• Alexi

Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker

Jag tycker det är så svårt att hitta böcker för vår 2,5-åring som både vi och hon gillar. Antingen är det för mycket text eller för lite. Eller så är det någon helt meningslös historia som knappt går att läsa eller så saknar boken helt en röd tråd. Eller jättekonstiga bilder. Jag har testat en hel del, både köpt och lånat på bibliotek men vi läser jättemycket så vi behöver hela tiden förnya favoriterna då alla blir less på dem. Dottern har inte kommit så långt med språket ännu så jag antar att andra jämngamla kan gilla en högre nivå på språket och kanske kan relatera till fler saker (som Ingrid klär ut sig, dottern kan inte relatera till utklädning, info om bakterier osv, det märks att hon tycker texten är ointressant i dem).

Böcker vi gillar är tex Totte och Emma-böckerna, de är jättebra. Sen har vi testat några Kråke och de är av varierad kvalitet men ändå rätt bra (gillade Kråkes toa och Kråkes kväll tex). Ingridböckerna är ok, fina bilder men för svår nivå på texterna. Viggo är bra. Vem-böckerna är ruskigt fula bilder och en del konstiga historier. Leo/Ella bra, både språket och bilderna. Bu och bä hade vi hört mycket bra om men det är lite för lite text i dem tycker jag. "Ellen på stranden" testade vi nyligen, helt ok.

Har ni några tips till oss?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 19:53
    Tack för alla tips!
    Har sammanställt en lista på tipsen jag fått i tråden, säg till om jag missat någon viktig.

Leni är ett sockerhjärta - Emma Adbåge

Fia och djuren - Catarina Kruusval

Nisse-böckerna - Olof och Lena Lindström

Ellen - Catarina Kruusval

Aja baja Alfons Åberg ? Gunilla Bergström

Prick och Fläck - Lotta Geffenblad

Snurranböckerna - Eva Bergström

?Babblarna-böcker?, för språkutveckling.

Astons presenter och Astons stenar - Lotta Geffenblad

Sagan om det röda äpplet, Matildas katter och Pelleböckerna - Jan Lööf

Castor- och Frippeböckerna - Lars Klinting

Nalle Puh

Djungelboken (kortversion)

Mamma Mu - Jujja och Tomas Wieslander

Tummen, Spöket Laban m.fl - Inger och Lasse Sandberg

Ture och Varför då - Anna Clara Tidholm

Gittan-börckerna - Pija Lindenbaum

Pettson och Findus - Sven Nordqvist

Jösta och Johan - Anette Skåhlberg

Böcker av Richard Scarry

Mulle Meck - George Johansson

Halvanböckerna (finns för olika åldrar) - Arne Norlin

Billy och den mystiska katten - Birgitta Stenberg

Grisen Benny - Barbro Lindgren

Bu och Bä ? Lena Landström (finns med olika mycket text)

Babo pekar och Lalo trummar ? Eva Susso

Här är det lilla huset - Eva Eriksson och Barbro Lindgren

"ABC sa lilla T" ? Lena Andersson

• Svar på tråden Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker
  • FamilyGay

Vi har börjat läsa "Börja läsa" böcker, dvs böcker skrivna för 6-7 åringar som har börjat att läsa själv. De är jättebra, lite text och mycket bild. Bra berättelser också då lite större barn har lite större krav. FUnkar utmärkt på 2-3 åringar.

Favorit just nu är Heja Tulla, Författare och illustratör: Margareta Nordqvist

• Pippit

Max-böckerna är helt fantastiska tycker jag. Väldigt enkel text men så roliga (även för vuxna). Av Barbro Lindgren och Eva Eriksson. Max är 2-3 år och det är verkligen ämnen som barnen relaterar till. Max blöja, Max nalle, Max dockvagn etc. Jättefina bilder som man kan titta länge på och ofta en liten rolig poäng på slutet. Det finns många olika också

• Lindybelindy

Max böckerna är super! Sen gillar min dotter alla små tokiga brokiga, lilla skär och dom böckerna. Miffy är rolig också! Och några böcker jag gillar som min dotter också börjat gilla är Castor böckerna. Castor syr, Castor planterar mm.

• sarasessi

Favoritar :) Vår son är 2 år och vi läser mycket varje dag. Tror starkt på att läsning är bra för barnens språkutveckling och att det genererar till samtal, reflektion, problemlösning, ökat ordförråd etc. Våra favoritöcker är samlingsböcker som "Barnkammarböckerna" med både sagor, sång och ramsor. "Första fina ordoken" "Billy och den konstiga dagen" Böckerna om Bäbis ex. bäbis dansar, bäbis kan etc. Vi gillar även böckerna om Vilma, böckerna om Totte, Emma och Viggo, böckerna om Halvan och en del olika böcker om djur som ex Min stora bok om djurens ungar. Skulle gärna vilja ha tips på pedagogiska barnböcker som tar upp form och färg på ett roligt sätt. Någon som har tips?

• sarasessi

Tycker också som Tygtiiger att böcker med rim är suveräna. Vi läser ex ABCD-råttan kokar te och då där säger man alfabetet och så är det roliga rim efter och barnet lär sig snabbt vilket ord det ska vara om man läser flera ggr :)

• 040kille

Astrid Lindgrens böcker uppskattade mina när de var kring tre år. Då fixade de att hänga med i berättelsen.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • husdjursdisco

Jag delar åsikt med trådskaparen och har samma "problem" med de böcker du nämner. Hittade du något bra efter tipsen som gavs?

Jag gillar Pino-böckerna, språktydliga och färger som fångar barns intresse, tror ingen nämnde dem här. Jag har en 1-åring så de passar just nu.

• Meddelande borttaget
  • Kaga

Julia böckerna gillade vårt barn i den åldern.

Eva Eriksson Lisa Moroni

• trollhona

"Katt kan" är tre böcker som är superfina just för den åldern.

Bluey böckerna

Pettson och Findus

Mamma Mu och Kråkan

Nalle Puh 

Svar på tråden Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker