• Chetti

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Daysis skrev 2011-08-29 13:57:29 följande:
    Har varit på mitt CUB-test nu och det gick jättebra! Fick sannolikhet 1:14840, och känner mig så lättad!! Var även helt underbart att få se bebis, jag gick bara och log hela vägen därifrån
    Blev flyttad 2 dagar så bf är nu 11 mars och jag är i v 12+0 idag.

Ang mage så har jag inte heller någon mage alls än, var jättesvullen i v6-8 men nu har det försvunnit helt och jag kan ha mina vanliga jeans igen. Har aldrig fått mage innan v22-23 med mina andra två så jag gissar att den kommer nån gång då nu oxå..

Tyckte föresten att jag kände bebis igår kväll, som en liten lätt beröring från insidan av magen, men jag kan ju oxå ha inbillat mig. Har ju aldrig känt något innan v 20 förut. Men det kändes verkligen som bebis, och så kändes det likadant en liten stund senare.. ja, vi får väl se om det dyker upp igen eller om jag får vänta några veckor till..
    Grattis till härliga värden Skrattande

Åh, jag vill också känne bebis NU. Jag känner lite ibland men det är troligen tarmar och annat som flyttar på sig.
    blääääääääääää
  • Chetti
    Carla82 skrev 2011-08-29 16:00:17 följande:
    Var också på kub idag den låg med benen i kors...haha! Jättebra värden mer än 1:14000 på trisomi 21 och mer än 1:22000 på trisomi 13/18 det känns skönt och allt såg bra ut i övrigt.
    Härligt med goda värden.

Funderar på att göra KUB men mest för att jag vill se bebisen igen Glad
    blääääääääääää
  • Chetti
    Ponja skrev 2011-08-29 16:48:25 följande:
    Nu äntligen har jag fått göra mitt UL. Den rörde sig som bara den, sprattlade, dansade, och snurrade runt som en tok. Otroligt skönt, och vilken lättnad! Har lagt ut en bild i bildtråden :)
    Hur har det gått för er andra idag?
    Hurra! Underbart att läsa just för att du var så nojig och orolig Skrattande
    blääääääääääää
  • Chetti
    LillaQ skrev 2011-08-29 18:02:40 följande:
    Nu har vi äntligrn fått se den lilla i magen. Allt såg väldigt bra ut, hjärtat, magsäck, njurar osv. Var en väldigt aktiv liten krabat som gärna sprattlade och sparkade därinne så det var svårt till en början att mäta nackspalten. Hon passade då på att mäta och kolla på andra saker och ta lite bilder så tillslut la den sig i position för mätning under några minuter så då passade sköterskan på att mäta. Fick väldigt bra värden 1:20000 på alla trisomier, känns så skönt och bra just nu!

Nu ska jag bara njuta av graviditeten!
    Grattis, låter härligt alltihopa!!
    blääääääääääää
  • Chetti
    Evelinas skrev 2011-08-29 18:20:47 följande:
    Har vart på VUL nu. Satan i gatan vilket disco den hade där inne, till och med läkaren sa att den var väldigt rörlig. Han hade svårt att mäta då den inte alls ville ligga still. Såg hjärtat direkt också, redan innan läkaren hunnot peka ut det, sån lättnad!! Så nu ska jag verkligen njuta av att må så oförskämt bra som jag gör!
    Mycket professionellt och bra bemötande från personalen på Carolinamottagningen, de var så hjälpsamma och förstående. Läkaren förklarade också på ett bra sätt allt man såg och berättade att bebisen ligger långt bak så därför har jag ingen mage än, men livmodern har växt som den ska. Känns såååå himla skönt! Han sa att det inte kunde se bättre ut, att vi med 99% säkerhet kommer få ett friskt och starkt barn, helt fantastiskt!
    Fick ett litet foto också, men blev ju inte så bra när jag fotade det med mobilkameran, men lägger det i bildtråden i alla fall.
    Kostade förästen bara 230kr så det var väldigt bra pris tycker jag.
    Åh, vad härligt att läsa! Vad kul att de kunde se att alla organ och sådant såg bra ut Skrattande
    blääääääääääää
  • Chetti
    faceprimer skrev 2011-08-29 20:35:28 följande:
    Någon annan som det hugger till i magen på
    när man nyser? Och hostar ibland också, kan de ha att göra med ligamenten eftersom livmodern blir större? Någon som vet?
    Ja, det är ligamenten, livmodern, musklerna och hela kittet det hugger till i.

