Primrose skrev 2011-08-26 12:00:37 följande:
Nej, det har jag inte sett. Jag kan dock, personligen, konstatera att jag var, i princip, i mitt livs form när jag var 39 år (även om jag inte har underkroppen att se ut som på bilderna som visas här). Så jag är helt medveten om vad träning kan göra med kroppen, även när man är närmare 40 år. Men vid 46 år och efter att ha fått min son vid nära 44 år, är det en liten annan historia. Många kvinnor genomgår också hormonförändringar när de är kring 45+, som gör att det kan vara mycket svårare att bli av med kroppsfettet och att bli "deffade". Och så har vi ju alla små eller stora extra "krämpor" som kommer smygande ... och som kan hindra personen att träna som mest effektivt. Att träna en man i 45-50-årsåldern är en annan femma.... Men, självklart, finns det alltid undantag - och "supermänniskor" som kan träna stentufft långt upp i åren (och för att se ut som tjejen på bilden så handlar det om stentuff träning, och ev. ett och annat "kosttillskott"), men det gäller inte de flesta.
Jag skulle ALDRIG kunna få en kropp som kvinnan på den första bilden inom ett år, eller tre år eller tio år (då är jag 56 år
![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile5.gif)
). Men, visst, förbättringar kan de flesta åstadkomma. Sedan beror det ju på hur träningsvan kroppen är och hur den reagerar på olika typer av rörelse. Det här med att promenader eller sk power walks är en effektiv träningsform funkar definitivt inte på mig t ex (alldeles för tidsödande, eftersom min kropp är så van att röra på sig). Medan en träningsovan eller någon som bara har tränat litet grann i ett par år kanske kan få jättebra förbränningsresultat genom att gå på några 5 kilometers powerwalks i veckan. Och de som kan få bra resultat av att köra med band och boll hemma (men absolut inte se ut som tjejen på bilden av det...), existerar ju också.
Den andra tjejen (som är "närmare 40 år" - fast jag hittar inte hennes ålder någonstans - hon ser ut att vara 35 år, vilket är en viss skillnad...) har genomgått en helt normal fysisk förändring på tio veckor genom disciplinerad och bra träning (och kost). Det betyder dock inte att hon skulle kunna se ut som tjejen på den första bilden efter 1 år. Träning fungerar ju inte riktigt så att om man bara kör på med bra träning så får alla samma "slutresultat".
Nej, slut med åldersdiskussioner! Här ska, i alla fall, tränas idag. Och jag hoppas att även jag, när diskbråck och andra krämpor har lagt sig litet, kan bli litet mer deffad och snygg igen.
![Drömmer Drömmer](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-dreamer.gif)
Såg du hur hennes rygg såg ut efter 5 månader? Muskelberg!
Men som du säger så är det väldigt individuellt som allt annat. Man får helt enkelt kämpa på så gott det går och se vad det blir därefter, men ingenting är omöjligt. =)