• Chetti

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

faceprimer skrev 2011-09-06 11:08:07 följande:
    Ni som ska ha barnrum/barnkammare, när ska ni börja fixa med det?
    Vi har somsagt ett 3:e rum som ska bli barnrum, och jag ivll ju börja fixa NUU, men det känns för tidigt.
    Längtar efter man får inreda fint och verkligen göra de som ett barnrum, barnet kommer dock sova inne hos oss i vagga första tiden men sen komme de bli spjälsäng och sen får vi se när barnet kommer sova i eget rum...
    Men alla barnets saker kommer ju va i barnrummet.

Och en annan sak, skötbord..
    Vart kommer ni ha det?
    Vi har världens minsta toalett, eller det var väl att ta i, men ingen plats för skötbord iallafall. Funderar att skaffa sån som man kan ha över badkaret.
    Annars om man har det i barnets rum, men behöver man inte tillgång till vatten? tänkte det blir ju lite jobbigt att springa fram och tillbaka från barnets rum till badrummet hela tiden...

Hur ska ni göra, ni som hunnit fundera över det?            
    Vi kommer ha skötbordet eller skötbädden rättare sagt i badrummet ovanpå tvättmaskinen.

Men man kan ha den i vilket rum som helst. Våtservetter funkar ju och har bebisen bara kissat är det ju lugnt.
    När bebisen bajsar däremot så kan det så kletigt och hamna överallt (Upp på ryggen, ned för benen) så oftast ducshade vi av rumpan då men då kan man ju ta barnet direkt till badkaret/duschen.
    blääääääääääää
  • Chetti
    camamill skrev 2011-09-06 11:30:54 följande:
    Bor också nära er :) i Salem! Har valt Huddinge som förlossnings sjukhus ;)
    Ok, vad kul med fler från söderförorterna. Skrattande

Jag födde båda mina barn på Huddinge och är mycket nöjd. De var jättetrevliga, professionella och jag sak definitivt föda där igen (i mån av plats). Vekar som det kommer bli en hel del marsbebisar Baby
    blääääääääääää
  • Chetti
    Stinis83 skrev 2011-09-07 08:38:04 följande:
    Och jag tror inte ni behöver vara oroliga Lyckobebisen. Den sov förmodligen väldigt hårt. Vår bebis sprattlade och somnade, sprattlade och somnade. När hon tryckte till med ultraljudet för att reta den så sparkade bebisen mot dosan, och den sparken kände jag :)

Så oroa er inte, men kan ni inte sluta tänka på det så borde ni kunna be om ett till ul kanske? Det är kanske dumt att lyssna efter hjärtljud ni kanske inte kommer hitta, då kommer ni bara bli ännu mer oroliga.

Jag vet inte hur det är när det är så tidigt i graviditeten, men jag minns att när jag var så långt gången så man SKA känna sparkar varje dag och jag inte hade gjort det på ett par timmar, så skulle man dricka ett glas iskallt vatten. Det skulle bebisen reagera på. Det fick jag även göra när värkarna dragit igång, de tyckte bebisen rörde lite för lite på sig. Och då hände det grejer :) Fråga er bm om det, och om ni kanske kan få ett till ul för att lugna er :)

Men jag tror att er bebis sov väldigt hårt, ni såg ju hjärtat :)
    Mycket jobbigt att leva som du gör nu!
    Jag tycker att han måste bestämma sig och det ganska omgående.
    Vill han leva med dig eller inte? Behöver han bo någonannanstans ett tag för att reda ut sina känslor så låt honom göra det.

Min syster blev lämnad av sin fästman för att han precis som din sambo inte visst vad han ville. Hon var helt knäckt. Efter ett par veckor hör han av sig och ber och bönar och säger att han nu är 100% säker på att han ville leva med henne.
    Nu har de varit gifta i 12 år och har 3 barn. Och han är en av de bästa människorna jag vet.

Hoppas det löser sig snarast för såhär kan du inte gå runt. Kram
    blääääääääääää
  • Chetti
    Lyckobebisen skrev 2011-09-07 08:08:40 följande:

Måste fråga, det är ju flera som har barn här inne sen innan, När jag och C läser om folk som varit på UL så säger nästan alla att den sprattlade och hade sig, vår var helt still. Heeeeelt still (så som vi uppfattade det iaf). Trots att barnmorskan retade den så rörde den sig inte, men hjärtat slog ju fint. Vi tänkte inte alls på det då, men det har vi börjat göra nu. Är det helt normalt? Bebisen sov väl bara gott?
    Detta ihop med att C sa igår att hon inte hade någon bra känsla direkt längre, absolut ingen dålig, men bara inte lika bra som hon haft innan. Hallå, som att inte jag kommer oroa ihjäl mig, haha.

