Träningsnördar - här samlas vi!
Målet för mig är inte att lyfta så tungt som möjligt, utan att bygga muskler, men för att göra det måste jag lyfta så tungt som möjligt i mitt repintervall och kunna ge så mycket som möjligt i alla set. Annars kommer jag inte heller att utvecklas. Även vilans längd har ju en viss betydelse för vad du vill åstadkomma, t ex 30-60 sek vila för uthållighet och flera minuters vila när du lyfter max (1RM). Om du marklyfter på, säg, 60% av din förmåga för 12 repetitioner och sedan inte vilar, kanske du måste ner på en lättare vikt för att lyfta 45% för 10 repetitioner, och 45% för åtta repetitioner. Om du vilar 30 sekunder kanske du får en något bättre effekt, 90 sekunders vila 60% för 12-12-10. Hänger du med? Även om du sparar tid kommer du att utvecklas mindre. Superset har absolut en plats i ett program, men ta det på de isolerande övningarna och inte på de stora lyften.
tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
Jag har märkt det under senaste året att jag ständigt förbättrat mitt 1RM max trots att jag sällan utmanar min maxstyrka. Vi kör ju iofs till utmattning men med lite lägre vikter. Intressant var ju att måtten på låren är oförändrade för den tunga gruppen men 4 % för lätta. Inte särskilt vetenskapligt, men kunskap om träning är väl sällan det.