Inlägg från: Scratchy |Visa alla inlägg
  • Scratchy

Träningsnördar - här samlas vi!

ETSS skrev 2011-07-16 13:44:00 följande:
    Har du något problem med ämnesomsättningen?
    Vadå? För att jag fattar trögt? =P

Hehe... nej då. Jag tränade väldigt mycket förr, mellan att jag var 16-22 år ungefär. Och jag behövde aldrig tänka utan bara tränade mycket och åt mycket och blev stark och hälsosam.

Men jag blev förkyld och tränade ändå (tävlingssäsong) och det ledde till hjärtmuskelinflammation, men jag tränade ändå (tävlingssäsong). Resultatet blev permanenta hjärtsjukdomar som behövde operation. Och operationen var ny och osäker så jag var tvungen att vänta några år på den.

Alltså fem års träningsuppehåll.

Så nu står jag här med små svaga muskler som jag vill träna upp, men jag blir för ivrig och överanstränger mig, blir sjuk, får vänta tills jag blir frisk och sen börja om från början. Alltså utan att få några som helst resultat av min träning.

Det positiva är att hjärtat funkar bra igen. =D
  • Scratchy
    ETSS skrev 2011-07-16 14:27:41 följande:
    Skönt att ditt hjärta är återställt Glad
    Jag vet själv en del om träningsiver och när man får "ilet" och vill mer än vad man kan. Har du testat att göra upp realistiska (alltså jag vet, men läs tråkiga Glad) träningsscheman och pricka av det du gjort och bara göra det du ska och inte trappa upp fort?
    Nej, jag har inte gjort något sådant schema än. Jag tänkte att det var onödigt eftersom jag ändå bara tränar så lite. Vi människor är så bra på att lura oss själva. Jag ska ta ditt råd och göra ett tråkigt schema och följa det.

Min plan är att komma i form till sommaren/hösten 2012. Jag tror att det är ett mål som är realistiskt utan att överanstränga sig. Bättre att tänka långsiktigt med delmål än att försöka komma i form på bara några månader.

Sitter just och funderar på hur mycket som är realistiskt att gå upp i muskelvikt på ett år. Jaja, det märker vi.

Hur som helst så har jag lagt ner kampsporten och bestämt mig för att absolut inte sätta fötterna i en dojo förrän tidigast i januari (den planen kommer att gå åt h/%"/&%e men ändå). Det var kampsport jag tränade förr och min hjärna kan inte förstå att kroppen inte hänger med som förr, så jag slår och sparkar instinktivt alldeles för snabbt och hårt för vad musklerna klarar.

Ungefär så ser planen ut. Hur tycker du att det låter?
  • Scratchy
    ETSS skrev 2011-07-16 15:02:52 följande:
    Scheman är bra, följde ett slaviskt under min rätt intensiva viktminskning. Faktiskt tror jag att scheman är extra bra om man ska skynda långsamt och är en otålig natur. Det är viktigt att du gör upp både ett målschema plus alla delmål där du kan ändra och revidera efter behov.

Tycker ditt låter som om du tänkt på det här och då ska det funka Glad
    Sen du tänk inte att det kommer att gå åt helvete, tänk att det kommer att gå, då går det, tankens makt och allt det där Glad
    Ett råd, vet inte riktigt var då befinner dig på det området, det här är riktigt basic, men innan du börjar jobba med muskler, kaske en halvimmas konditionsträning 7 dagar i veckan i någon vecka först? Bara för att få in rutiner och i ditt fall inte överskrida dem om du förstår hur jag menar?
    Japp, det får bli ett schema. Håller på med det nu. Jag hade en flickvän en gång som fick mig att träna mindre. Kanske skulle ta upp kontakten med henne igen.

Konditionen är bra just nu. Har löptränat i tre månader och kört pilates för att öka bålstyrkan lite lätt. Däremot har det inte hjälpt mig att gå upp i vikt, snarare tvärt om. Så nu är det ner med konditionen och upp med musklerna.

Happy thoughts, happy thoughts. Jag jobbar ju med att hjälpa andra att tänka rätt, så jag borde på något sätt klara det här.

Tack för alla tips!!!
  • Scratchy
    ETSS skrev 2011-07-16 15:27:50 följande:
    Anytime.
    Happy thoughts, ät mycket kött och ägg och lite riktigt fett och kämpa på med muskler och schema så kommer det att gå fint Glad
    Plus att denna tråd är helt suverän för att  få feedback och support Glad
    Är inte alla trådar på fl bra för att ge feedback och support?
  • Scratchy

Sitter här och knåpar på mitt schema och mina mål. Vet inte riktigt vad som kan ses som realistiskt.

Hur mycket kan man gå upp i muskelvikt på ett år? Nu är det inte så att mitt största mål är att pressa mig upp så absolut mycket som möjligt i vikt, utan snarare att jag ska må bättre och känna mig stark. Men ändå bra med ett mätbart mål.

Är fem kilo realistiskt?

Just nu är jag 190 cm lång och väger 78 kg. 27 år gammal. Kort mörkt hår och blå ögon. Singel... haha!!!

• Scratchy
    Fattig student skrev 2011-07-16 19:46:42 följande:
    5 kilo är högst realistiskt.

"Just nu är jag 190 cm lång och väger 78 kg. 27 år gammal. Kort mörkt hår och blå ögon. Singel... haha!!!"

Är till och med mer realistiskt?
  • Scratchy
    Fattig student skrev 2011-07-16 20:22:03 följande:
    Nu fattar jag inte. Skrattande
    Om fem kilo är högst realistiskt, menar du då att även mer än fem kilo kan vara realistiskt? Som sex.

• Scratchy
    Fattig student skrev 2011-07-16 20:31:39 följande:
    Jaha, jag tror att du kan gå upp mer än 5 kilo. Du är ju lång. Lassa på med massa protein och kör tunga vikter få repetitioner så tror jag att du kommer att få snabba resultat.
    Nayz...

... jag är lite förvirrad som vanligt. Man hör ju ofta att man bara kan lägga på sig 1-2 kilo muskler på ett år. Men då räknar man bara själva muskelproteinet eller nåt sånt va? Vågen kommer att visa typ dubbelt så mycket eftersom musklerna binder massa andra ämnen. Rätt?
  • Scratchy
    Tullemi skrev 2011-07-16 20:40:05 följande:
    Naaaj, min kvälls-powerwalk uteblir . 2 ungar som inte vill sova så det blir till att stanna hemma och kämpa med dem istället. Jag tar mig ut imorgon (hoppas jag innerligt).
    Har ni slut på kloroform?
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!