Vi mailade också vår BM här om dagen och frågade om vi inte kan få komma in och lyssna på hjärtat, och med lite varningar så sa hon att det går bra, vi kommer troligen få komma dit om 2 veckor. Längtar. Hjärta

Bebisen i magen sover typ 24 h/dygnet så det är nog mer vanligt att den ligger och sover under UL. Så det är ingen fara!

Även efteråt när bebisen är ute så sover de flesta bebisar nästan hela dygnet runt den första veckan-veckorna.
    blääääääääääää
  • Chetti
    jempalainen skrev 2011-09-06 20:45:47 följande:
    Idag är illamåendet mycket bättre så jag har inte tagit Postafen än.

Jag ska nog gå på det tidiga UL:et i vecka 14 typ. Jag gick ju i vecka 9 också. Men vill så gärna se bebisen efter vecka 12, då kanske men kan släppa oron lite?!

Jobbigt att man ska behöva vara orolig trots UL och alla symptom. Blää

Kram
    blääääääääääää
  • Chetti
    Carla82 skrev 2011-09-07 12:17:32 följande:
    Chetti: Haha! Den informationen hade nog min första son missat. Han sparkade och gjorde kullerbyttor HELA TIDEN i magen även under förlossningen och när han kom ut sov han ca 30min-2timmar dagtid...som tur var var han snäll och låg tyst och fint och var nöjd ändå och sov på nätter...men jag var förvånad iom att i alla böcker står det som du sa och alla som redan hade barn sa samma sak...han har för övrigt fortsatt så.

Undantaget som bekräftar regeln Skrattande

De flesta bebisar sover i alla fall mycket de första veckorna Flört
    blääääääääääää
  • Chetti
    jempalainen skrev 2011-09-07 17:26:39 följande:
    Vad skönt att du mår bättre idag, idag mår jag illa!! haha helt knasigt! 

Det låter klokt att göra ett ul i v 14 om du också är orolig! Jag har lovat mig själv att sluta vara orolig om allt är ok på ul! :) Vi får stötta varandra helt enkelt! Ja denna oro är inte rolig men jag tror att den kommer lägga sig när man får se att allt är ok efter ul. Kanske det bara är en skyddsmekanism ifall något skulle gå fel så har man inte varit "för lycklig" och är lite beredd på det värsta. Sen tycker jag det är jobbigt med symtom som kommer och går. Går o klämmer på brösten och vid livmodern och försöker känna efter, som att det skulle göra någon skillnad! Bara att ha is i magen och vänta till ul.

Kram kram  
    Jag tror också det är en slags försvarsmekanism. Jag har ju varit på UL i vecka 9 och trodde att då skulle jag vara lugn efter det. NU har det gått två veckor och oron kommer och går.
    Dels för att de 12 första veckorna är som mest kritiska men som min BM sade så finns det aldrig någon garanti trots lyckade UL.

I ena stunden är jag så säker p g a alla mina symptom att bebisen lever och frodas. I andra stunden känner jag på magen för att se om det skett någon förändring och känner efter om den kanske kanske kan röra sig så att det känns.

Jag vill ju berätta för barn och släkt efter vecka 12, men ska ju inte göra UL förrän i vecka 14. Men så tänker jag att om något skulle gått snett dessa veckor så vill jag ju ändå att mina barn och släkt och vänner ska veta det. Att jag var gravid och att jag är ledsen och vill ha stöd.

Skönt att kunna stötta varandra! Kram
    blääääääääääää
  • Chetti
    Nikis skrev 2011-09-08 11:39:54 följande:
    Hur länge har ni tänkt jobba? :)
    Fram till två månader innan BF och då ha havandeskapspenning p g a fysiskt tungt arbete. Så från slutet av januari kommer jag troligen vara hemma =)
    blääääääääääää
  • Chetti

Jag tycker mig ha känt bebisen nu men det känns ändå lite väl i tidigaste laget. Jag är i vecka 11 men det kändes som ni beskrev det.

Jag fixade i köket och känner liksom något vibrerande, porlande känsla i ena sidan av magen. Kan ju ha varit tarmarna också?! Drömmer

Men jag väntar på buffen, den där speciella buffen då jag bara vet att det är bebisen som buffar på därinne och det lär dröja ett tag till. Kände i vecka 18 sist.

blääääääääääää
  • Chetti
    79anil skrev 2011-09-09 14:03:54 följande:
    Absolut! Både det och att man inte ska kunna rimma på det. jag vill att mina barn ska bli kallade det de heter. Mina flickor heter Alicia och Mira och vi iaf har inte kommit på några smeknamn till dom...
    Min dotter heter Alicia men jag kallar henne oftast Alli
    blääääääääääää
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)