När jag hostar med utsträckta ben får jag det, så jag får alltid dra upp benen mot magen när jag ska hosta. Man kan få det vid nysning och även om man vänder sig snabbt i sängen, ställer sig upp snabbt från liggande position osv. Inget farligt men viss känns det obehagligt
    blääääääääääää
  • Chetti
    HLinna skrev 2011-08-29 20:58:02 följande:
    Hej alla!
    Ser att ni har undrat över mitt UL idag, och det gick BRA!  
    Det fanns en liten bebis på 6.4 cm som sprattlade med armar och ben och med ett tickande hjärta. Man kunde till och med se alla små tår! Blev flyttad från 10:e till 7:e mars, skönt att det var så nära det som jag själv räknat ut. Vi gjorde KUB också med bra resultat vilket känns jätteskönt.

Nu är det dags att förstå att det är på riktigt och börja planera, härligt!!!    
    Härligt att höra! Skrattande
    blääääääääääää
  • Chetti
    imsevimse skrev 2011-08-30 07:35:28 följande:
    Idag går jag in i v 11 det går sakta framåt.
    Och idag fyller min yngsta lilla kille 1 år  så idag ska jag och barnen bara mysa, och äta glasstårta. Pappan åkte precis och är borta till imorgon kväll och missar hela födelsedagen
    Härligt och GRATTIS till lillkillen!

Jag har gått 10 veckor på lördag och visst går tiden alldeles för sakta...
    blääääääääääää
  • Chetti
    faceprimer skrev 2011-08-30 11:59:00 följande:
    Fick ett brev hem på posten idag från Mödravården, där jag har blivit kallad på MÖTE FÖR ÖVERVIKTIGA GRAVIDA?! Jag har sen jag blivit gravid gått upp ca. 6kg, det tycker jag är fruktansvärt mycket. Jag har aldrig vägt såhär mycket nånsin. Innan jag blev gravid hade jag några få kilo för mycket men inte överdrivet, och nu när jag har gått upp så har jag blivit inbjuden att delta på möten för överviktiga, alltså grovt överviktiga med BMI över 30. Hm... vet inte hur jag känner alls inför det. Känns lite som ett slag i magen. Så tjock är jag definitivt inte. Tror ingen skulle kunna gissa att jag väger såhär mycket när dom väl ser mig. Hoppas jag verkligen inte iallafall! Och jag skulle ju inte väga såhär mycket om jag inte vore gravid.
    Vet inte riktigt varför jag får det nu? Jag hade redan i v.6-7 gått upp ett par kilo där med, men innan jag blev gravid så låg jag på en stadig vikt några få kilo för mycket men inte överdrivet... jag har alltid haft lite hull och har lärt mig acceptera det.
    Åå.. vad sur jag blir nu! Jag menar, jag äter knappt godis, det enda är att jag är väldigt hungrig så jag kan äta ganska mycket men sötsaker försöker jag undvika... Min BM vet att jag inte äter mycket onödigt och rör på mig men ändå blir jag kallar till detta. Vet inte om jag ska gå... Liksom, detta är ju pga graviditeten som jag gått upp, inte att jag var överdrivet överviktig innan...? Dessutom har dom vägt mig med alla kläder på, precis efter maten dessutom, då väger man ju kanske 3 kg mer än vanligt och utgår från den vikten..
    Nej... lite stött blir jag. OKEJ om jag hade vägt mycket från början men nu har jag ju gått upp och inte kan jag ro för det.
    Det handlar inte om viktnoja på något sätt, siffran för mig är relativt oviktig, det är att jag blivit kallad dit... så titttar jag mig i spegeln och känner att "nej, så tjock är jag väll inte...."
    Måste kännas hemskt ju att få en sådan kallelse.

Jag kommer väga ca 10-15 kg mer på inskrivningen denna gången än med mina två första och visst gruvar jag mig lite för vad de kommer säga. Jag ligger ca 8 kg över min högsta BMI vikt just nu. Jag tänker på detta men har som plan att ta tag i vikten med VV och deras amningsprogram efter bebisen är ute.

Jag är mullig och trivs inte alls såhär, brukar vara smal och ligga på mitten av min normala BMI ungefär annars men detta året har jag gått upp, skitit i träningen m.m.

Vi får se vad BM säger på inskrivningen på tisdag.
    blääääääääääää
  • Chetti
    LadyA01 skrev 2011-08-30 19:02:17 följande:
    Glukosbelastning gör väl alla omkring v 25? För att kolla hur kroppen tar hand om sockret så man inte drabbats/riskerar att drabbas av graviditetsdiabetes?
    Nej, jag har inte fått göra det med mina två tidigare graviditeter.
    blääääääääääää
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)