Inlägg från: Paradigm |Visa alla inlägg
  • Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Tonx skrev 2011-06-19 17:36:24 följande:
    Haha, nej, verkligen inte. Vardagsmotionen är nästan den som gör skillnaden ibland.
    Fattig student skrev 2011-06-19 17:25:28 följande:
    Mmm, det lät gott med veggopasta och rotfrukter. Eget recept eller något du kan länka?
     Jag har tagit ½ zuccini, 100 g kålrot, 100 g morot, 100 g palsternacka, en knippe salladslök och en paprika.
    Rotfrukterna river jag grovt, resten skärs i tärningar. Steker på låg värme med någon olja.
    Kryddar med vitlök (jag tar 3-4 klyftor), svartpeppar & salt. Tillsätter sedan en burk hela tomater som jag mosar och blandar ner, tillsätter en skvätt stark tomatsås (Heinz har goda) och sedan låter jag det puttra på låg värme i 10 minuter.

Kokar pasta (jag använde sån där platt pasta som är som trasselbollar, vet inte vad den heter )

Blandar ihop pasta och grönsaker i en stor skål, toppar med färskriven fårost och sen är det klart!
    Fårost har lite speciell smak (och det luktar fis om maten ) så den kan man ju skippa om man inte gillar den.  
    Tack för receptet, ska testas snarast! Jag tror att det kallas för bandspaghetti? Struntsamma!
  • Paradigm
    Jennnyn skrev 2011-06-19 18:01:00 följande:
    Jag kör mestadels med hantlar, men brukar variera med vissa gymmaskiner också. Kettlebells har jag testat och det är skoj det också. Dessutom kör jag en del med trx-band, vilket är riktigt effektiv träning! Finns det tillgång till trx-träning på ditt gym tycker jag definitivt att du bör testa det, om du inte redan gjort det. Man kan göra grymma magövningar med hjälp av trx-band!

När jag lyfter vikter brukar jag lyfta tungt, med mellan 6 och 8 repetitioner i varje set. Det finns många bra och effektiva övningar och jag föreslår att du går in på www.bodybuilding.com/exercises/. Där kan du söka på de olika muskelgrupperna och få tips på hur de olika övningarna ska utföras.
    Tack, tack! Skrattande
  • Paradigm

Grymt inlägg Tonx, jag har ingenting mer att tillägga där förutom att jag tycker att du (som ska göra operation) ska kontakta en PT som kan ge dig resultat som du inte var möjligt.

• Paradigm
    Amazina skrev 2011-06-19 19:24:40 följande:
    Tonx- där fanns en del info. Bra skrivet! Synd att jag med två småbarn (varav en hyfsat nyfödd) sover på tok för lite.. Typ 4 timmar/dygn :-/... Annars hade man kanske kunnat ge ännu mer...
    Du kan dessvärre inte göra så mycket då du inte får träna än. Kör på promenader och hälsosam kost. Det räcker.
  • Paradigm
    Fattig student skrev 2011-06-19 19:56:45 följande:
    Grymt inlägg Tonx, jag har ingenting mer att tillägga där förutom att jag tycker att du (som ska göra operation) ska kontakta en PT som kan ge dig resultat som du inte var möjligt.
    *du inte TRODDE var möjligt....
  • Paradigm
    HannaS86 skrev 2011-06-19 19:41:22 följande:
    Tonx eller någon annan som är bra på det här med kost, kan ni hjälpa mig med vad jag borde äta?

Jag vägde 80kg (171cm lång) när jag började träna gruppträningar på gym i mars förra året. Jag gick från att inte träna någonting till att träna 6-7 dagar/vecka. I juli var jag så frustrerad över att inte ha gått ner något i vikt att jag testade en kålsoppediet i två veckor. Jag gick ner 5kg på det. Jag fortsatte träna på lika mycket. När jag tränar kör jag 2-3 gruppträningspass så det blir minst 12 timmar/vecka.

