Steffie1 skrev 2011-07-25 09:39:44 följande:
verkar kul att dela träningstips men ni ligger på lite för hög nivå för mig känns det som. fattar inte övningarna ni beskriver. Skulle vara kul att kunna att få nytändning av träning mage t ex. har nästan magrutor o som en sköld på magen...inget snyggt då jag vill ha mer muskler runt hela bålen o på sidan av ryggen med men vet inte riktigt hur jag ska träna ..
biceps ok
triceps svårt
rumpan ok men kan alltid förbättras :)
tacksam för tips..
Hej och välkommen hit! Här är vi alla på olika nivåer i vår träning och det är bara att fråga om det är något du undrar över.
Vissa av oss tränar splittade program, vilket innebär att man delar upp kroppen över några träningspass. Jag till exempel delar upp min träning i en tre-split vilket innebär att jag pass 1 kör axlar + bröst + triceps. pass 2 rygg + biceps och pass 3 ben + mage. Om man däremot inte ägnar nästan varje dag åt träningen kan man gott köra helkropp, d v s att man kör igenom alla stora muskelgrupper under ett och samma pass och gör detta ett par gånger i veckan.
Om du är nybörjare tycker jag det är bäst att köra helkroppsstyrka 2-3 gånger i veckan till att börja med. Tänk på att alltid ha minst en vilodag mellan träningspassen, eftersom musklerna behöver tid för återhämtning.
Boka gärna en tid för gyminstruktion där en instruktör går igenom maskinerna och lägger upp ett program till dig. Detta brukar ingå i medlemsskapet på de flesta gym. Annars är ett bra alternativ att träna i grupp, såsom Bodypump, Core m.m. Brukar ju även finnas en massa roliga konditions - och danspass.