Inlägg från: Scratchy |Visa alla inlägg
  • Scratchy

Träningsnördar - här samlas vi!

Då tvingar jag på er mina två cents om träningsresultat och viktnedgång.

Jag tror (eller vet) att motivation är komplicerat. En del tränar för att bli starka och ser utseendet och vikten som en bieffekt. Andra är tvärtom, och ser styrkan som en bieffekt.

Jag tror att det är viktigt att lägga sina mål inom det man är inspirerad att uppnå. Men det viktigaste för att det ska fungera är att man förstår vad man kan vänta sig och hur man ska nå dit.

Man kan göra väldigt fel vare sig man vill bli starkare eller om man tränar för att gå ner i vikt. Likaväl som det är dåligt med att ohälsosamt pressa sig ner i vikt så har jag inte sett ens i närheten av lika stora skador på dem som gör så, som jag sett hos dem som ohälsosamt försöker pressa på några vikter till på marklyften för att få träningsresultat.

Jag tror att allt handlar om att först och främst förstå hur man uppnår sina mål på ett bra och sunt sätt. Hittade denna artikeln som förklara ganska bra hur jag menar:

deansomerset.com/2012/05/02/why-motivation-is-dangerous/

• Scratchy
    Ziraya skrev 2013-07-13 21:13:58 följande:
    Vet ni vad! Jag har bestämt mig för att arbeta riktigt hårt på att komma över min rädsla och börja träna aikido i höst (på nybörjarnivå så klart). Finns det någon här som har tränat kampsport som kan ge mig lite tips om vad jag har att förvänta mig? Kommer det gå bra trots att jag har ett litet diskbråck? Jag känner i princip aldrig av diskbråcket längre. 
    Jag har tränat Ju-Jutsu och Karate (och varit tränare för Karate till och från). Aikido bara några gånger.

Men jag tycker absolut att du ska testa. Kampsporter är i största allmänhet bra på att stärka upp musklerna i ländryggen, och min bild av Aikido är att det är lite mjukare i början. Sen hur bra det stämmer vet jag inte.  
  • Scratchy
    MissKaos skrev 2013-07-24 13:52:58 följande:
    Spinning i em. Funderar på att köra lite marklyft innan. Kan det vara ngt för ett preggo
    (Ursäkta min dåliga svenska, men) vad är ett preggo?
  • Scratchy
    Maria1982 skrev 2013-07-24 19:44:50 följande:
    Scratchy: En gravid
    Ah, parabéns pra você!!!

Och tack för förklaringen.  
  • Scratchy
    MissKaos skrev 2013-07-28 15:52:21 följande:
    Ajoj! Mina ben och axlar.. Gårdagens gympass känns idag. Nu ska jag trotsa värmen och köra lite spinning. Måste försöka driva ut vätskan som vill samlas i fötterna.
    Preggofantfötter... kkkkkk
  • Scratchy
    ammarsfru skrev 2013-07-28 18:46:34 följande:
    Jag önskar att jag hade större vilja att träna mer..
    Har viljan sprungit och gömt sig? Hur mycket tränar du nu?
  • Scratchy
    Clownensglädje skrev 2013-07-29 16:10:38 följande:
    Tänk om fler kvinnor skulle droppa konditionsträningen och faktiskt börja styrketräna rent och kallt. Ja det är tufft.....Det är hårt men ni får riktigt välsvarvade kroppar!

Skippa löpningen och löparbanden! Börja lyft vikter!
    Håller med dig. Många tjejer gör misstaget att tro att löpning ger en snygg kropp. Men vill man se ut som en bikinimodell så är det helt klart marklyft, knäböj och bänkpress som gäller. Sen borde man lägga lite på att utveckla stamina också, men bättre att köra HIIT i så fall.

Men sen är det ju så att många tränar av andra skäl än att bli attraktiva för en trollande clown. Många vill bli bättre på att springa snabbt och då är ju löpningen en väldigt bra grej. Så jag tror det handlar om målen för de flesta, och sen finns det några som inte har fattat grejen och tränar helt fel i förhållande till sina mål. I den hår tråden tror jag dock att de flesta har koll.
  • Scratchy
    Paradigm skrev 2013-07-29 18:16:47 följande:
    Clownensglädje - jag tränar för min skull, för att det är kul, inte för att behaga andra. Men tack för tipset!
    She's aliiiiiiiiive!!!
  • Scratchy
    Wilowa skrev 2013-08-04 20:10:43 följande:
    Känns så skönt för jag börjar bli bättre i ryggen. Idag kunde jag gå både i en färgaffär och en matvaruaffär utan yrsel. Solig Det känns dock som att nån muskel i höften/ryggen inte är riktigt med, för försöka klura ut hur jag ska hitta den igen. Jag ska tillbaka till kiropraktorn denna vecka, han kanske kan hitta den åt mig om inte annat.

Idag hade sonen träning vid vårt motionspår, så vi cyklade alla med honom och när han tränade gick jag, maken och dottern en runda. Skönt och mysigt att promenera med dottern.  
    Vad är det du har för problem med ryggen? Jag ska ringa kiropraktorn i morgon och hoppas få reda på vad som är fel med mig.
  • Scratchy
    Wilowa skrev 2013-08-04 21:05:03 följande:

Jag vet faktiskt inte vad som beror på vad, men jag får låsningar i nacken, bröstryggen och höfterna. Det knakar både här och där när jag är hos kiropraktorn. Kiropraktorn säger att yrseln och även magproblemen som jag också har kommer ifrån nacken, då det påverkar nervsystemet...eller nåt sånt. Jag tror dock inte att det är nacken som orsakar mina problem, utan nåt i ryggen/höften och att det i sin tur ger besvären med nacken. Mitt största problem just nu är att hitta träningsformer som kroppen accepterar, men idag gick det bra med både promenad och cykling. Det enda som funkar jämt är slalom, men nu är det ju tyvärr ingen snö i backarna.
    Låter jobbigt. Jag hade aldrig haft problem med ryggen i hela mitt liv förrän nu. Nu förstår jag varför folk med ryggproblem bitchar så mycket.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!