I oktober blev jag frustrerad igen över att inte ha gått ner något ytterligare i vikt. Men jag stod ändå kvar på 75 sen efter soppan. Så jag gick på laserbehandlingar med iLipo och gick ner 4kg på det. Någon månad senare åt jag även kålsoppa en vecka och gick ner 1kg. Jag har efter det testat både kålsoppa och iLipo igen men bara gått ner 1kg. Så jag väger 69kg nu. Jag har mycket muskler men skulle vilja bli av med kanske 5kg fett till. Hade det gått hade det varit ett mirakel. Det känns så tråkigt att jag måste göra så extrema saker för att gå ner i vikt, det verkar inte hjälpa att "bara" äta nyttigt. Jag äter lite lchf-inriktat men är inte superstrikt med det. Efter att jag tränat brukar jag ta en proteindrink och en eller två fullkornsmackor med ost och fetaost till kvällsmat.

Jag är öppen för kostförslag, börjar bli lite desperat igen. Jag tycker inte att jag har några orimliga mål utan 65kg till att vara 1,71 lång hade känts bra. För några år sedan vägde jag 56kg till samma längd och tyckte att jag hade min idealvikt. Jag hade fortfarande en bulle under naveln och stor rumpa då med så jag var inte utmärglad på nåt vis. Jag har testat cambridge i 10dagar för 2 år sedan när jag vägde 80kg och gick inte ner ett enda kg under den tiden, inte ens vätska. Det känns som min kropp verkligen motarbetar viktnedgång :/
    Strunta i pulver och strunta i vågen. Använd måttband för att det ska ge en rättvis bedömning speciellt när du tränar. Muskler väger ju mer än fett.

Kan du skriva ned vad du äter på en dag och vad du tränar?

Utan information kan jag bara säga att du ska öka intensiteten, äta mycket grönsaker, bär istället för frukt, dricka mycket vatten och undvika för mycket kolhydrater i kosten. Din kost bör bestå av kyckling, fisk, osaltade nötter & frön, osötad yoghurt t.ex. turkisk yoghurt, avokado, honung istället för socker, råris, potatis, keso, kesella, sallad, mjölk, rotfrukter, färskpressad juice etc, finnscrisp, fullkornsknäckebröd.

Dessutom så bör du aldrig äta dig mätt utan bara så att du är nöjd.
  • Paradigm

Ett bra sätt för att mäta om man förbränner fett är att köpa en pulsklocka. Din puls bör ligga mellan 130-140.

• Paradigm
    Päron1986 skrev 2011-06-19 20:08:38 följande:
    Jag är på!

Jag tränar för att må bra - bli stark - gå ned i vikt :)
    Mina mål är att ha en hållbar och rolig träning som jag gör vecka efter vecka!

Min nya utmaning är 30st situps - varje dag!
  • Paradigm
    Amazina skrev 2011-06-19 21:42:40 följande:
    Åh, jo... Jag har tränat ordentligt i flera veckor! Situps gör jag inte... Och jag springer/hoppar inte... Men allt annat. Okejat av läkare och jag mår bra av det! Har tränat i hela mitt liv och jag känner min kropp väl, känner mig inte överbelastad varken i bäckenbotten eller övrigt.
    Men de första veckorna tog jag det lugnt!
    Vad skönt att du kan träna iallafall. Alla säger olika som sagt...
  • Paradigm
    OnMyWay skrev 2011-06-19 21:10:52 följande:
    Efter tvillingraviditeten fick jag så passa mkt bristningar och uttöjd hud att den aldrig kommer att dra ihop sig. Operation är min enda utväg för att bli av med skin påsen på magen..
    Ja, det förstod jag, men man vill ju hinna träna bort så mycket fett som möjligt så att man får bort all överbliven hud när operation är aktuell. Det var det jag syftade på och då är en PT utmärkt om man känner sig pressad att fixa det inom en viss tid. Då är det värt pengarna.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!