Inlägg från: Paradigm |Visa alla inlägg
  • Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

HannaS86 skrev 2011-06-19 20:22:32 följande:
    Jag väger mig inte så ofta, kanske en gång varannan vecka. Och blir lite besviken varje gång. Jag mäter mig nästan varje dag och tyvärr blir det ingen skillnad där heller.

Det jag tränar under en vecka är: 3 bodypump (uthållighets - muskelstyrka), 2 bodycombat (har även blivit instruktör i det nu :D kampsportsinspirerat Intervallkonditionspass, schyssta ord), 1 cirkelträning, 2 mage rumpa lår- intervallpass med kondition på stepbräda varvat med styrketräning för magerumpalår, 1 Box, 2 cykelpass, 2 core. Alla pass är 1 timma utom box som är 75min och core är 30min. Så det är väldigt varierad träning.

På en dag äter jag ungefär: frukost = turkisk yoghurt, keso, hallon, en skivad banan och blandade fröer som har högt proteininnehåll och lågt med kolhydrater. Lunch och middag är tyvärr inte lika konsekventa. Ibland blir det lchf-inriktat om jag gjort matlådor. Då är det broccoligratäng med broccoli, blomkål, morötter, lök, champinjoner och kyckling till det. Om jag inte gjort matlådor kan det bli thaimat, ägg och bacon, pasta med sås och bacon, risgrynsgröt. Jag är tyvärr dålig på att laga matlådor så lunch och middag brukar vara mina stora problem. Jag hatar att laga mat för att det tar så lång tid. Kan tillägga att jag brukar äta middag senast kl 17 eftersom jag börjar träna vid 18. Och sen kvällsmaten som beskrivet tidigare.

Mellanmål är jag också rätt dålig på. Ibland gör jag smoothie av osötad vaniljyoghurt och hallon, det är en favorit. Men ibland annars blir det en delicatoboll. Äter chips kanske en gång i månaden. Jag äter aldrig godis eller dricker läsk eftersom jag inte tycker om det.

Nåt jag har problem med är att sluta äta när jag känner mig nöjd. Jag tycker mat är gott och tänker att om jag ska orka träna och inte bli superhungrig mitt i så måste jag äta ordentligt så jag äter nog större portioner än medel.
    Det låter jättebra att du tränar följande som du tog upp. Hur länge har du tränat samma program? Om du har tränat samma program tycker jag att du ska öka intensiteten, kör hårdare helt enkelt. Kroppen har en tendens att vänja sig.

Ät inte chips en gång i månaden nu när du vill gå ned i vikt och inte delicatboll heller. Om sötsuget verkligen retas med dig så ta en bit mörk 70-90 procent kakao och/eller lite nötter.

Men problemet verkar ligga i att du äter för mycket. Tänk på att äta rätt sorts mat innan träning så att du orkar hela passet.
    Och jag rekommenderar dig att gå en halvtimmes morgonpromenad varje dag i rask tag innan frukost. Du kan dricka ett glas mjölk innan eller yoghurt.
  • Paradigm
    ior7701 skrev 2011-06-19 21:17:58 följande:
    Hakar gärna på här med......dock erkänner jag att jag kan bli lite utav en periodare. Och när jag varit borta från träning pga längre tids sjukdom, skada eller barnens sjukdomar/semester har jag SVÅRT för att komma tillbaka, men jag tycker väldigt mycket om att träna!!

Har ca 10-15 kilos övervikt, men jag är inte mentalt där för att drastiskt lägga om kosten, så träningen fokuseras mest på att det är roligt och inte på antalet kilon som jag borde gå ner.
    Styrketränar och har gjort i massor av år för att det är roligt. Spelar ishockey, för att det är himla roligt och ger mig konditionsträning som jag annars tycker är fruktansvärt tråkigt. Joggar ibland, mest för att bibehålla kondition.....men pg.a benhinneinflammation fått avstå rätt mycket och länge tyvärr. Kampsport älskar jag, men flyttade för några år sedan ner till "ingenstanns" där det inte finns den typen av kamspsport, så det ligger helt på is.
    Just nu har vi försäsongs träning så det blir en hel del cirkel träning och spinning......och gym pass när det hinns klämmas in.

