter som inte är baserat på en vägran att ha sex med den man är gift med.

    Däremot att försöka att vara lyhörda för varandra när det gäller behov av sex precis som man är när det gäller andra ting som man delar i vardagen. Man hjälps åt, gör saker tillsammans, är tillsammans, upplever tillsammans. 

    Tvång får dock aldrig förekomma, tvång är i det här fallet våldtäkt och det är förbjudet enligt Islam.

  • oOHalalOo
    asta66 skrev 2011-08-13 09:05:56 följande:
    Om sex är något som enbart tillhör äktenskapet kan man ju inte veta om man gillar att ha det med sin framtida man eller kvinna. Man måste ju ha det innan man vet om man gillar det. Hur gör muslimer då?
    Det är i de fall då det handlar om den som är oskuld. Alla som gifter sig är inte det, utan omgifte är tillåtet i Islam.

    Jag har lite svårt att komma fram till att det skulle kunna handla om att gilla eller inte gilla, eftersom rent generellt så gillar väl de flesta att ha sex? Att man sen inte alltid går in fullärd i ett äktenskap utan gifter sig för första gången, så är det väl något som man lär utforska och lära och praktisera tillsammans med den man är gift med? Precis som man får lära och praktisera annat som nygift vad rör den vardagliga samvaron?

    Men som sagt skulle det vara så att man kommer fram till att man inte klarar av att leva tillsammans av någon anledning, så är det tillåtet att skiljas.
  • oOHalalOo
    Noun skrev 2011-08-13 16:33:26 följande:
    Nu låter du som de kvinnoförtryckande idioter som använder religiösa texter av olika sorter för att lura i folk att de har rätt att utöva förtryck...

    Du vänder på alltihop och vill framställa hadithen som ett vapen mannen kan använda mot kvinnan. Jag har redan förklarat för dig att han inte alls har rätt att våldta sin hustru, OCH att kvinnan inte ska "tvinga sig själv". Det hon istället har skyldighet att göra är att sträva efter en god relation med stark vänskap och kärlek- Någonting som också gäller mannen.  
    Du förklarar det bra. Ibland undrar jag om det kan vara så att många människor är så fokuserade på 'jag vill, jag ska... jag, jag, jag' kan vara orsaken till att de inte kan fundera utanför den ramen? Att ett liv i tvåsamhet snarare är baserat på 'vi' och inte 'jag' så att säga? Dvs det bottnar lite i kanske hur vi ser det här på rättigheter? Om man mer fokuserar på 'jag' så kan ju 'vi' komma i kläm. Medan muslimer kan tänka lite tvärtom att fokus ligger på 'vi' och att vi ska ha det bra tillsammans, vi får ge och ta för att nå ett gott resultat. Om man lägger krutet på 'jag ska och vill!' så tappar man en del av den lyhördheten tror jag. Det kan vara det som gör att det är svårt för en del att förstå det islamiska resonemanget och vad utgångspunkten är.
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-08-13 18:30:07 följande:
    Koranen förespråkar gemytlighet i äktenskapet, visst, men det finns utrymme för våld om det anses nödvändigt, och just att Koranen legitimerar våld inom äktenskapet har jag, som synes, lite svårt att acceptera.
    Det kan du inte komma undan, Bakis, Koranen tillåter visst våld mot kvinnan i vissa fall.

    Hade kvinnan haft samma värde som mannen hade hennes arvsrätt varit enligt svensk praksis. Och det är den ju inte riktigt.
     Likaså hade hennes vittnesmål varit liktydigt med en mans, och det, Bakis, är inte riktigt fallet det heller.
    Tillrättavisa som ett sista steg i vers 4:34. Se helheten genom att lägga till vad vers 4:35 säger, vad Islams profet gjorde och sa 'slå aldrig Allahs tjänarinnor'. Jag ser det på samma sätt som jag ser annat som Allah (swt) förbjuder, att det är något att ta intryck av, ta visdom av, dvs. att handla rättfärdigt inte begå brott och felaktigheter. Det räcker med att veta att Allah (swt) inte tycker om det och att därmed avstå från det. Det handlar om både sunt förnuft och att reflektera över sina handlingar.

    En del kan tycka att det inte gör något att planka på SL det är väldigt vanligt vad jag förstår, men det är en synd som en muslim i alla fall inte bör befatta sig med, eftersom det är oärligt att utnyttja andra och inte betala och göra rätt för sig. Så det räcker med att veta att Allah (swt) ogillar handlingen för att avstå från den.

    Så ser jag på Allahs (swt) vägledning. Reflektera över den, förstå den och följd den. Gör man det får man ibland åsidosätta sina egna begär och önskningar, vilket leder till att  man lever aktivt och tänker före man handlar. Det är bara positivt som jag ser det.

    Det är lite det som är problemet, svensk lag är baserad på mannen och kvinnan anses jämlik först när hon uppnår samma rätt som han har. Mannen är måttsocken för jämlikhet.

    I Islam är det inte så, utan både man, kvinna, alla människor oavsett nationalitet osv. är jämlika inför Allah (swt). Dvs det är inte samhället som bestämmer vem som är jämlik med vem. Däremot vad som skiljer oss åt är våra handlingar. Den som mördar en person är inte lika god inför Allah (swt) som den är som inte mördar osv.

    När det gäller arvsrätt så kan kvinnans del vara mindre än mannens, den kan vara lika som mannens och den kan vara större än mannens. Det går bra att läsa till sig om detta på t.ex. http://www.islamguiden.com/kvinnan-islam.shtml 

    När det gäller vittnesmål,
    (b) Vittnesmål: En vanlig, men felaktig, uppfattning är att som regel kvinnans vittnesmål är värt hälften så mycket som mannens vittnesmål. En genomgång av ställen i Koranen som avser vittnesmål bestyrker inte det här påståendet. Skillnad i antalet vittnen förekommer i Koranen endast i sammanhanget ekonomiska kontrakt (se K 2:282). Anledningen ges i samma stycke, nämligen för att bekräfta kvinnans vittnesmål och förhindra oavsiktliga fel. Dock är vittnesmål ett medel för att nå ett mål och en domare kan använda det omdöme som krävs för att förvissa sig om rättvisa. Mäns och kvinnors vittnesmål är helt jämställda i Koranen 24:6-9.
    (Samma länk som tidigare)

    Sen skulle jag föreslå att du i samma länk läser bl.a. om ''Grunder för andlig och mänsklig jämställdhet''.

    Då har du tagit del av vad Islam har att säga om det du har skrivit.
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-08-13 19:34:52 följande:
    En redig lusing på kinden, obs med öppen hand, lämnar inget blåmärke, men är att betrakta som misshandel i svensk lag.

    Och ja, det har hänt att jag fått en dylik lusing på fyllan. Och tro mig, Bakis, den lämnar inget blåmärke.
    Det är förbjudet att slå någon i ansiktet.
  • oOHalalOo

    Bakåtvänd

    Jag tycker det låter otrevligt när Anton kallar dig för bakis hela tiden, eftersom det betyder någon som har druckit mycket alkohol och mår dåligt dagen efter. Jag uppfattar det som kränkande att han hela tiden skriver det.

Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?