Dustpuppy skrev 2014-02-09 19:44:11 följande:
Proxima: se till att söka ersättning och överklaga om du får avslag. Idag vet ingen hur den nya lagstiftningen ska tolkas. Det vet man först när någon överklagat (kostar inget) och Förvaltningsdomstolen sagt sitt.
Svensk lag är inte bara lagtext rätt upp och ned, utan består av lagarna, förarbetena och domstolspraxis. Idag finns INTE praxis för den nya lagen och därför bör man läsa lagen med en nypa salt. FV kan säga att FKs första, för ÄD-patienter, negativa tolkning är fel. Men FV säger sitt först när någon överklagar FKs avslag. Avslag eller "Ja du får pengar" får man inte om man inte ansöker, så ansök och håll tummarna och överklaga vid behov.
/Dustpuppy
Ja man ska alltid söka för båda sig själv att man vet att man gjort allt man kan och sen för att kunna överklaga om man får avslag.
Vem är FV? FK förstår jag är försäkringskassan och gillar att du menar att FV är förvaltningsrätten med är såser.
Ja det är inte lätt det där med lagar och allt runt omkring, är inget jag är van vid och säkert flera med mig så det blir en jäkla soppa för mig. Men tänk på dom som är riktigt sjuka och inte har tid, möjlighet eller förmåga att söka hjälp eller bråka om sin rätt till vård.