Roligt med denna tråden!
    Välkommen! Skrattande
  • Paradigm
    Jennie med ie skrev 2011-06-19 22:20:09 följande:
    Hej träningsnördar! Jag erkänner, jag hör till samma grupp... Träningen har varit en stor och viktig del av min vardag sen jag började gå ner i vikt i januari och hittills har tappat 27½ kg... Men nu då har jag fått en muskelbristning i ena låret. Jag har haft det förr, fast då gick det betydligt längre (nästan helt av var muskeln då), så jag vet hur det känns och har ställt diagnos på mig själv. Så nu måste jag verkligen ta det lite lugnt, ingen löpning eller powerwalk eller crosstrainer på minst en vecka. Och ingen benstyrka. Men jag är så rädd att tappa sugen för träningen när jag inte kan gå för fullt, lagom är inte min melodi. Överkropps- och magstyrka kan jag såklart göra men har ni tips på vad jag kan hitta på för att det inte ska kännas som "konditionsträningen funkar ju inte så jag kan lika gärna skita i allt"? Man använder ju benen till all konditionsträning jag kan komma på....
    Wow, 27 kilo! Bra jobbat!

Jag vet inte hur allvarligt din muskelbristning är men du kan inte simma försiktigt eller gå försiktigt? Annars är det nog bäst om du vilar.
  • Paradigm
    Thomas 66 skrev 2011-06-19 22:44:40 följande:
    Det ända jag kan tänka mig är att simma, iof kanske så mycket kondis
    Simma är perfekt när det kommer till att förbränna fett i alla fall då man i regel har ganska låg puls.
  • Paradigm
    Jennie med ie skrev 2011-06-20 09:53:49 följande:
    Ja men då ska man i gengäld hålla på länge och det är ju skittrist ;) Och inte kan jag lyssna på Spotify heller
    Haha, nej det är ju nackdelen med simning att man inte kan lyssna på musik. Hehe.
  • Paradigm
    OnMyWay skrev 2011-06-20 13:12:21 följande:
    Men vad skulle råda mig till, mer kondition än styrka?
    Om du vill få bort fett så tycker jag att du ska köra på lågintensiv träning, jogga, promenera raskt innan frukost osv. I alla fall lägga fokus på det och sedan köra på styrketräning. Löpare brukar ju oftast vara "smala" och det beror på att de har en väldigt stark lårmuskel, en stor muskel som tar mycket energi.
  • Paradigm
    Jennie med ie skrev 2011-06-20 09:52:02 följande:
    Igår gick jag 55 minuter hyfsat raskt, långt ifrån powerwalk dock, och det kändes inte värre efteråt än före så det verkar som om låret klarar det rätt okej. Simning känns mer som rehabilitering än "riktig" motion, men det sitter nog mycket i huvudet på mig, plus att jag då måste till ytterligare ett ställe liksom...
    Undrar om lättare cykling är värre än att gå?

Tack för din respons.
    Svårt att säga, men testa att cykla lite försiktigt (raksträckor) och känn efter hur det känns. Pusha aldrig på om det känns obehagligt eller gör ont. Det är mitt lilla råd!
    Men det kan ju också vara så att muskeln behöver vila. Vila med gott samvete tycker jag och träna resten av kroppen.
  • Paradigm

Igår:

Innan träning: Yoghurtsmoothie med bär (hög fetthalt på yoghurt)

Träning: (20 minuters hård intervall, biceps, triceps och rygg)

Brunch: Ägg, fullkornsmacka, finncrisp med philadelphiaost, bärshot, färskpressad apelsinjuice, vatten

Mellanmål: Smoothie med bär, en finncrisp med philadelphiaost

Middag: Het blomskålsgryta (ingår grädde med hög fetthalt) och råris

Kvällsmål: Torkade fikon, två finncrisp, vatten, äpple och ett glas mjölk (hög fetthalt)

Mitt problem är att jag aldrig hinner äta en ordenligt lunch utan det blir alltid brunch då jag alltid väljer att sova längre, tyvärr.

• Paradigm

Idag har jag ätit katastrofalt dåligt och känner mig trött, orkeslös och sötsugen. Har nu en kokande kastrull med linssoppa på plattan och hoppas att det ska ge mig lite energi.

Dagens träning bestod av 35 minuters lugn joggning (fokus på fettförbränning), triceps & biceps, plankan och situps på bänk.

• Paradigm
    ETSS skrev 2011-06-20 15:46:17 följande:
    Hej på er, jag har ett problemområde; insidan av låren. Har någon av er tips på en övning man kan göra hemma för att göra sig lite fastare där?
    Kissande hunden fast du ligger ned på sidan och lyfter ena benet i taget. Det stärker muskeln men förbränner som sagt inte fettet där då man inte kan punktförbränna fett.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!