Inlägg från: micksaan |Visa alla inlägg
  • micksaan

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Jag vet inte hur det är med moderkakan men är nog slumpen. Fastnar nog vars det är bra underlag. Jag har som sagt haft en gång i framvägg och nu i bakvägg. :)

• micksaan

Det blir mitt efternamn även denna gången. Sambons efternamn som mellannamn. Jag har ett ovanligt efternamn som min farmors föräldrar köpte medan sambon heter Andersson. Inte så roligt efternamn att föra vidare direkt.

Om vi gifter oss någongång blir det bekymmer. Jag byter då inte bort mitt namn och han vill ej heta det jag heter.  

• micksaan
    Wielkip skrev 2011-12-07 20:39:04 följande:
    Jag slutade också röka när jag fick reda på graviditeten :) längtar såååå tills mars när man får ta en 'segercigg' ihop med kaffe på balkongen!

Och våran ska också fp bådas efternamn, mitt som 'riktigt' och sambons som mellannamn.
    Känns det inte skönt att ha slutat röka? Hade jag rökt och slutat iochmed en graviditet så hade jag gett fan i att ta en cigg efter bebisen var född också. Tänk vad skönt att vara av med allt sug...lätt att falla dit igen även om man bara tänkt smaka.
  • micksaan

Testat att ta det lugnt? Annars är sammandragningar inte farliga så länge de inte gör ont eller att du besväras av de väldigt mycket. Jag har sammandragningar varje dag, typ om jag stått, gått eller ansträngt mig för mycket. För mig är de inte onda eller obehagliga, känner bara att livmodern blir hård. :)

• micksaan

Har börjat känna av bebisens hicka. Mysigt med det där pickandet. Kom tidigare än förra gången, eller ja jag känner av det tidigare i alla fall. :)

• micksaan

Det finns ju två val när man loggar in. Ansöka om föräldrapenning och begära förädlrapenning. Jag glömmer alltid bort vilken som är vilken. Men en av dom är iaf den man använder för att säga att man ska ta ut föräldrapenning, den andra är där du väljer dagar osv. 

Med dottern valde jag dagar månad efter månad, lär nog göra likadant nu. Vet inte ens när jag ska börja ta ut föräldrapenning. Kanske pluggar färdigt till sommaren och då tror jag att jag går på lånet fram till juni. Men ej helt undra än. 

• micksaan
    Nikis skrev 2011-12-09 11:20:18 följande:
    Men man behöver väll inte amnäla/begäraföräldrapenning nu? gör man inte det någon dag innan bara??
    Du kan ju göra det nu i förväg tror jag om du vill, men du kan lika gärna göra det längre fram. Kommer inte ihåg hur jag gjorde förra gången men jag tror jag bestämde ett datum och begärde ut FP från och med det datumet, tror jag stoppade en vecka efter BF eller liknande. Jag var arbetslös så jag hade a-kassa ända tills jag avanmälde (vilket jag gjorde direkt efter dotterns födelse).

Nu denna gång måste jag först se hur jag ska göra med studerandet. Om jag läser vårens två kurser som går till sista mars och där bryter lånet och tar FP. Eller om jag ska försöka även göra färdigt sista kursen (utom praktikdelen) och därmed ha lånet fram till sommaren och då börja ta ut FP. Har tid hos studievägledaren på onsdag så vet kanske bättre då hur jag ska lägga upp allt.  
  • micksaan

Även om man får syskon före 2,5 år (blir gravid före 1 år och 9 månader = syskon före 2,5 år) så ska man skicka in sina inkomstuppgifter osv så de kan räkna ut om man har samma SGI. Föräldrapenningen får du ju samma som första barnet men du kanske inte skyddat din SGI så den kan de dock sänka.,

• micksaan

SGI kan visst sänkas även fast du får barn före 2,5 år. Men du behåller samma FP som du hade med första barnet. Krångligt men så är fallet, svårt att förklara.  

FP grundas på SGI ja, men SGI sänks ju såklart om du numera har en lägre årsinkomst. Men eftersom du får barn före 2,5 år har du samma FP. Hänger ni med?

Jag fick be om att få hem ett papper för studerande att fylla i. Finns även papper för arbetslösa. Ta kontakt med försäkringskassan om ni är osäker vad ni ska fylla i för blankett. 

• micksaan

VI säger om fallet hade varit så här; 

Man har ej haft inkomst 5 dagar i veckan (antingen FP eller lön) efter barnet är 1 år. Blir du gravid och får syskon före 2,5 år har du ändå samma FP som med första barnet, men din SGI sänks iochmed att du inte skyddat den.  
    Hade man skyddat SGI genom att ha 5 dagar/vecka betalt då hade man skyddat sin SGI.

Det är då så jag förstått det enligt FK. 

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)