Inlägg från: tekoppen |Visa alla inlägg
  • tekoppen

Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker

Har en son som är 2,5 som inte pratar. Vi har fått rekomendationer om "Babblarna"-böcker som finns på Äppelhyllorna på biblioteket. Sonen älskar dom. De är väl egentligen till för att användas ihop med tecken som stöd men funkar utan detta.

Lätta att ta till sig och roliga figurer. Böckerna används för språkutvecklingen vilket är mycket positivt. Han har blivit lite mer talför sedan vi började läsa dessa. Han "tvingar" oss att läsa dessa flera gånger om dagen Skrattande just för att de är roliga.

Även Pino-böckerna är böcker som han älskar. Inte speciellt mycket text men även dessa ligger som rekomendationer just för barn som är lite sena i språkutvecklingen. Och just nu är det det vi jobbar hårt på här hemma.

Annars tycker jag och barnen att Molly-mus böckerna och  Max böckerna har varit roliga.

Det viktiga är nog bara att hitta böcker som man själv tycker om att läsa för barnet men att också barnet hittar intresse i boken för annars blir det bara tråkigt.

• tekoppen
    FamilyGay skrev 2011-06-21 12:06:27 följande:
    Prick och Fläck av Lotta Geffenblad
    Snurran böckerna av Eva Bergström

Jag brukar även läsa Mamma Mu men min dotter orkar inte heller lyssna ifall jag läser allt så jag kör en egen sammanfattning av texten och det fungerar bra. Så kan man succesivt utöka med en rad till ifall det känns som om de orkar.

I tex den rosa barnkammarboken finns också en del sagor som fungerar medans andra är för långa. Men det kan vara värt att kika på dem i den serien också ifall de finns på biblioteket.
    Ja Snurran glömde vi. Vi bara ÄLSKAR Snurran här. Solig
  • tekoppen
    Alexi skrev 2011-06-21 22:09:25 följande:
    Men vad är det som är speciellt med böcker som används i språkutvecklingen då? För dottern förstår allt och är väldigt intresserad av språket nu men har inte kommit till mer än enstaka tvåordsmeningar. Men ordförrådet ökar för varje dag. Jag upplever mest att hon inte kan relatera till historierna i många böcker, hon vet ju inte vad massa saker är osv.

Och vad är äppelhyllorna...?

Max var länge sen vi läste, de känns för enkla nu. Men jag håller helt med, vi tycker många böcker är så dåliga och då är det inte roligt att läsa dem tre gånger om dagen...
    Efter vad vi har fått till oss så är de språkligt uppbyggda för att barnet lättare ska kunna upprepa orden. Tror det handlar en del om munmotorik. Sonen här har inte ens kommit igång med tvåordsmeningar men har inga svårigheter att förstå orden och innehållet i "svårare" böcker som Alfons. Men det blir för mycket innehåll för att kunna prata om böckerna eftersom han då inte jättegärna pratar. Nu snöade jag in mig på talet men "Babblarna" älskar vår stora tjej på 4,5 också just för bilderna. Innehållet är väl för simpelt egentligen.

"Äppelhyllan" är en speciell avdelning på biblioteket. antar att det är någon gemensam beteckning alla bibliotek har för denna avdelning. Vet faktiskt inte riktigt vad den står för. Vet bara att dessa böcker står där, böcker med punktskrift, böcker med teckenbilder.
Svar på tråden Det är så svårt att hitta bra småbarnsböcker