Lillis2012 skrev 2011-07-30 15:05:53 följande:
Babybluey; om jag förstått detta rött så håller du på att utbilda dig till barnmorska?! Är ju rätt bra å ha en sån i tråden
En fråga till dig och alla andra också visserligen: är det nån mer än jag dom har läst nånstans att största risken för missfall är mellan v 9-12 för att det är just då moderkakan ska börja ta över efter gulekroppen?!?
Jag har beräknat att med bebben som föds nästa år blir jag färdigutbildad BM sommaren 2013... om man inte helt tappar bort sig mammarollen.. har hört att det kan vara svårt att komma tillbaka till jobbet/plugget efter att man varit hemma med en liten.. men vi får väl se hur det går. Hursom, jag kan inte svar på allt, men tar gärna reda på och frågar ivrigt av mina erfarna kollegor på praktik eller lärarna på skolan. Det sägs ju, att man inte äe barnmorska på riktigt innan man förlöst 100 bebisar... ja, dit är det lååååång väg ännu. OT: Jag ska påbörja studierna om neontalbebisar i slutet av augusti och är så otroligt rädd för att jag kommer att böla bara igenom lektionerna... varje gång jag ser en bebis börjar jag grina hejdlöst.
Att det skulle vara högre risk för missfall runt vecka 9-12. Det finns vissa händelser hos en embryo/foster som kan förklara en viss del av missfall som händer. Exempelvis om man får missfall runt vecka 6, brukar det bero på att hjärtat inte börjat slå, dvs. möjlig missbildning i hjärtat eller dess celler. Visst, mellan veckorna 9-12 tar moderkakan så sakta över rollen från gulekroppen... men att det skulle innebära större risk för missfall än ex. när hjärtat ska börja slå? Alltsom allt är ju graviditeten som mest känsligt för missfall före andra trimestern. Att det skulle vara mer känsligt just då har jag inte hört något om.
För några dagar sedan var det ju någon här i tråden som postade hoppgivande siffror om hur embryo från vissa veckor ( om man sett hjärtat slå och inte haft blödningar) har avsevärt mycket större chanser att stanna kvar än de 20 - 25% man kastar upp i luften av alla graviditeter. Någon som kan posta det igen/vet vilket inlägg det var/vem det var som hittat dessa siffror?