Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

K grrl skrev 2014-10-14 21:05:30 följande:

Tycker det låter lite off, om jag ska vara helt ärlig, men det är nog för att jag anser att man är "elit" och inte bara "riktigt bra" om man tillhör de bästa i Sverige. Om man undantar de som är allra bäst (dvs rekordhållare) så ligger tjejerna som tävlar i klassisk styrkelyft på ~ 2 x kroppsvikten för knäböj, lite mer än så i marklyft, och 1-1,5 x kv i bänk. Känner en (fd) rekordhållare och flerfaldig SM-medaljör i bänkpress - förvisso man - och han ligger på ca 1,8 x kroppsvikt. 

Är man väldigt stor och tung så haltar givetvis jämförelsen en hel del, men om man är flerfaldig rekordhållare i bänk så utgår jag ifrån att 1,8 är hans stats idag? 

Titta i tabellen jag länkade, så ser du vad jag menar även om jag kanske var ute och cyklade en del. 

Mark-vältränad man 82kg->200g
    böj vältränad man 82kg167,5kg
    bänk vältränad man 82kg->125kg
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa

Herrejävlar jag ser ju att det inte stämmer med tjejer men jag tränar med en tjej som gör 140kg i böj. Hon skulle ju kunna vinna tävlingar på det?!

• Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-14 21:13:30 följande:
    Glöm nu bort att det gäller 1RM. 
    Givetvis är det maxning, annars börjar det mer luta åt crossfit om vi ska räkna vikt och många reps :)
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-14 21:26:03 följande:
    Det beror på vad hon väger, tjejerna som ligger i klassen 72 kg och därutöver böjer mer. Men hon ligger ju helt klart på tävlingsnivå oavsett. 
    Hon väger därikring men tränar inte direkt för styrkelyft och skulle garanterat höja sig relativt enkelt. Lyfter det också raw. 
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-14 21:26:52 följande:
    Jo, fast MissKaos talade om sin egen kroppsvikt x 10.
    Javisst det såg jag men det är väl fritt upp till henne att testa 1RM. Jag menade inte att kvx10 är dåligt.
  • Studentpappa
    MissKaos skrev 2014-10-14 21:31:03 följande:

Jo. Många som kommer in o kör skivstång ofkar tyngre än mig i gymmet. Få reps. Jag orkar dock mer än samma person när vi kör många reps.

Vem är starkast?

Starkast är imo den som lyfter mest vikt, det utgörs alltid 1RM. Annars anser jag att man är uthållig (typ). I Crossfit tävlar man mer i det sättet du menar, du har ett antal lyft/övningar som ska utföras på tid eller med flest antal och den snabbaste/uthålligaste vinner. 
  • Studentpappa
    MissKaos skrev 2014-10-14 21:31:03 följande:

Jo. Många som kommer in o kör skivstång ofkar tyngre än mig i gymmet. Få reps. Jag orkar dock mer än samma person när vi kör många reps.

Vem är starkast?

Jag är själv som dig, inte särskilt stark 1RM men hyfsat uthållig.
  • Studentpappa
    MissKaos skrev 2014-10-14 23:02:05 följande:

..och: jag tar min kroppsvikt i bänk. Går nerw20kg fett.. tar samma kilon i bänken.

Har jag blivit starkare?

Sett ur denna diskussion ja, det finns inga krav på vad kroppsvikten ska bestå av :) 

Skulle du vara en aktivt tävlande så skulle du med en viktnedgång på 20kg helt byta viktklass och garanterat hamna högre upp i resultatlistan. Det finns ändå en korrelation mellan kroppsvikt och styrka, många överviktiga är väldigt starka trots avsaknad av träning.
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2014-10-14 22:46:46 följande:

Intressant diskussion jag fick igång.

Nu fick jag lite bättre koll, men vad jag egentligen är ute efter nån att snegla på. Jag tränar hemma och då är det svårt att snegla och jämföra sig med andra.

Jag är egentligen ingen styrketränare, men har tvingats till detta för att min kropp ska fungera. Mitt huvudmål är egentligen att bli så stark att jag kan börja träna annat och så länge jag har behov av rehabövningar är jag inte tillräckligt stark...och hur långt måste jag för att vara stark nog? För att uttrycka mig enkelt så är mina svaga punkter höfter, axlar och nacke...där det sitter fast "saker" på bålen helt enkelt.

Jag kan t ex inte springa än, alla försök har resulterat i yrsel och en dyr nota hos kiropraktorn. Däremot har jag inga problem att åka längdskidor...och tack och lov inte slalom annat än i svarta pister.

Men kan du göra armhävningar? Det är ett enkelt mått och det finns tabeller för det också. Det finns säkert någon bra måttstock för plankan också, men det bästa är väl annars att tävla mot dig själv, anteckna dina resultat och följ utvecklingen.

www.sund.nu/docs/artikel.asp&art=227
  • Studentpappa

Oförberett pass idag och inte särskilt slitigt, men det är dags för ett stenhårt crossfit pass imorgon så det passar bra.

Först körde vi bänk målet var 40 reps på kroppsvikt (85kg) men jag slutade på 25 då tekniken svek, tanken är att man ska köra det snabbt med rejält tempo, är inte riktigt där i styrka än så någonstans mellan 60-70 kg hade varit mer lagom. Pulsen ska vara hög!

Sen körde vi marklyft

8-6-4-2-2-1

70kg-90kg-110kg-125kg-140kg, dålig form på sista skulle ha släppt..

10min och 2,1 km i stakmaskin som avslutning

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!