Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

I Blackrose I skrev 2011-07-14 15:36:50 följande:
    Jag har svarat på varenda sak du har fått ur dig. Försök inte med något smutsig försök att få fram något. Klicka under visa endast så går det lättare att hitta något om jag har missat något.
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 15:31:19 följande:
    Att dö är varken magi eller gift. Döden når oss alla. Den kan inte trollas bort. Sen hur vi dör, ja det finns hur många sätt som helst.
    Han dog pågrund av giftet som fanns i lammet. Det var ingen vanlig död och det borde ha hindrats om
    1. Dadlar var så heliga som Mr. Mohammad påstod
    2. Om han var en äkta profet vilket han inte verkar ha varit.

Varför tycker ni att han var kapabel att utföra mirakel men han kunde inte hindra sin egen död?
    Hur kunde Allah tillåta att hans sista profet bli mördad av judar? Judar av alla?
    Det verkar inte som att muslimer och judar hysste några som helst kärlekskänslor för varandra på den tiden heller.
    I så fall om du svarat på allt så är det bra.

Är det bara vanliga dödsfall som räknas eller vad menar du? Han hade inte den kunskap som Allah (swt) hade, så han kunde inte veta vad som kommer att hända. Det visste han bara i de fall då Allah (swt) informerade honom om det. Som när han fick se Helvete och Paradis t.ex.

Mat är inte heligt. Däremot så är dadlar en mycket viktigt frukt som är till nytta för oss.

För att ingen kan förhindra sin egen död. Det är logiskt för mig. Alla människor dör, det är logiskt för mig, eftersom vår kropp inte är odödlig.

Jag kan inte svara på 'varför' eftersom jag inte vet det.

Människan har alltid varit redo att strida, det kan vi också läsa om i Koranen. Så det är väl vår natur, även om vi borde kämpa för att istället komma överens.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-14 15:38:11 följande:
    Ja, det brukar vara det sista svaret man får av muslimer.

Stångas? Det är bara en hobby. Absolut ingenting jag går och tänker på dagarna i ända. Så viktig är du inte. Tro inget annat.
    Vi är väl inte färdiga ännu?

Det tror jag inte inte heller, så det måste du har missuppfattat.
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-07-14 15:39:07 följande:
    Men snälla Halal, fattar du inte att "vi" ser det som oerhört diskriminerande att förpassas ut ur lokalen för böner, eller i bästa fall längst bak. Varför tror du undersåtarna i en evt kunglig procession går bakom kungen, och ju längre bak desto sämre status har dom.

Hedersgäster sitter alltid längst fram vid diverse tillställningar, varför detta...jo, dom är lite vip, lite viktigare, lite mer värda. Som i moskén.

Inte hundra procentiga liknelser, nä, men du begriper precis vad jag är ute efter.

Jag fattar, men bryr jag mig liksom? Det fungerar inte så att 'oj nu gillar inte Anton att det är så här! så jag måste göra så istället' mot min vilja. Det är tvång och jag tror inte på tvång. Därför får du tycka vad du vill och jag gör som jag vill.

Jag finner den här diskussionen nu har blivit onödig och har sagt vad jag vill säga.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-14 15:42:25 följande:
    Jajaja, mannen är fortfarande tusengånger mer värd än vad kvinnan är sen om ni vill blunda för det så be my guest.

Så om du inte kan svara på det så varför bortförklara det med att det måste handla om något annat. Säg bara att du inte vet nåt.
    Tre minuter gick det före du skrev ditt inlägg. Det betyder att du inte är intresserad att dina åsikter ifrågasätts. Nåja någon annan i tråden kanske är mer intresserad.

Jag har skaffat mig kunskap om en del, men inte i profetfrågan som du ställde. Så något vet jag, och det verkar vara mer än vad du vet i nuläget i alla fall. Du vill ju inte ens förkovra dig i ämnen som du hela tiden tar upp.
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-07-14 15:56:33 följande:
    Med andra ord, så fattar du att Koranen faktiskt är diskriminerande mot kvinnor, bla dig själv, men du skiter i vilket för att din tro är så stark. Jag kan förstå detta, Halal, men försök själv förstå varför vi svennar och sveninnor inte godtar det förtryck detta faktiskt innebär, att det är en mycket stor anledning till att muslimska män anses nedvärdera det kvinnliga könet, även om du med din starka tro godkänner detta.

Jag kan också förstå att du börjar känna det lite svettigt nu när vi närmar oss pudelns kärna.....
    Nej jag har inte den uppfattningen som du pålägger mig och har inte heller uttalat den. Du tolkar som du vill däremot. Inte alls min vän.

Jag har varit muslim länge och är lycklig och mycket trygg i min roll som Muslimah. Islam är mitt vardag och min helgdag. Jag har satt mig djupare in i frågor som berör 'den muslimska kvinnan' och där har jag funnit de svar jag har sökt. Jag vet att jag vandrar på den väg som är den rätta för mig. Det känns både i hjärtat och tårna om du förstår hur jag menar.

Dock är jag inte speciellt när det börjar nå höjder att endast munhuggas, att inte visa respekt för de åsikter andra uttrycker, även om man inte delar dem. Vi hade en hyfsat bra diskussion, låt inte den förstöras genom att det leder fram till smälek, som nu börjar visa sig här från fler håll. Jag avslutar hellre en diskussion i en god ton än att hänfalla till det. Det är ovärdigt att bete sig så mot andra. Jag vill inte dras med den jargongen.

Så tack för diskussionen och vi ses säkert i andra trådar.
  • oOHalalOo
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-14 16:18:41 följande:
    Otroligt vilken tålamod du har, Halal. Det är inte många som håller samma ton som du gör. Ger dig eloge för det och tack själv för att du orkar. Själv orkar jag inte debattera med flera som dessutom kommer med nedvörderande ton som de andra gjort mot dig.

Ha det jätte bra, önskar dig en trevlig och välsignad kväll!
    Alhamdulillah, tack!
    Jag önskar också dig det bästa av återstoden av den dag som vi har givits av Allah (swt) att få ta del av.
    Ha det bra du med!
  • oOHalalOo

Jag tycker den här tråden är helt skandalös. Den går inte längre att skriva i och än mindre läsa. Trist utveckling. Den hade en god potential, men det var rätt länge sen.

• oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-15 15:17:04 följande:
    Har man inte svar på tal så brukar man smutskasta. Det är lugnt.
    Vi vet nog alla varför det helt plötsligt blev tyst från bland annat dig.
    Var har jag smutskastat någonstans och vem har jag smutskastat?
  • oOHalalOo
    martinam skrev 2011-07-15 15:40:20 följande:
    Jag tycker oxå den är helt skandalös..... därför jag kommenterat i den.....
    Det är enklare - tycker jag, om man för en diskussion genom att kunna svara på det som sägs och sen vice versa. Att det finns en vilja att föra en dialog, inte bara bombadera med inlägg för bombaderandet skull. Dvs en typ av dialog tycker jag är bättre. Men jag är kanske lite udda på det sättet.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?