Jennnyn skrev 2011-07-13 17:42:52 följande:
Hej! Välkommen
Läskigt med hjärtproblem, men vad skönt att du kan få börja träna igen!
För att inte överanstränga dig tycker jag att du börjar med att träna två gånger i veckan, för att sedan öka till 3 gånger efter hand. Jag tycker att du ska satsa på att köra en lättare uppvärmning såsom rask promenad på löpband i cirka 10 minuter och sedan köra igenom hela kroppen, med någon basövning per muskelgrupp. Jag hade börjat med att köra maskiner, vilka oftast har tydliga anvisningar hur övningarna ska utföras. Exempelvis axelpress, bröstpress, någon ryggövning (sittande rodd eller latsdrag t.ex. Googla om du är osäker på vad jag menar). Benpress, biceps + triceps i kabelmaskin eller med hantlar. Avsluta med någon magövning, antingen i maskin eller situps på pilatesboll alt. plankan. Tänk på att alltid ha en spänning och stabilitet i magmusklerna när du utför alla övningar, svanka inte.
Börja med lätta vikter och fler repetitioner, exempelvis 15 x 3. Lagom startvikt är då de tre sista repetitionerna i varje set känns tunga. Var noga med att stretcha efteråt och äta mycket proteiner, vilket hjälper till vid muskelbyggnad. Eventuellt kan du inhandla något proteinpulver att dricka efter varje träningspass. Drick även mycket vatten. Både före, under och efter träning! Tänk på att det är viktigt att musklerna får en ordentlig återhämtning efter varje pass. Kör till exempel aldrig samma övningar två dagar på rad.
Fråga gärna om det är något du undrar över!
Tack för tipsen. Jag måste alltså först och främst lägga band på min inneboende träningsnarkoman och träna lite mer sällan.
Är maskiner bättre än att träna med kroppen som vikt? Jag har alltid fått min fysträning genom kampsporten och har aldrig satt min fot på ett gym. Det kanske vore dags att göra det.
En fråga. Borde jag hålla konditionsträningen nere? Det blir lätt att jag ger mig ut och springer 6-9 kilometer varannan dag. Fuckar det hela idén om att gå upp i muskelmassa?