Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

asta66 skrev 2011-07-17 19:36:07 följande:
    Jag tro att det är en fråga om personlig mognad också. Att våga gå och handla utan att vara sminkad.
    Ja det är vi eniga om. Man värdesätter annat helt enkelt.
    Det är ju lite det som ibland kan vålla viss intolerans från andra, att  man inte 'mäter upp' till samhällets norm. Följer man inte dessa osynliga normer och seder så är man en 'lagbrytare'. Jag ser det för min del lite som om det är samhället som mer eller mindre påverkar oss att vi ska sminka oss (om jag nu tar det som exempel eftersom det varit uppe). Kvinnor (och flickor) lärs genom skönhetsindustrin (hittar inget annat ord just nu) att vi ska köpa smink för det gör oss vackare. Dvs. underförstått, vi duger inte eller räcker inte fullt upp om vi tackar nej till deras erbjudanden. Sen ser jag den enorma ekonomi som ligger bakom detta säljande som sägs göra oss vackrare. Vad händer om kvinnor inte skulle vilja köpa längre (bara som en tanke)? Så enorma vinstintressen ligger också till grund för hur samhället påverkar oss i allmänhet och hur det förväntas se ut.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-18 00:11:52 följande:
    Fast med ålder kommer erfarenhet och kunskap men det du fick var ju ett tydligt exempel på att könet var viktigare än övriga saker.
    Jag tog upp prestigetänkande, att det inte är av någon större vikt. Jag ser inte hur olika roller och ansvar i ett äktenskap stödjer ett prestigetänkande, om det är det du menar?
  • oOHalalOo
    hallencreutz89 skrev 2011-07-19 09:03:40 följande:
    Jag är väldigt imponerad av dig, Halal, som fortfarande orkar diskutera och förklara. De flesta andra av oss som tycker liknande som du har gett upp för länge sen. Din passion är beundransvärd!
    Tack, vad gulligt skrivet. Solig
  • oOHalalOo
    jlhm skrev 2011-07-19 21:30:22 följande:
    Ni som följer koranen, om det som sägs i koranen inte stämmer överens med Svensk lag vilket ska ha företräde, koranen eller Svensk lag?

Om man bor i Sverige - svensk lag.

Bor man i något annat land - den lag som är gällande där.

• oOHalalOo
    jlhm skrev 2011-07-19 21:36:52 följande:
    Jag frågar eftersom jag ibland får uppfattningen (fel eller inte) av er som följer koraren att det kanske inte alltid ska vara så.
    Mycket avstet som står i Koranen är inte en motsägelse till svensk lag, det bryter inte mot svensk lag.
    Låt mig ta några exempel.
    Tron på Allah (swt) (står ju i Koranen och är uppenbarad av Honom) - svensk lag tillåter religionsfrihet.
    Att be (står i Koranen) - svensk lag förbjuder inte bön.
    Osv.
    Står om täckande (i Koranen) - svensk lag tillåter folk att ha mer kläder på sig än vad som är vanligt.
    Gifta sig med en fru - svensk lag tillåter det. Skulle en man (som ett mer hypotetiskt exempel) vilja ha också en sambo, särbo osv, finns det inget i svensk lag som förbjuder det vad jag förstår.
    Avstå från att begå äktenskapsbrott (stor att det är förbjudet i Koranen) och man bryter inte svensk lag om man avstår från det.
    Osv.
    Man kan gå igenom en hel del och se att det funkar helt ok gentemot svensk lag.
    I mångt och mycket handlar det om att leva som man lär och ingen svensk lag ifrågasätts eller bryts.
    Det finns inte någon större problematik runt detta helt enkelt.
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-19 23:09:12 följande:
    Det där att en man under vissa omständigheter har rätt att ta till våld mot sin fru. Hur väl rimmar det med svensk lag?
    Jag skrev ju att svensk lag gäller i Sverige i ett tidigare inlägg. Då har du ju egentligen svaret på det, om du känner till svensk lag? Jag tror att man inte får daska till någon på armen, därför är det då också förbjudet för den muslimske man som ev vill göra det.

Vad han då faktiskt kan göra och fortfarande hålla sig till Islam, är att inte slå, eftersom Islams profet (fvmh) aldrig slog en kvinna. Så egentligen är inte det ett problem det heller.
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-07-19 23:10:09 följande:
    Men det är inte tillåtet att daska sin fru,inte ens lite lätt och det ä'r inte tillåtet att låsa in sin fru om hon begår äktenskapsbrott enligt svensk lag,inte heller är barnen mannen efter 3 års ålder enligt svensk lag!
    Som jag skrev nyss...

Nej inte daska. Hon får begå äktenkskapsbrott enligt svensk lag om hon vill. Det får hon sen ta upp med Allah (swt) när de träffas, dit når inte svensk lag däremot. Svensk lag avgör vem som får barnen, oftast är det mamman. Vad jag vet så är det 7 eller 10 år som gäller, var har du fått 3 år ifrån?
  • oOHalalOo
    The Foxy skrev 2011-07-19 23:40:37 följande:
    Halal: Jag har förstått det så här; Att en muslim ska leva efter Koranen. Gör denna/denne inte det är det ett brott ellev vad det ska kallas. Undantag kan göras om situationen kräver att lagarna bryts exempelvis att om enda chansen att överleva är att äta gris så får muslimen göra det. Och om lagarna i det land muslimen lever i gör att någonting blir ett brott, exempelvis bära slöja eller äta halalkött,  så är muslimen trogen ändå för landets lagar går först. Stämmer detta?
    Vi kan ju leva enligt Koranen i det mesta, eftersom det mesta är kompatibelt med hur man även följer svensk lag.

Som du nämner så nödsituationer kan vara undantag. Håller man på att svälta så väreras livet högre än förbudet mot griskött exempelvis, då då blir det inte en synd att äta det. Men det handlar inte om att det finns halal-slaktat kött på ICA men man är för lat att gå dit och går till COOP istället (bara exempel för tankens skull). Dt räknas däremot inte som en sådan situation som jag nyss nämnde. 

Bära slöja är det stora problemet här. Skulle det förbjudas så skulle det nog tyvärr resultera i att kvinnor inte ens går ut. Det är ett sätt, om en tragiskt, att lösa det på.

Sen när det gäller kött, vi måste inte äta kött, så veg går ju bra då istället.
  • oOHalalOo
    The Foxy skrev 2011-07-20 00:11:50 följande:
    Då undrar jag, heltäckande klädsel som burka, är det koranen eller är det en kulturell grej?
    Om du tänker på den blåa afghanska burqan, så är den kulturell.
    Att täcka sig helt, dvs. även ansiktet är en fråga som det råder oenighet i kan man säga.
    Det täckande som det råder konsensus i är att täcka allt utom ansikte och händer. Dvs. det är då 'minimum' om man vill tolka det så. Sen finns det andra åsikter som stödjer att även täcka det. Så det är inte fel att även täcka det, utan det har med eget ställningstagande att göra vad man anser är det bästa och rätta inför Allah (swt) att göra.

I Koranen kan vi läsa om täckandet och även i trovärdiga ahadith. Därav råder det konsensus om det 'minimala' täckandet. Men som sagt, även mer går bra om man föredrar det. Ett personligt val.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?