Inlägg från: Paradigm |Visa alla inlägg
  • Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Nu har jag sprungit 11 km på en timme. Det går framåt. =)

• Paradigm
    ETSS skrev 2011-09-01 19:44:54 följande:
    Är det någon av er träningsvänner som tänkt att motion är lite som bön eller meditation? Eller är det bara för mig? Om man har något man tänker på som man kanske har svårt att komma tillrätta med och kör ett intensivt träningspass, är det som om tankarna kristalliseras då man plågar sig lite extra. Lite som om att allt blir klarare?
    Det är lite som meditation för mig, absolut! =)
  • Paradigm
    Mollly skrev 2011-09-01 18:20:34 följande:
    Idag blev det 5km på bandet. Det tog sin lilla tid. 38 minuter. Gick väl 5 av dom kanske. Var rätt slut genom svett efter det.. Nu ska jag strax köra lite planka här hemmaSkrattande
    "Var rätt slut genom svett efter det."

Den meningen bevisar att du har kört ett riktigt bra pass. =)
  • Paradigm

Javisst är vi grymma! Skrattande

Sitter här och kan inte sova. Sprang för sent antar jag och kroppen är fortfarande på högvarv. Längtar dock efter frukosten som kommer att bestå av gröt. Lite knäpp är man allt. Hehe...

• Paradigm
    MissKaos skrev 2011-09-02 08:14:04 följande:
    Det är ju grymt! Hur snabbt som helst Så snabbt springer jag alldrig när jag tränar.
    Tack tack, alltid kul med positiv feedback, då orkar man köra lite mer sen! Skrattande
  • Paradigm

Har varit och handlat kläder och skor idag och man blir (fast man vet om det) så förvånad ändå att byxor 36 numera sitter för löst (ja, jag vill att det ska vara tajt) trots att man har gått upp i vikt. Jag har gått upp ca 1 kilo nu sedan jag började träna relativt hårt från att bara ha tränat lugnt. Det bevisar i alla fall att vågen inte visar ett skit om hur fit man är. Dessutom är det "häftigt" att dra storlek XS och ändå se väldigt hälsosam ut med starka ben, armar och mage. Ingen klen liten sak är jag inte. Inte för att det är något fel med att vara det, men ja ni hajjar.

• Paradigm
    Primrose skrev 2011-09-02 13:46:21 följande:
    Favete lingius: Absolut! Grattis till bra resultat.

När jag började träna regelbundet, för snart 20 år sedan (när jag var 27 år), blev jag ganska förvånad när jag vägde mig, efter något halvår. Då vägde jag "plötsligt" 57-58kg. Jag stirrade på vågen - hade aldrig sett så höga siffror förut (50-52 hade väl varit det normala i några år, och i tonåren vägde jag c:a 43-49kg). Muskler väger! Och när jag sedan började jobba med träning och fick ännu mer muskelmassa (och t o m 42 års ålder) blev min normalvikt 61-64kg! Jag drog S i byxor och XS i överdelar när jag var som mest vältränad och smal. På överkroppen har jag, förresten alltid dragit små storlekar (fram tills jag fick min son...).

Jag hade aldrig sett siffror på 70+ innan jag blev gravid. Men, tyvärr, sitter kilona benhårt sedan dess och jag har inte varit under 70-strecket sedan jag fick min son (som blir 3 år snart). Deprimerande och svårt att acceptera. Men jag har försökt det mesta, utan att situationen förändras nämnvärt.
    Ja, det är fascinerande faktiskt och ändå är folk (och mig själv ibland, det måste jag erkänna) nästan hypnotiserad av vågen. Det är ett uselt mått faktiskt.

Ang graviditetskilon så var det ett rent helvete att gå ned dem och att forma tillbaka kroppen. Det är väl inte förrän nu, 2,5 år senare som muskulaturen och huden verkligen har lagt sig tillrätta. Men för fy fasiken vad jag har kämpat!

