• Alexi

    Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker

    Jag tycker det är så svårt att hitta böcker för vår 2,5-åring som både vi och hon gillar. Antingen är det för mycket text eller för lite. Eller så är det någon helt meningslös historia som knappt går att läsa eller så saknar boken helt en röd tråd. Eller jättekonstiga bilder. Jag har testat en hel del, både köpt och lånat på bibliotek men vi läser jättemycket så vi behöver hela tiden förnya favoriterna då alla blir less på dem. Dottern har inte kommit så långt med språket ännu så jag antar att andra jämngamla kan gilla en högre nivå på språket och kanske kan relatera till fler saker (som Ingrid klär ut sig, dottern kan inte relatera till utklädning, info om bakterier osv, det märks att hon tycker texten är ointressant i dem).

    Böcker vi gillar är tex Totte och Emma-böckerna, de är jättebra. Sen har vi testat några Kråke och de är av varierad kvalitet men ändå rätt bra (gillade Kråkes toa och Kråkes kväll tex). Ingridböckerna är ok, fina bilder men för svår nivå på texterna. Viggo är bra. Vem-böckerna är ruskigt fula bilder och en del konstiga historier. Leo/Ella bra, både språket och bilderna. Bu och bä hade vi hört mycket bra om men det är lite för lite text i dem tycker jag. "Ellen på stranden" testade vi nyligen, helt ok.

    Har ni några tips till oss?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 19:53
    Tack för alla tips!
    Har sammanställt en lista på tipsen jag fått i tråden, säg till om jag missat någon viktig.

    Leni är ett sockerhjärta - Emma Adbåge

    Fia och djuren - Catarina Kruusval

    Nisse-böckerna - Olof och Lena Lindström

    Ellen - Catarina Kruusval

    Aja baja Alfons Åberg ? Gunilla Bergström

    Prick och Fläck - Lotta Geffenblad

    Snurranböckerna - Eva Bergström

    ?Babblarna-böcker?, för språkutveckling.

    Astons presenter och Astons stenar - Lotta Geffenblad

    Sagan om det röda äpplet, Matildas katter och Pelleböckerna - Jan Lööf

    Castor- och Frippeböckerna - Lars Klinting

    Nalle Puh

    Djungelboken (kortversion)

    Mamma Mu - Jujja och Tomas Wieslander

    Tummen, Spöket Laban m.fl - Inger och Lasse Sandberg

    Ture och Varför då - Anna Clara Tidholm

    Gittan-börckerna - Pija Lindenbaum

    Pettson och Findus - Sven Nordqvist

    Jösta och Johan - Anette Skåhlberg

    Böcker av Richard Scarry

    Mulle Meck - George Johansson

    Halvanböckerna (finns för olika åldrar) - Arne Norlin

    Billy och den mystiska katten - Birgitta Stenberg

    Grisen Benny - Barbro Lindgren

    Bu och Bä ? Lena Landström (finns med olika mycket text)

    Babo pekar och Lalo trummar ? Eva Susso

    Här är det lilla huset - Eva Eriksson och Barbro Lindgren

    "ABC sa lilla T" ? Lena Andersson

  • Svar på tråden Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker
  • Skoldpaddan

    Jag har upptäckt att barn som blir rastlösa av att lyssna till sagor, oftast har mycket lättare och tycker det är roligare om sagan går på rim (eller sjungs, vilket man vill).
    Några personliga favoriter är (båda på "rim"):
    Hush little dragon (finns tyvärr inte på svenska vad jag har hittat?)
    Jösta och Johan
    De är båda två väldigt annorlunda och väldigt söta med roliga bilder som barnen själva gärna sitter och bläddrar i och tittar på långt efter att sagan är utläst...
    I Jösta och Johan, och uppföljaren Junior börjar förskolan följer en CD-skiva med där boken läses så den kan man ju sätta på och bläddra i boken själv med barnet om man vill?
    Kanske något att kika på?

  • Dimitra

    Tänkte tipsa om Ellen-böckerna och ser att ni läst en av dem Nisse-böckerna (Olof och Lena Lindström) är också högfavoriter här.


    The Dimitra universe.
  • Alexi

    Fast hon är inte rastlös, hon älskar böcker. Men jag gillar inte de på rim, de blir svårlästa och konstiga.

    Ska kolla in jösta och johan och nisseböckerna, och se om det finns fler ellen, vi har bara läst den med stranden.

    Fler tips?

  • 071001

    Böckerna om Ingrid av Katerina Janouch?
    Stina Wirséns böcker med Katten och Nallen?

  • humma

    Fia och hennes gosedjur?? Finns olika böcker, de tror jag du verkligen skulle gilla (och framför allt dottern!)
    Molly?
    Och Ingrid, som Siris mamma föreslår,gillar jag. Även om texten ibland är lite "inte fullt korrekt svenska".
    Men det är inte säkert att vi gillar samma, för "vem..."-böckerna är mina absoluta favoriter! Vem bestämmer, är dotterns favvo!
    Kolla in Leni också, Leni är ett sockerhjärta.

  • 071001

    humma, jag ändrade det till korrekt svenska när jag läste dem för Siri, det är lätt gjort.

  • humma
    071001 skrev 2011-06-21 11:34:41 följande:
    humma, jag ändrade det till korrekt svenska när jag läste dem för Siri, det är lätt gjort.
    Aha, men skönt att höra att det inte bara är jag som tyckte språket haltade på vissa sidor.
    Men jag gillar dem ändå!
  • FamilyGay

    Prick och Fläck av Lotta Geffenblad
    Snurran böckerna av Eva Bergström

    Jag brukar även läsa Mamma Mu men min dotter orkar inte heller lyssna ifall jag läser allt så jag kör en egen sammanfattning av texten och det fungerar bra. Så kan man succesivt utöka med en rad till ifall det känns som om de orkar.

    I tex den rosa barnkammarboken finns också en del sagor som fungerar medans andra är för långa. Men det kan vara värt att kika på dem i den serien också ifall de finns på biblioteket.

  • Alexi
    071001 skrev 2011-06-21 11:26:42 följande:
    Böckerna om Ingrid av Katerina Janouch?
    Stina Wirséns böcker med Katten och Nallen?
    Som jag skrev i TS har vi testat båda, Ingrid är lite för svåra texter i och Vem-böckerna tycker vi är så fula bilder i och lite konstiga historier.
  • En helt vanlig mamma

    Min 2 åring älskar "historien om någon" och mamma mu böckerna.

Svar på tråden Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker