• Alexi

Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker

Jag tycker det är så svårt att hitta böcker för vår 2,5-åring som både vi och hon gillar. Antingen är det för mycket text eller för lite. Eller så är det någon helt meningslös historia som knappt går att läsa eller så saknar boken helt en röd tråd. Eller jättekonstiga bilder. Jag har testat en hel del, både köpt och lånat på bibliotek men vi läser jättemycket så vi behöver hela tiden förnya favoriterna då alla blir less på dem. Dottern har inte kommit så långt med språket ännu så jag antar att andra jämngamla kan gilla en högre nivå på språket och kanske kan relatera till fler saker (som Ingrid klär ut sig, dottern kan inte relatera till utklädning, info om bakterier osv, det märks att hon tycker texten är ointressant i dem).

Böcker vi gillar är tex Totte och Emma-böckerna, de är jättebra. Sen har vi testat några Kråke och de är av varierad kvalitet men ändå rätt bra (gillade Kråkes toa och Kråkes kväll tex). Ingridböckerna är ok, fina bilder men för svår nivå på texterna. Viggo är bra. Vem-böckerna är ruskigt fula bilder och en del konstiga historier. Leo/Ella bra, både språket och bilderna. Bu och bä hade vi hört mycket bra om men det är lite för lite text i dem tycker jag. "Ellen på stranden" testade vi nyligen, helt ok.

Har ni några tips till oss?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 19:53
    Tack för alla tips!
    Har sammanställt en lista på tipsen jag fått i tråden, säg till om jag missat någon viktig.

Leni är ett sockerhjärta - Emma Adbåge

Fia och djuren - Catarina Kruusval

Nisse-böckerna - Olof och Lena Lindström

Ellen - Catarina Kruusval

Aja baja Alfons Åberg ? Gunilla Bergström

Prick och Fläck - Lotta Geffenblad

Snurranböckerna - Eva Bergström

?Babblarna-böcker?, för språkutveckling.

Astons presenter och Astons stenar - Lotta Geffenblad

Sagan om det röda äpplet, Matildas katter och Pelleböckerna - Jan Lööf

Castor- och Frippeböckerna - Lars Klinting

Nalle Puh

Djungelboken (kortversion)

Mamma Mu - Jujja och Tomas Wieslander

Tummen, Spöket Laban m.fl - Inger och Lasse Sandberg

Ture och Varför då - Anna Clara Tidholm

Gittan-börckerna - Pija Lindenbaum

Pettson och Findus - Sven Nordqvist

Jösta och Johan - Anette Skåhlberg

Böcker av Richard Scarry

Mulle Meck - George Johansson

Halvanböckerna (finns för olika åldrar) - Arne Norlin

Billy och den mystiska katten - Birgitta Stenberg

Grisen Benny - Barbro Lindgren

Bu och Bä ? Lena Landström (finns med olika mycket text)

Babo pekar och Lalo trummar ? Eva Susso

Här är det lilla huset - Eva Eriksson och Barbro Lindgren

"ABC sa lilla T" ? Lena Andersson

• Svar på tråden Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker
  • Alexi

Fast hon är inte rastlös, hon älskar böcker. Men jag gillar inte de på rim, de blir svårlästa och konstiga.

Ska kolla in jösta och johan och nisseböckerna, och se om det finns fler ellen, vi har bara läst den med stranden.

Fler tips?

• Alexi
    071001 skrev 2011-06-21 11:26:42 följande:
    Böckerna om Ingrid av Katerina Janouch?
    Stina Wirséns böcker med Katten och Nallen?
    Som jag skrev i TS har vi testat båda, Ingrid är lite för svåra texter i och Vem-böckerna tycker vi är så fula bilder i och lite konstiga historier.
  • Alexi
    Skoldpaddan skrev 2011-06-21 09:22:00 följande:
    Jag har upptäckt att barn som blir rastlösa av att lyssna till sagor, oftast har mycket lättare och tycker det är roligare om sagan går på rim (eller sjungs, vilket man vill).
    Några personliga favoriter är (båda på "rim"):
    Hush little dragon (finns tyvärr inte på svenska vad jag har hittat?)
    Jösta och Johan
    De är båda två väldigt annorlunda och väldigt söta med roliga bilder som barnen själva gärna sitter och bläddrar i och tittar på långt efter att sagan är utläst...
    I Jösta och Johan, och uppföljaren Junior börjar förskolan följer en CD-skiva med där boken läses så den kan man ju sätta på och bläddra i boken själv med barnet om man vill?
    Kanske något att kika på?
    Ser att Jösta och Johan är förresten för gruppen 3-6 år, det är nog lite för svårt än så länge.
  • Alexi
    En helt vanlig mamma skrev 2011-06-21 19:43:33 följande:
    Min 2 åring älskar "historien om någon" och mamma mu böckerna.
    Historien om någon, är det Anna-Carin Tidholm? Vi har en sån hemma, "en liten stund", också helt ok men sån där bok som jag tycker saknar röd tråd, man förstår liksom inte poängen med boken...
  • Alexi

Tack för era svar! Jag tror vi är lite kräsna på vad som är bra böcker... Längtar tills vi kan börja läsa mer kapitelböcker.

