• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • RingRing

nellang från att jag började med sprayen så avstod jag alkohol och jag drog ner på kaffet till 1 kopp om dagen.

Simple82 även jag har bara positiva erfarenheter ifrån Huddinge. Har alltid fått ett trevligt bemötande. Precis som kattflickan säger så görs även pgd på Sahlgrenska men inte alls i så stor utsträckning som på Huddinge och tyvärr tror jag inte att man kan välja själv var man ska göra sin behandling. Utan det styrs nog av vilket sjukhus som ditt landsting har avtal med.

• RingRing

nellang från att jag började med sprayen så avstod jag alkohol och jag drog ner på kaffet till 1 kopp om dagen.

Simple82 även jag har bara positiva erfarenheter ifrån Huddinge. Har alltid fått ett trevligt bemötande. Precis som kattflickan säger så görs även pgd på Sahlgrenska men inte alls i så stor utsträckning som på Huddinge och tyvärr tror jag inte att man kan välja själv var man ska göra sin behandling. Utan det styrs nog av vilket sjukhus som ditt landsting har avtal med.

• Kattflickan

Att man har ett genetiskt fel som kan ge avkomman en allvarlig sjukdom. Kanske tittar de även på hur hög risk man har för att avkomman ska få felet. Min risk var ca 50 %. Ibland kan de kräva att det genetiska felet utreds ytterligare innan PGD.

Sen är det upp till ens landsting att avgöra om man får remiss.

• RingRing

Skickar en länk med de riktlinjer mitt landsting har för att bli beviljad PGD. Man måste även uppfylla kraven för vanlig IVF, sedan så gör referens gruppen en bedömning hur stor chans man har att lyckas och det väger också in.

www.lio.se/pages/86953/Preimplantatorisk%20genetisk%20diagnostik.doc.pdf

• RingRing

Här kommer en länk med riktlinjerna för vanlig IVF som också ska uppfyllas för att göra PGD med undantag de punkter som står uppskrivna i dok riktlinjer för PGD.

www.lio.se/pages/12911/Assisterad%20befruktning%20gemensamma%20riktlinjer%20i%20Sydöstra%20sjukvårdsregionen%20110413.pdf

• RingRing

Hoppas det blev rätt med länkarna skriver ifrån mobilen.

• Kattflickan

Ringring: Det verkar väl uppstyrt i ditt landsting. Jag vet faktiskt inte vilka premisser de gick på i mitt landsting. Genetikern hade skrivit ett utlåtande om min risk att få ytterligare ett barn med DS. Sen fick vi träffa chefsläkaren på reproduktionscentrum och jag trodde då att vi skulle behöva argumentera för vår sak, men det behövdes inte. Han tog upp lite uppgifter om oss, gjorde en koll av antalet folliklar och det togs de vanliga blodproverna inför ivf. Sen vet inte jag hur mycket jobb/bedömning som låg bakom vårt besök där. 

Millan 

• RingRing

Ja det är väldigt tydligt här vad det är som gäller och vad för krav man ska uppfylla. Det är väl både på gott och ont, är väl bra med mallar att följa men ibland undrar man var medmänskligheten tog vägen? I så många andra sammanhang i vårt samhälle så är allt så individualiserat men inte när det gäller vård. Det jag har tyckt varit så oerhört jobbigt i vårt fall är ju att vi fått vänta så länge på hjälp för att jag inte haft åldern inne. Tycker det är konstigt för mitt genetiska fel kommer ju inte försvinna bara för att jag blir äldre. I vilket fall så är jag idag så oerhört glad att vi fått möjligheten till PGD, att jag bor i ett landsting som beviljar behandlingen. Det hade kunnat vara så mycket värre och jag lider verkligen med dom som behöver men inte får tillgång till PGD bara för att dom råkar bo på fel ställe här i landet.

• nellang

Jag har nyss börjat spraya för min första IVF/PGD på Huddinge. Har bara positiva erfarenheter av personalen där. Annette/Annika eller liknande är toppen.

Ska dra ner på kaffet till en kopp om dagen. Även alkoholen får dras ner. (Lät som jag dricker mycket men så är inte fallet) Men det blir vatten till middagen på lördag.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång