Inlägg från: Scratchy |Visa alla inlägg
  • Scratchy

Träningsnördar - här samlas vi!

Hej! Ni verkar ju störtsköna i den här tråden (som människor som tränar brukar vara).

Jag skulle vilja ha lite råd (och gärna lite uppmuntran). Jag tränade kampsport när jag var yngre, men fick problem med hjärtat. Efter att ha åkt ambulans från flera träningar så la jag ner all träning.

Nu är hjärtat opererat och jag kan träna som jag vill. =D

Problemet är bara att jag misslyckas kapitalt med träningen hela tiden. Jag blir alldeles för ivrig och sliter ut mig, blir sjuk, väntar tills jag blir frisk och börjar om på samma grej igen. Så nu har jag tänkt att jag borde sätta upp mer långsiktiga mål, så jag har bestämt mig för att vara i perfekt form till beach 2012.

Jag är naturligt smal (på gränsen till spinkig) och har svårt att lägga på mig vikt. Och det är muskler jag vill ha.

Några tips på hur jag ska lägga upp de första månaderna?

• Scratchy
    Fattig student skrev 2011-07-13 19:28:48 följande:
    Eftersom du är spinkig så skulle jag köra mycket på kolhydrater (råris, potatis, fullkornspasta, fullkornsbröd etc) och protein samt äta mig mätt vid varje måltid. Jag skulle köra på tunga vikter.
    Tack!

Jag är lite förvirrad på kolhydraterna och proteinerna. Jag vill ju lägga på mig muskler och då är proteinerna viktigast eller? Men samtidigt behöver jag kolhydrater för att det är viktigt att fylla på depåerna?

Alltså ska jag äta mycket av allt?
  • Scratchy
    Jennnyn skrev 2011-07-13 17:42:52 följande:
    Hej! Välkommen
    Läskigt med hjärtproblem, men vad skönt att du kan få börja träna igen!

För att inte överanstränga dig tycker jag att du börjar med att träna två gånger i veckan, för att sedan öka till 3 gånger efter hand. Jag tycker att du ska satsa på att köra en lättare uppvärmning såsom rask promenad på löpband i cirka 10 minuter och sedan köra igenom hela kroppen, med någon basövning per muskelgrupp. Jag hade börjat med att köra maskiner, vilka oftast har tydliga anvisningar hur övningarna ska utföras. Exempelvis axelpress, bröstpress, någon ryggövning (sittande rodd eller latsdrag t.ex. Googla om du är osäker på vad jag menar). Benpress, biceps + triceps i kabelmaskin eller med hantlar. Avsluta med någon magövning, antingen i maskin eller situps på pilatesboll alt. plankan. Tänk på att alltid ha en spänning och stabilitet i magmusklerna när du utför alla övningar, svanka inte. 

Börja med lätta vikter och fler repetitioner, exempelvis 15 x 3. Lagom startvikt är då de tre sista repetitionerna i varje set känns tunga. Var noga med att stretcha efteråt och äta mycket proteiner, vilket hjälper till vid muskelbyggnad. Eventuellt kan du inhandla något proteinpulver att dricka efter varje träningspass. Drick även mycket vatten. Både före, under och efter träning! Tänk på att det är viktigt att musklerna får en ordentlig återhämtning efter varje pass. Kör till exempel aldrig samma övningar två dagar på rad.

Fråga gärna om det är något du undrar över!
    Tack för tipsen. Jag måste alltså först och främst lägga band på min inneboende träningsnarkoman och träna lite mer sällan.

Är maskiner bättre än att träna med kroppen som vikt? Jag har alltid fått min fysträning genom kampsporten och har aldrig satt min fot på ett gym. Det kanske vore dags att göra det.

En fråga. Borde jag hålla konditionsträningen nere? Det blir lätt att jag ger mig ut och springer 6-9 kilometer varannan dag. Fuckar det hela idén om att gå upp i muskelmassa?
  • Scratchy
    ETSS skrev 2011-07-14 06:06:04 följande:
    Godmorgon och välkomna nya som gamla :)
    Tack!!!
  • Scratchy

Jag har jättesvårt att äta mycket mat. Blir mätt snabbt och kan inte äta igen på flera timmar.

Vilken mat är bäst att äta för att få i sig så mycket av det man ska som möjligt även om man håller portionerna små?

• Scratchy
    ETSS skrev 2011-07-15 19:06:11 följande:
    Skippa lite kolhydrater (mindre bröd, pasta, potatis ris) och lassa på med proteiner och fett så får du det mest nödvändiga om du inte har så stor aptit. Måste säga att jag är lite avis, själv äter jag som ett helt gäng skogshuggare :)

Då kan vi vara avis på varandra. Jag skulle gärna kunna äta som en skogshuggare. Kanske går det att träna upp den förmågan också. Gå på mat-gym... =)

• Scratchy
    Thomas 66 skrev 2011-07-15 19:56:10 följande:
    Köp en mixer och blanda lite protein drinkar ca 2 gram per kg kroppsvikt per dag, men du behöver kolhydrater och fett med. Kör kolisar under dagen  med protein och fett och mest fett protein på kvällen. Sen behöver du snabba kolisar och protein innan och efter träning.Så det här med när var och hur man ska äta beror ju lite på när man tränar
    Jag kör nog med den mixern jag redan har. =P

Så det är proteinet som ska prioriteras för muskelviktökning och kolhydraterna ska finnas med för att det alltid ska finnas energi. Har jag fattat det rätt?
  • Scratchy
    Fattig student skrev 2011-07-16 10:38:37 följande:
    Snart beger jag mig iväg för att träna. Det blev inget igår. Fullt upp med flyttning!
    Tumme upp från Scratchy!!!
  • Scratchy
    ETSS skrev 2011-07-16 12:59:29 följande:
    Hi hi, på matgym skulle jag vara proffsinstruktör Glad
    Vet du det är pinsamt ibland hur en rätt liten kropp kan fylla på så mycket mat, måste ha varit fågel i ett tidigare liv
    Haha!!! Du kanske svalde ett svart hål när du var liten. Småbarn äter ju lite vad som helst under den orala fasen. =D

Maten jag äter fördelas på längden. Är 190 cm lång och har en magsäck anpassad för någon på 150.

Bra proteinkällor är typ kött, fisk, ägg?
  • Scratchy
    Gryndrömmen skrev 2011-07-16 13:05:30 följande:
    Scratchy: du har fattat det rätt :)
    ÄÄÄÄÄÄÄNTLIGEN HAR JAG FATTAT NÅGOT RÄTT!!!

Nu är det bara det svåra kvar. Att ta tag i livet. Det var så lätt förr, innan jag blev sjuk. Jag bara åt en massa och tränade en massa och allt gick automatiskt. =)
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!