Jag sparar alla era tips och ska kolla in dem på biblioteket nästa gång.

Kom gärna med fler tips!

• Alexi
    tekoppen skrev 2011-06-21 19:56:17 följande:
    Har en son som är 2,5 som inte pratar. Vi har fått rekomendationer om "Babblarna"-böcker som finns på Äppelhyllorna på biblioteket. Sonen älskar dom. De är väl egentligen till för att användas ihop med tecken som stöd men funkar utan detta.

Lätta att ta till sig och roliga figurer. Böckerna används för språkutvecklingen vilket är mycket positivt. Han har blivit lite mer talför sedan vi började läsa dessa. Han "tvingar" oss att läsa dessa flera gånger om dagen Skrattande just för att de är roliga.

Även Pino-böckerna är böcker som han älskar. Inte speciellt mycket text men även dessa ligger som rekomendationer just för barn som är lite sena i språkutvecklingen. Och just nu är det det vi jobbar hårt på här hemma.

Annars tycker jag och barnen att Molly-mus böckerna och  Max böckerna har varit roliga.

Det viktiga är nog bara att hitta böcker som man själv tycker om att läsa för barnet men att också barnet hittar intresse i boken för annars blir det bara tråkigt.
    Men vad är det som är speciellt med böcker som används i språkutvecklingen då? För dottern förstår allt och är väldigt intresserad av språket nu men har inte kommit till mer än enstaka tvåordsmeningar. Men ordförrådet ökar för varje dag. Jag upplever mest att hon inte kan relatera till historierna i många böcker, hon vet ju inte vad massa saker är osv.

Och vad är äppelhyllorna...?

Max var länge sen vi läste, de känns för enkla nu. Men jag håller helt med, vi tycker många böcker är så dåliga och då är det inte roligt att läsa dem tre gånger om dagen...
  • Alexi

Alfons har vi inte testat ännu, förslag på bok att börja med?

Lilla Anna äger vi faktiskt men har nog inte testat, ska vi göra åh det snaraste!

• Alexi
    ango07 skrev 2011-06-22 08:42:49 följande:
    Sonen älskade Stina Wirséns Vem-böcker, Han vill fortfarande läsa dem. Och jag älskar hennes underbara illustrationer.
    Och jag tycker de är gräsliga...
  • Alexi
    Faile skrev 2011-06-22 08:38:46 följande:
    Barnkammarböckerna, kanske den gröna eller rosa?

Alla barnens ABC och/eller Alla barnen säger godnatt.

Bockarna Bruse, Rödluvan då många barn tycker det är kul med lite läskiga inslag i sagan.

En sak som jag själv tror är att vi många gånger underskattar barnens förmåga att förstå. Även om ordförrådet inte är jättebra, så förstår de hundra gånger mer än de själva kan prata.
    Med äldsta sonen var vi noga med att följa ålders-rekommendationerna eftersom vi trodde annat blev för svårt, att han inte förstod. Han pratade också ganska lite och det släppte först i 3-årsåldern.

Yngsta sonen har däremot redan från börjat även fått lyssna på svårare sagor, då vi läst för storebror och han suttit bredvid och det har inte varit några problem alls. Han har nu ( 2,5 år ) ett mycket större ordförråd än storebror hade vid samma ålder och gillar inte alls böcker som egentligen är för hans ålder.
    Sedan kan naturligtvis bero på att barnen i sig är olika, men jag tror personligen mycket beror på att vi ofta underskattar våra barn och att de förstår mer än vi kanske tror.
    Jag kan också tänka mig att det är lätt att underskatta. Tex uppskattar dottern filmer tidigare än jag trott, tex Pippi.

Men maken som brukar läsa Ingridboken för dottern vid läggningen upplever att hon är helt ointresserad av texterna i den, men däremot gillar bilderna. När vi läser andra böcker, tex Kråke, Ellen m fl så hänger hon med i berättelsen och skrattar på "rätt" ställen.
  • Alexi
    Ulaninen skrev 2011-06-22 08:52:51 följande:
    Hej! Vår son är tre år och vi har ganska länge läst böcker med lite mera text; blir han uttråkad gör vi en liten sammanfattning och bläddrar vidare :) Ibland kan han välja att läsa enklare pek- och småbarnsböcker, men både han och vi tycker det är roligare med mera handling. De behöver inte förstå precis varje ord man läser just då, utan jag tror verkligen språket och förståelsen utvecklas av att de hör fler och mer ord och uttryck. För vår del har det blivit så att han med tiden frågat om ord och sammanhang, i böcker vi läst i flera månader. Dvs han har haft utbyte av böckerna länge, först kanske främst av bilderna och så småningom även av hela sammanhanget.

