Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker
Jag tycker det är så svårt att hitta böcker för vår 2,5-åring som både vi och hon gillar. Antingen är det för mycket text eller för lite. Eller så är det någon helt meningslös historia som knappt går att läsa eller så saknar boken helt en röd tråd. Eller jättekonstiga bilder. Jag har testat en hel del, både köpt och lånat på bibliotek men vi läser jättemycket så vi behöver hela tiden förnya favoriterna då alla blir less på dem. Dottern har inte kommit så långt med språket ännu så jag antar att andra jämngamla kan gilla en högre nivå på språket och kanske kan relatera till fler saker (som Ingrid klär ut sig, dottern kan inte relatera till utklädning, info om bakterier osv, det märks att hon tycker texten är ointressant i dem).
Böcker vi gillar är tex Totte och Emma-böckerna, de är jättebra. Sen har vi testat några Kråke och de är av varierad kvalitet men ändå rätt bra (gillade Kråkes toa och Kråkes kväll tex). Ingridböckerna är ok, fina bilder men för svår nivå på texterna. Viggo är bra. Vem-böckerna är ruskigt fula bilder och en del konstiga historier. Leo/Ella bra, både språket och bilderna. Bu och bä hade vi hört mycket bra om men det är lite för lite text i dem tycker jag. "Ellen på stranden" testade vi nyligen, helt ok.
Har ni några tips till oss?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 19:53
Tack för alla tips!
Har sammanställt en lista på tipsen jag fått i tråden, säg till om jag missat någon viktig.
Leni är ett sockerhjärta - Emma Adbåge
Fia och djuren - Catarina Kruusval
Nisse-böckerna - Olof och Lena Lindström
Ellen - Catarina Kruusval
Aja baja Alfons Åberg ? Gunilla Bergström
Prick och Fläck - Lotta Geffenblad
Snurranböckerna - Eva Bergström
?Babblarna-böcker?, för språkutveckling.
Astons presenter och Astons stenar - Lotta Geffenblad
Sagan om det röda äpplet, Matildas katter och Pelleböckerna - Jan Lööf
Castor- och Frippeböckerna - Lars Klinting
Nalle Puh
Djungelboken (kortversion)
Mamma Mu - Jujja och Tomas Wieslander
Tummen, Spöket Laban m.fl - Inger och Lasse Sandberg
Ture och Varför då - Anna Clara Tidholm
Gittan-börckerna - Pija Lindenbaum
Pettson och Findus - Sven Nordqvist
Jösta och Johan - Anette Skåhlberg
Böcker av Richard Scarry
Mulle Meck - George Johansson
Halvanböckerna (finns för olika åldrar) - Arne Norlin
Billy och den mystiska katten - Birgitta Stenberg
Grisen Benny - Barbro Lindgren
Bu och Bä ? Lena Landström (finns med olika mycket text)
Babo pekar och Lalo trummar ? Eva Susso
Här är det lilla huset - Eva Eriksson och Barbro Lindgren
"ABC sa lilla T" ? Lena Andersson