Jag gick upp 25 kilo under min första graviditet och efter 5 månader blev jag gravid igen. Och nej, jag hade inte hunnit gå ned dessa 25 kilon innan jag blev gravid igen.
  • Paradigm
    Primrose skrev 2011-09-02 13:31:38 följande:
    Körde ju ett litet styrkepass i onsdags och är litet skönt öm i kroppen i dag. Förutom ryggen, som är litet FÖR öm för att jag ska känna mig lugn (så fort jag stelnar till så är ju risken för smärta/ryggskott/diskbråcksutbrott större). Det högg till rätt rejält i bröstryggen i morse (så att jag tappar andan). Och då hade jag bara kört 2x12 reps i roddövning!! Snacka om att behöva hålla tillbaka. Nu har jag spenderat minst 40 minuter på spikmattan och det känns bättre. Jag hade tänkt att gå till gymmet i kväll, men då skippar jag nog ryggträning.

Sonen fick diagnosen borrelia igår.Rynkar på näsan Han ska ta penicillin i tio dagar. Så nu får vi bara hoppas att han inte får några men. Min man hade borrelia i förra månaden. Tala om att det är riskabelt att ha landställe i Roslagen.FörvånadFick köpte stugan förra sommaren.
    Borrelia? Är man inte vaccinerad mot sånt? Tråkigt iaf, och hoppas på att allt blir bra tillslut.
  • Paradigm
    Primrose skrev 2011-09-02 13:26:24 följande:
    Ok! Det låter bra.

Tränar man bara t ex ryggen eller benen (som är stora muskelgrupper) en gång i veckan så får man inte så stora resultat, om man inte tränar rejält. Men, å andra sidan, om det är kondition du främst är ute efter så är även ett ganska lätt styrkepass på resp. muskelgrupp bättre än inget.
    Mollly skrev 2011-09-01 18:21:42 följande:
    PT:n på gymmet sa tvärtom. Att jag ska springa innan jag tränar. Eftersom att jag inte nu kommer vara ute efter att bygga muskler på samma sätt.
    Jag håller med och inte. Dvs. när det gäller de stabiliserande, djupliggande, musklerna ("core"-musklerna), så tycker jag att h*n har rätt. Men när det gäller annan styrketräning så kommer du troligen inte ha energi kvar att träna dem effektivt och tillräckligt tufft om du har löppasset innan. Såvida du inte tar något att äta eller dricka för att få upp blodsockret litet (läs: glycogen). Det behövs kanske bara en druvsockertablett eller något annat. Om musklerna inte har någon energi under styrkepasset kommer du att känna det som att du jobbar hårt, men du utmanar dem inte tillräckligt för att träna dem bra. Vad hade PT:n för argument för sitt råd? Eftersom jag själv har arbetat som instruktör och PT vet jag att man kan ge ett råd om man t ex inte tror att klienten kommer att göra det ena eller andra om de inte får göra det som de, psykologiskt, gillar att göra det. Jag vet t ex några som säger: om jag inte gör konditionen först kommer jag att vara så trött efter styrkan att jag skippar konditionsdelen. Då är det självklart lämpligt att ge rådet att ta konditionen först (men att påpeka att ett litet kolhydratstillskott  innan styrkan är passande). Det finns allmäna råd och mer individbaserade råd.
    Annars kan man ju alltid dela upp det hela. Kör 3 konditionspass och 3 styrkepass. 1 dags vila. =)
  • Paradigm
    MissKaos skrev 2011-09-02 09:03:11 följande:
    Här blir det SKÄRPNING!
    Jag har slarvat med kosten de senaste 14dagarna. Ätit lite mkt godis mm. Och det kändes på skivstången igår.. Orkade mindre vikter och idag ställde jag mig på vågen här på  jobbet. Har gått upp lite, och det hade väl varit bra om det hade varit muskler! Tyvärr bygger inte bullar, kaka och godis muskler *sur på sig själv*

Dessutom, vi fikar alltid på fredagar (jag maken och sonen går på kondis) och det är ju inte alls lika gott när man har ätit en massa sött under veckan. Det har lixom blivit min "belöning" för att jag äter så bra i veckorna. Det och att slippa tandis..

Well, 40 min spinning idag + lite mage/korsrygg och om jag är tidig in på gymmet någon km på löpbandet innan passet. Beroende på när jag kommer iväg från jobbet.. Vill vill vill Springa imorgon, men misstänker att det blir påtvingad vila då benen har träningsverk (Dom JUDAS:arna)..
    Jag vill också springa fast idag, men får inte. Jag börjar känna av något i vaden och vill inte att riskera att skada mig. De dagar du springer 10 km + mer, brukar du kolhydratsladda då? Jag brukar köra en kolhydratsmiddag ungefär 2 timmar innan passet då jag springer på kvällen.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!