• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • HannaS86
    Fattig student skrev 2011-06-19 20:07:01 följande:
    Strunta i pulver och strunta i vågen. Använd måttband för att det ska ge en rättvis bedömning speciellt när du tränar. Muskler väger ju mer än fett.

Kan du skriva ned vad du äter på en dag och vad du tränar?

Utan information kan jag bara säga att du ska öka intensiteten, äta mycket grönsaker, bär istället för frukt, dricka mycket vatten och undvika för mycket kolhydrater i kosten. Din kost bör bestå av kyckling, fisk, osaltade nötter & frön, osötad yoghurt t.ex. turkisk yoghurt, avokado, honung istället för socker, råris, potatis, keso, kesella, sallad, mjölk, rotfrukter, färskpressad juice etc, finnscrisp, fullkornsknäckebröd.

Dessutom så bör du aldrig äta dig mätt utan bara så att du är nöjd.
    Jag väger mig inte så ofta, kanske en gång varannan vecka. Och blir lite besviken varje gång. Jag mäter mig nästan varje dag och tyvärr blir det ingen skillnad där heller.

Det jag tränar under en vecka är: 3 bodypump (uthållighets - muskelstyrka), 2 bodycombat (har även blivit instruktör i det nu :D kampsportsinspirerat Intervallkonditionspass, schyssta ord), 1 cirkelträning, 2 mage rumpa lår- intervallpass med kondition på stepbräda varvat med styrketräning för magerumpalår, 1 Box, 2 cykelpass, 2 core. Alla pass är 1 timma utom box som är 75min och core är 30min. Så det är väldigt varierad träning.

På en dag äter jag ungefär: frukost = turkisk yoghurt, keso, hallon, en skivad banan och blandade fröer som har högt proteininnehåll och lågt med kolhydrater. Lunch och middag är tyvärr inte lika konsekventa. Ibland blir det lchf-inriktat om jag gjort matlådor. Då är det broccoligratäng med broccoli, blomkål, morötter, lök, champinjoner och kyckling till det. Om jag inte gjort matlådor kan det bli thaimat, ägg och bacon, pasta med sås och bacon, risgrynsgröt. Jag är tyvärr dålig på att laga matlådor så lunch och middag brukar vara mina stora problem. Jag hatar att laga mat för att det tar så lång tid. Kan tillägga att jag brukar äta middag senast kl 17 eftersom jag börjar träna vid 18. Och sen kvällsmaten som beskrivet tidigare.

Mellanmål är jag också rätt dålig på. Ibland gör jag smoothie av osötad vaniljyoghurt och hallon, det är en favorit. Men ibland annars blir det en delicatoboll. Äter chips kanske en gång i månaden. Jag äter aldrig godis eller dricker läsk eftersom jag inte tycker om det.

Nåt jag har problem med är att sluta äta när jag känner mig nöjd. Jag tycker mat är gott och tänker att om jag ska orka träna och inte bli superhungrig mitt i så måste jag äta ordentligt så jag äter nog större portioner än medel.
  • Tonx
    Päron1986 skrev 2011-06-19 20:08:38 följande:
    Jag är på!

Jag tränar för att må bra - bli stark - gå ned i vikt :)
    Mina mål är att ha en hållbar och rolig träning som jag gör vecka efter vecka!

Min nya utmaning är 30st situps - varje dag!
    Sit ups är faktiskt ganska ineffektivt. Jag föredrar statiska magövningar, typ plankan. Det stimulerar alla muskler kring bålen och drar verkligen ihop "korsetten".  
  • Tonx

Och man ska inte stirra sig blind på vikten. Muskler väger mer än fett, jag väger i dagsläget 77 kg till 173 cm. När jag vägde som minst innan barnen kom så vägde jag 73 kg och drog strl 34/36 i kläder, impossible? Not with muscles!

• Päron1986

å för att börja positivt kan jag ju säga att jag gått ned 13cm i omfång sen i höstas :)

• Tonx
    Päron1986 skrev 2011-06-19 20:30:06 följande:
    å för att börja positivt kan jag ju säga att jag gått ned 13cm i omfång sen i höstas :)
    Inte illa! Grattis! 
  • Päron1986
    Tonx skrev 2011-06-19 20:33:40 följande:
    Inte illa! Grattis! 
    Tack så mycket :)

Jag vet att jag har stooora förändringar som behöver göras på kostsidan, för mkt godis och för lite riktig mat! Men jag har kommit en bit på väg och nu känns det mycket roligare att ändra på kost när man märker resultat av träning!
  • HannaS86
    Tonx skrev 2011-06-19 20:27:39 följande:
    Och man ska inte stirra sig blind på vikten. Muskler väger mer än fett, jag väger i dagsläget 77 kg till 173 cm. När jag vägde som minst innan barnen kom så vägde jag 73 kg och drog strl 34/36 i kläder, impossible? Not with muscles!
    Haha det låter nästan omöjligt =) När jag vägde 56kg till mina 171cm hade jag strl 38, mindre än det var för smått på alla håll, framförallt i ärmarna. Jag vägde 56kg under 2år men gick sen upp till 80 på ca 3år, inte så kul :S Tar gärna emot alla kostråd ;)
  • OnMyWay
    Fattig student skrev 2011-06-19 19:58:31 följande:
    *du inte TRODDE var möjligt....
    Efter tvillingraviditeten fick jag så passa mkt bristningar och uttöjd hud att den aldrig kommer att dra ihop sig. Operation är min enda utväg för att bli av med skin påsen på magen..
    Adama & Awa 070509 <3 Amie 100423 <3
  • OnMyWay
    Tonx skrev 2011-06-19 18:12:37 följande:
    Skippa barsen och ät riktig mat. Barsen är inget annat än godis med proteiner. 
    Vanligaste felet man gör när man vill gå ner i vikt är att man äter för lite.
    Är 5-6 mål om dagen.
    Frukost - mellanmål - lunch - mellanmål - middag - (kvällsmål).
    Tänk protein i varje mål, det MÄTTAR och håller dig mätt till nästa måltid. Ät ren mat och laga från grunden. 
    Fokusera på maten i första hand, om maten är fel då blir allt fel. Du kan springa dig blå på löpbandet 7 dagar i veckan, du kommer inte få bra resultat om du slarvar med maten.
    Lokalisera sockerfällorna! 
    Äter du sötad yoghurt? Not good. Müsli & flingor? Klassiker, men faktiskt inte speciellt bra, mycket socker ÄVEN i de nyttiga varianterna.
    Tänk även på de små sockerfällorna. En sked honung i morgontéet? En chokladbit då och då? En bulle på jobbet? Många bäckar små, man får ofta i sig mer än man tror.

Återhämtningen är den andra superviktiga delen, du måste SOVA ordentligt. Utan återhämtning bryter du ner kroppen.

Till sist då, träningen! Vad vill du åstadkomma? Är det i första hand viktnedgång? Logik; Muskler kräver energi, så även om styrketräning i sig inte är fettförbrännande så ökar det metabolismen (förbränningen). Vältränade muskler = högre förbränning.
    Förbränningsträning är i första hand lågintensiv träning, dvs powerwalks t.ex. En timmes powerwalk gör mer för förbränningen än 20 minuter löpning som gör mer för konditionen. Lågintensiv träning ger en god "efterbränning".  

Variation; Vad du än tränar så kommer du alltid till en punkt där kroppen vänjer sig och du kommer inte vidare om du inte 1. Byter övningar 2. Höjer intensiteten.
    Exempel; Lisa 25 år, soffliggare, 20 extra kg. Lisa börjar promenera och äta rätt och rasar 10 kg i vikt. Efter några veckor händer inget mer fastän hon fortfarande äter lika nyttigt och går sina promenader. Varför? Kroppen har vant sig. För att Lisa ska komma vidare och fortsätta gå ner i vikt så måste hon antingen utmana kroppen MER på promenaderna, kanske köra intervaller, lägga till knäböj och grodhopp, göra burpees. Hon måste höja pulsen och chocka kroppen, DÅ börjar det hända saker igen.

Hett tips; Kolla om ditt gym erbjuder en genomgång av gymmet och rådgivning kring träningsupplägg! Då kan du få ett schema, det är bra att ha ett schema att följa när man är ny på träning. Lättare sen att komponera ihop träningen själv när man är van.

Långt inlägg, hoppas du blev lite klokare.  
    Tack för ett långt och välskrivet svar
    Så inga bars då? Men bör jag inte tänka på kalorier alls? Enligt en uträkning på nätete bör jag äta 1500kcal för att tappa ½kg i veckan.

Har funderat på att kontakta gymmets PT men han tar 700kr timmen, ganska dyrt enligt mig. 
    Adama & Awa 070509 <3 Amie 100423 <3
  • ior7701

Hakar gärna på här med......dock erkänner jag att jag kan bli lite utav en periodare. Och när jag varit borta från träning pga längre tids sjukdom, skada eller barnens sjukdomar/semester har jag SVÅRT för att komma tillbaka, men jag tycker väldigt mycket om att träna!!

Har ca 10-15 kilos övervikt, men jag är inte mentalt där för att drastiskt lägga om kosten, så träningen fokuseras mest på att det är roligt och inte på antalet kilon som jag borde gå ner.
    Styrketränar och har gjort i massor av år för att det är roligt. Spelar ishockey, för att det är himla roligt och ger mig konditionsträning som jag annars tycker är fruktansvärt tråkigt. Joggar ibland, mest för att bibehålla kondition.....men pg.a benhinneinflammation fått avstå rätt mycket och länge tyvärr. Kampsport älskar jag, men flyttade för några år sedan ner till "ingenstanns" där det inte finns den typen av kamspsport, så det ligger helt på is.
    Just nu har vi försäsongs träning så det blir en hel del cirkel träning och spinning......och gym pass när det hinns klämmas in.

Roligt med denna tråden!

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!