• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • RingRing
    AB77 skrev 2011-09-25 18:33:21 följande:
    Helt ny på Familjeliv, men går i tankarna kring PDG. Här verkar det finnas massor av erfarenhet.  Har två döttrar, den första är dödligt sjuk i en ämnesomsättningssjukdom som är autosomal recessiv, dvs den är genetisk & vi båda föräldrar är bärare och risken för mer barn med sjukdomen är 25%. Vår andra tjej testade vi med moderkaksprov, då vi trodde det var det enda sättet. Men i somras var vi på klinisk genetik & fick reda på att PDG existerade. Vi har haft lätt för att bli gravida och försökte själva, men fick missfall i veckan & nu funderar vi på vad vi ska göra. Ska be om en remiss från genetikern till PDG, vad händer sen? Hur länge kan man behöva vänta. Vi befinner oss i Göteborg & de flesta jag har läst om här verkar hamna i Stockholm. Spelar det någon roll att det är lätt att bli gravid när man gör behandlingen? Tusen frågor, vart får man svar? Ringde till reproduktionsmedicin men fick prata med en IVF barnmorska som inte hade koll på PDG. Vet ju inte ens om det här är något för oss.
    Hej och välkommen till denna tråden. Vad ledsen jag blir av att läsa att er äldsta dotter är dödligt sjuk, vet inte mer vad jag ska skriva men om du vill berätta mer så lyssnar jag gärna.
    De uppgifter vi fick om väntetiden från att remissen kommit fram var att det var 2-3 månader för nybesök och 6-12 månader tills man var igång med behandling. Angående om ni kommer att få behandling i sthlm eller gbg kan jag inte svara på men det verkar som du redan vet att de flesta blir skickade till sthlm även fast de bor i gbg. Min läkare berättade för mig att man inte gör så många PGD cyklar i gbg ca 10 st per år medans i sthlm gör man ca 80 st per år.
    Om det är lättare att lyckas om man har haft lätt att bli gravid spontant vet jag inte.
    Förstår att ni har har tusen frågor och det ända råd jag kan ge er ang PGD är att vända dig till någon kunnig i ditt landsting.
    Kram 
  • RingRing

LS 1976: Hur går det för dig i behandlingen? Kram

• LS 1976
    RingRing skrev 2011-09-30 10:37:20 följande:
    LS 1976: Hur går det för dig i behandlingen? Kram
    Imorgon ska jag ta blodprov för att kontrollera om jag är nedreglerad. Om jag är det börjar jag med hormonerna på tisdag.
  • LS 1976

Dagens blodvärde var inte helt optimalt men fick godkänt. Ska ta en extra nedregleringsspruta nu ikväll samt full dos imorgon bitti. Imorgon kväll får jag börja med Menopuren.

• LS 1976
    Chief Wiggum skrev 2011-10-03 18:49:48 följande:
    Ååh va härligt att höra, jag håller tummarna!
    Tackar. Alltid lika nervöst när man väntar på besked efter att man tagit blodprov. Idag var det även nervöst på vägen till RMC, fastnade i bilkö på vägen in. Jag hade räknat med längre restid pga vägarbete men hade inte kalkylerat med trafikolycka dessutom. Blev bara några minuter sen men inte skoj att sitta i bilen och vara nervös.
  • Kattflickan

LS1976: Skönt att nedregleringen verkar gå bra! 

Själv så känner jag mig uppgiven över all väntan samt att jag aldrig slutar blöda efter aborten. Typ över 8 veckor har gått nu. Idag har jag blödit lite mer igen, känns helt hopplöst, när ska min kropp återhämta sig. Jag tränar inget för att inte överanstränga mig men det verkar ju inte hjälpa.

Nu är det 3 veckor kvar tills vi får reda på om vi får göra ivf pgd.

Millan 

• LS 1976
    Kattflickan skrev 2011-10-03 22:49:45 följande:

Själv så känner jag mig uppgiven över all väntan samt att jag aldrig slutar blöda efter aborten. Typ över 8 veckor har gått nu. Idag har jag blödit lite mer igen, känns helt hopplöst, när ska min kropp återhämta sig. Jag tränar inget för att inte överanstränga mig men det verkar ju inte hjälpa.

Millan 
    Usch, låter inget vidare med en blödning som inte vill ta slut. Hoppas att ni får positiva besked gällande IVF med PGD. Då får ni något att se fram emot.
  • RingRing
    LS 1976 skrev 2011-10-03 18:03:22 följande:
    Dagens blodvärde var inte helt optimalt men fick godkänt. Ska ta en extra nedregleringsspruta nu ikväll samt full dos imorgon bitti. Imorgon kväll får jag börja med Menopuren.
    Härligt! Nu på nästa steg i behandlingen.
    Snart blir det dax för er för en tur upp till sthlm. Hoppas på ett toppen resultat.
  • RingRing
    Kattflickan skrev 2011-10-03 22:49:45 följande:

Millan 
    Usch för att blödningen håller i sig, brukar det inte vara mellan 4-8 veckor man kan blöda? Det borde vara på slut tampen nu. 
    Jag förstår att du känner dig uppgiven, vet själv hur det kändes efter förlossningen och avbrytandet, man ville så att kroppen skulle återhämta sig. 

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång