jempalainen skrev 2012-01-12 13:05:17 följande:
Nu är jag förbannad och less på denna jävla process med migrationsverket...fick sitta i telefonkö i en halvtimme för att sen prata med en otrevlig och stressad handläggare som förklarade att ärendet registrerats igår!! två veckor efter hans intervju och att ingen börjat titta på det! Det stod inget om förur så hon sa att det brukar ta nio månader i vanliga fall!!!?? men att man kan få förtur vid graviditet!! Jag blir så jävla trött och ledsen, har varit tapper men jag orkar liksom inte hur mycket som helst. Så nu har jag packat ner ett brev med begäran om förtur, moderskapsintyg och läkarintyg på min depression i ett kuvert och åker dit och lämnar det personligen...och kommer de dra ut på tiden så är det jag som ringer aftonbladet och drar dit dem! Jävla sverige! ursäkta mig men nu är jag arg och less på denna cirkus! vi lämnade in första ansökan i sverige i april förra året o fick vänta tills 21 november på intervju...gör som de säger o skickar han till chile. Nä en dusch o sen ut i regnet ..mot migrationsverket!
Skit Jempa. Att de ens vägar hålla på med en gravid kvinna. De är så jäkla omänskliga de som jobbar på Migrationsverket. De går bara efter sina små regelböcker som de tolkar lite som de vill...
Ja, Migrationsverket är en sådan uråldrig och fruktansvärd institution.
När vi skulle söka tillfälligt pass åt maken där på plats så var det en ren katastrof. Det kändes som det var i ett
U-land. Alla människor, dessa kölappar och denna tid det tog innan det var ens egen tid.
Inget bra system alls. Folk var arga, familjer med små hungriga/trötta barn. Är det meningen att man ska ta ledigt hela dagen för att gå till Migrationsverket??
Nej, det är under all kritik hur de jobbar där och hur människor behandlas, helt sjukt!
En telefontid varje morgon med bokningsmöjligheter till olika handläggare hade nog underlättat allt, olika köer för olika ändamål m.m.
Nu var det för samma för alla ärenden, ställa sig i lång en kö för att först få en nummerlapp!! Sedan så sitta och vänta i X antal timmar innan det var ens tur. Jag trodde inte mina ögon och var mycket upprörd över hur det gick till.
Sveriges regler angående medborgarskap är också helt sjuka. MIn man har bott här i 18,5 år, jobbat och betalat skatt under alla dessa år. Inga problem med lagen eller något. Men han har inget hemlanspass, det har gått ut. Vi sökte på hans ambassad i juni och fortfarande inget pass. Att åka till hemlandet är för riskabelt just nu, Nigeria.
Jag får inte intyga att han är nigeriansk medborgare. Trots att vi varit gifta i snart 10 år, jag har varit där 2ggr tillsammans med honom och träffat hans familj, sett vart han vuxit upp. Ambassaden i Sverige skrev ett intyg om att han var nigeriansk medbogare, stämplat och allt men det godtog de inte!!
Han har permanent uppehållstillstånd sedan 1999 och har snart bott här halva sitt liv. Ändå får han inte medborgarskap. De kräver att han fixar ett nytt pass från sitt hemland.
Så det är tråkigt för det går inte, inte just nu. Så vi kan inte resa någonstans m.m.
Ålderdomligt system som inte kan tänka utan för sina j-a regler!!!
Förlåt Jempa för att jag skriver en massa om mitt men när jag läser vad du skriver så kommer alla känslor upp på nytt!!
Kämpa på! De borde ju skynda på detta, fattar de inte det??!!
Kramar