faceprimer skrev 2011-08-30 11:59:00 följande:
Fick ett brev hem på posten idag från Mödravården, där jag har blivit kallad på MÖTE FÖR ÖVERVIKTIGA GRAVIDA?! Jag har sen jag blivit gravid gått upp ca. 6kg, det tycker jag är fruktansvärt mycket. Jag har aldrig vägt såhär mycket nånsin. Innan jag blev gravid hade jag några få kilo för mycket men inte överdrivet, och nu när jag har gått upp så har jag blivit inbjuden att delta på möten för överviktiga, alltså grovt överviktiga med BMI över 30. Hm... vet inte hur jag känner alls inför det. Känns lite som ett slag i magen. Så tjock är jag definitivt inte. Tror ingen skulle kunna gissa att jag väger såhär mycket när dom väl ser mig. Hoppas jag verkligen inte iallafall! Och jag skulle ju inte väga såhär mycket om jag inte vore gravid.
Vet inte riktigt varför jag får det nu? Jag hade redan i v.6-7 gått upp ett par kilo där med, men innan jag blev gravid så låg jag på en stadig vikt några få kilo för mycket men inte överdrivet... jag har alltid haft lite hull och har lärt mig acceptera det.
Åå.. vad sur jag blir nu! Jag menar, jag äter knappt godis, det enda är att jag är väldigt hungrig så jag kan äta ganska mycket men sötsaker försöker jag undvika... Min BM vet att jag inte äter mycket onödigt och rör på mig men ändå blir jag kallar till detta. Vet inte om jag ska gå... Liksom, detta är ju pga graviditeten som jag gått upp, inte att jag var överdrivet överviktig innan...? Dessutom har dom vägt mig med alla kläder på, precis efter maten dessutom, då väger man ju kanske 3 kg mer än vanligt och utgår från den vikten..
Nej... lite stött blir jag. OKEJ om jag hade vägt mycket från början men nu har jag ju gått upp och inte kan jag ro för det.
Det handlar inte om viktnoja på något sätt, siffran för mig är relativt oviktig, det är att jag blivit kallad dit... så titttar jag mig i spegeln och känner att "nej, så tjock är jag väll inte...."
Måste kännas hemskt ju att få en sådan kallelse.
Jag kommer väga ca 10-15 kg mer på inskrivningen denna gången än med mina två första och visst gruvar jag mig lite för vad de kommer säga. Jag ligger ca 8 kg över min högsta BMI vikt just nu. Jag tänker på detta men har som plan att ta tag i vikten med VV och deras amningsprogram efter bebisen är ute.
Jag är mullig och trivs inte alls såhär, brukar vara smal och ligga på mitten av min normala BMI ungefär annars men detta året har jag gått upp, skitit i träningen m.m.
Vi får se vad BM säger på inskrivningen på tisdag.