Favoriter här hemma (för både oss föräldrar och sonen):

Astons presenter och Astons stenar av Lotta Geffenblad
    Sagan om det röda äpplet, Matildas katter och Pelleböckerna av Jan Lööf
    Castor- och Frippeböckerna av Lars Klinting
    Nalle Puh
    Djungelboken (kortversion)
    Mamma Mu av Jujja och Tomas Wieslander
    Tummen, Spöket Laban m.fl av Inger och Lasse Sandberg
    Tack, sparar hela listan!

I och med att språket håller på att komma på dottern så gillar hon böcker där hon kan peka på bilder, känna igen olika ord osv. Därför tror jag att hon gillar när det är vardagliga historier med igenkänning.
  • Alexi
    Skoldpaddan skrev 2011-06-22 11:09:12 följande:
    Jösta och Johanboken är enkel i språket (korta meningar) och bilderna, jag har läst den även för 1-åringar som älskar att titta och peka på de stora djuren - giraffer, krokodiler, strutsar... och göra läten till dem. Den tar ca 5 minuter att läsa från pärm till pärm så speciellt lång är den inte heller. Så jag tror definititvt inte att Jösta och Johan är för avancerad för en 2,5-åring!
    ok, jag ger den en chans.
  • Alexi
    Thursday skrev 2011-06-22 16:46:47 följande:
    Jag håller med om Pelle-böckerna och Jan Lööf generellt, de älskar sonen (2,5). Just nu gillar han även Richard Scarry väldigt mycket, köpte en stor samlingsvolym på bokrean och den väljer han ofta. Vi har nästan alltid någon Mulle Meck och någon Halvan hemma (även om jag tycker att de är rätt trista så gillar han dem. En annan vi testar för första gången är Billy (och den mystiska katten) men den är han rätt förtjust i så den ska vi nog prova mer av. Grisen Benny är ju en klar favorit annars. Vad gäller Bu och Bä så finns de med olika mycket text, vår favorit är Bu och Bä får besök. Håller också med om Babo pekar och Lalo trummar också. Vad kan vi säga mer generellt... Fia och djuren nämndes, de gillar han men jag tycker att de är trista...

Annars så gäller det väl bara att testa, testa, testa. Bibblan är ju suverän på det sättet, vi fördriver lätt en timme på biblioteket med att provläsa olika böcker och så lånar vi hem lite säkra kort och lite nya favoriter.

Jag håller med om att inte underskatta, nu är sonen iofs rätt framme med talet och pratar i långa meningar, men jag upplever ju att det handlar om att förstå koncept först och främst och inte så mycket tal. Hur är hennes intresse för språket? Sonen kan lätt lyssna på hela texten i en Pettson & Findus eller en Mamma Mu när vi läst den några gånger. Innan dess så kortar vi ner lite och pratar om bilderna men sen när han begripit så vill han lyssna på hela texten. Han suger i sig ord och meningar som en liten svamp och kan ofta hela texten utantill i sina egna böcker (han läste det mesta av Vem är arg? för mig till lunch).

Häromsistens hade vi en som hette Kaninkostymen hemma, den var ju alldeles för avancerad i tematiken för honom (sexårig pojke är kär i sexårig flicka och gör tokiga saker för att bli uppmärksammad) men den gillade han också mycket.
    dottern är väldigt språkligt intresserad nu, hon övar uttal, upprepar det mesta vi säger osv. Men är som sagt bara precis och nosar vid tvåordsmeningar ännu och uttalet är väldigt "begränsat" och jag märker verkligen skillnad när man träffar jämngamla som pratar helt flytande, det känns som att de har en annan nivå på hela förståelsen också när jag jämförde vilka böcker vi läser osv. Läser vi en bok med mycket bilder så letar hon efter bilder på sånt hon kan säga, bollen, bilen, månen osv osv Jag lånade just idag en bok som en jämngammal kille läser, och där föräldrarna läser all text (var bok om halvan och polisbilar), dottern tappade intresset för texten efter två sidor typ...
  • Alexi
    Thursday skrev 2011-06-23 09:41:14 följande:
    Har ni sett att det finns flera nivåer på Halvan? Vi har övergått till de lite större böckerna, men innan han klarade dem så fanns det "pekböcker" med Halvan också som var mycket mindre text i. På senaste har intresset för djur kompletterats med intresse för fordon, görna större, så de tyckte han också om.

Hmmm, vad kan vi mer komma på... jo, sonen fick Här är det lilla huset (Eva Eriksson och Barbro Lindgren) i födelsedagspresent och den älskade han verkligen.
    Nej, det har jag inte sett, vi bara provläste dem hos en kompis. Ska kolla på biblioteket.

Vad många bra tips jag fått, ska göra en snygg lista som jag sen kan klistra in i tråden så kan andra också ta del av den.
Svar på tråden Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker