Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

K grrl skrev 2014-12-18 22:50:12 följande:

Målet för mig är inte att lyfta så tungt som möjligt, utan att bygga muskler, men för att göra det måste jag lyfta så tungt som möjligt i mitt repintervall och kunna ge så mycket som möjligt i alla set. Annars kommer jag inte heller att utvecklas. Även vilans längd har ju en viss betydelse för vad du vill åstadkomma, t ex 30-60 sek vila för uthållighet och flera minuters vila när du lyfter max (1RM). Om du marklyfter på, säg, 60% av din förmåga för 12 repetitioner och sedan inte vilar, kanske du måste ner på en lättare vikt för att lyfta 45% för 10 repetitioner, och 45% för åtta repetitioner. Om du vilar 30 sekunder kanske du får en något bättre effekt, 90 sekunders vila 60% för 12-12-10. Hänger du med? Även om du sparar tid kommer du att utvecklas mindre. Superset har absolut en plats i ett program, men ta det på de isolerande övningarna och inte på de stora lyften.

Här är ett test från Norge där musklerna både blir starkare och större på fler pass och lägre vikt än färre och tunga pass. Mätt på aktiva tyngdlyftare, lite intressant tycker jag.

tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Jag har märkt det under senaste året att jag ständigt förbättrat mitt 1RM max trots att jag sällan utmanar min maxstyrka. Vi kör ju iofs till utmattning men med lite lägre vikter. Intressant var ju att måtten på låren är oförändrade för den tunga gruppen men 4 % för lätta. Inte särskilt vetenskapligt, men kunskap om träning är väl sällan det.
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-12-21 13:04:43 följande:

Alltså, jag tycker ju inte att det där på något sätt motsäger vad jag säger? En av faktorerna vid muskeltillväxt är metabol stress i muskeln, det vill säga "pump", och det åstadkommer man i lite högre repintervall. Låga repintervall engagerar CNS i högre grad och kommunikationen i musklerna, varför det är möjligt att öka i styrka utan att få en ökad muskeltillväxt. Där har du vetenskapen i det.

Själva nyckelordet i det jag skriver är ju att man ska lyfta så mycket som möjligt inom sitt repintervall. Därmed inte sagt att man ska ta det till failure. Men oavsett om man ska öka i styrka, muskelmassa eller uthållighet gäller det ju att stressa muskeln. För låg procent av maxstyrkan gäller alltså många repetitioner (metabol stress) och för hög procent av maxstyrkan räcker det med få repetitioner. Men oavsett vad måste man kunna prestera det, själva grunden i styrketräning är att muskeln överbelastas kontinuerligt. Därför är det viktigt att äta tillräckligt innan ett pass och att inte trötta ut sig med isolerande övningar innan man gör compounds osv. I militärpress tar jag (nu, efter sjukdomen) 22,5 kilo för 12-12-10-10. Men skulle jag göra det mot slutet av ett pass skulle jag orka max 20 kilo för 5-5-5 (har testat). Visst att det gör att man är tröttare i isolerande övningar, men eftersom de är mindre komplexa, kräver mindre stabilitet, är lättare att få till korrekt form på och engagerar färre muskler gör det mindre. 

Menade inte att det var någon motsägelse, enbart intressant.
  • Studentpappa

Jag har själv alltid ansett att man ska träna så tungt det går för att bli stark. Och när det är test på tyngdlyftare som "bevisar" motsatsen är det ju roligt att höra vad någon som verkar väldigt kunnig säger. Det var därför jag skrev det till dig, inget annat.

Jag tränade för ett antal år sedan seriöst i gymmet under ca tre år, började som väldigt smal och landade tillslut på en vikt kring 90kg. Blev hyfsat stark med tanke på mitt startläge. 4-5 pass i veckan de flesta väldigt tunga.

Idag har jag kanske ett vanligt gympass i veckan, och är starkare i benen, lite efter i mark, tar 100 i bänk mot 112 som bäst tidigare. Skillnaden är att jag i stort sett aldrig kör bänk längre.

Jag tycker det är konstigt men det kanske säger mer om hur kass jag var förut.. Jag vet inte

• Studentpappa

Sista passet innan julafton ikväll, blir bland annat bänk. Tror starkt på att 105 kg sitter utan att ha bänkat på en månad ca. Jag har blivit starkare i allt annat så bänk är säkert inte ett undantag. 

Skaffade mig ett jawbone UP, häromdagen. Roligt att se hur mycket man rör sig. Hittills är jag på 8000 steg på en vanlig dag hemma, landar väl kring 10000 + ett gympass. Men min akilleshäl är ju på arbetet då jag sitter stilla mest hela tiden. Har iofs tagit bort stolen nu och sitter på medicinboll eller står men ändå. 

En dm snö har vi fått och det ser ut att fortsätta, jag kan glatt medge att jag tyckte det var roligt att skotta snö

• Studentpappa

Bänk

105 kg x1 (pb sen jag "började om")

90 x 2

60 x 15

40 x 15

20 x 20

5x5 toe to bar

5x3 chins, strikta med benen utåt.

1km stakning, var helt stekt i triceps och fick ge mig.

• Studentpappa

God jul! På annandagen kör jag igång igen, lite tyngre men utvilad!

• Studentpappa

Ingen rast och ingen ro, bara gno bara gno.

Grace:

30 Clean&jerk fore time @60kg

7:15 ingen kanontid men klar förbättring i kontroll av stången. Kände mig riktigt bekväm med vikten.

Powerclean och snatch, teknik, avslutade med några Powerclean på 80 kg vilket är pb.

Bra morgon!

• Studentpappa
    Illusion skrev 2014-12-27 14:58:32 följande:

Tänkte köra smaksatt kvarg istället för godis. Det måste väl vara ett okej godis (?).

Det är mycket socker i smaksatt kvarg och inget bra mellanmål. Köp vanlig om du måste äta något och smaksätt det med bär. Eller ät morötter eller något istället.
  • Studentpappa

Nu verkar det dock ha kommit en utan tillsatt socker, så jag får väl ta tillbaka det där med mycket socker. Men kolla att det är den utan du köper.

• Studentpappa
    K grrl skrev 2014-12-27 22:31:15 följande:

Jag räknar ju kalorier för att se till att jag äter tillräckligt, och tillräckligt mycket protein. Jag blir snarare förvånad över hur mycket man kan äta... Ikväll åt jag ett halvt paket glass med 1 dl hemgjord chokladsås (på vispgrädde) och marshmallows för att komma upp i mina kalorier.

Ja det kan nästan vara jobbigt att trycka i sig tillräckligt, jag undviker dock onödiga mängder socker av hälsoskäl. När jag körde bulk back in the days (lite nostalgi så gammal är jag dock inte). Så gjorde jag shakes på olivolja, havregryn proteinpulver och mjölk. Brukade landa på 1000 kcal :)

Olja är ju en killer, 900 kcal per dl om jag inte minns helt fel

Nu på morgonen är det dags för crossfit igen, satan så laddad jag är. Börjar nästan på att tappa greppet och har svårt att vila en dag.. Det är -15 så löpning är jag iofs inte sugen på, så det förenklar lite. 
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!