• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Marianne76 skrev 2014-01-29 12:56:56 följande:
    Myrra

Hej

Jag och min man hade/har svårt för att få våra provsvar eftersom provsvaren heter lite annorlunda i Finland mot vad de heter i Sverige. Det är svårt att få dessa provsvar - var för oss i alla fall. Det sista vi hört är att de ev. tar proverna i Finland i samband med insättning. Jag hoppas dock att det löser sig.

Lycka till.
    Det var bara en fel läsning på remissen och trodde C var L, var bara 2 av 4 prover som dom/vi läste fel på. Så nu är proverna tagna. Remissen på blodprov  gällde min man. Proverna måste vara gjorde innan första besöket eftersom han då ska lämna ett spermaprov. Jag kommer få lämna blodprov vid besöket i Finland. 
  • Myra

Jag har panik, fick brev från försäkringskassan ca 1 mån efter jag skickat in den. Fk har frågat mitt landsting om behandling. Behandlingen vi planerar i Finland skulle inte bekostas av mitt landsting eftersom jag har passerat åldersgränsen som gäller för stockholm. Utifrån dom uppgifterna så överväger FK att avslå min ansökan. Jag har möjlighet att ge synpunkter innan mitten av Februari. Om jag inte hör av mig kommer FK göra en bedömning efter dom uppgifterna dom fått. 

Hjälp, vad ska jag göra. Jag vet ju att flera gått ok från FK som är över 40. Alla landsting har olika åldersgränster och vad hon på FK sa som går det att få ersättningn ändå pga den anledningen även om mitt landsting har en lägre gräns. 

Hur har det varit för er. Behöver snabbt tips och råd vad jag ska säga till FK och vilka uppgifter jag ska fixa så jag kan övertala dom .

• Myra

Nu har jag lite mera noggrant läst brevet, var en kopia med ett brev som Fk skickat till landstinget som dom har fyllt i med 5 frågor. 1:a är beh medicinskt motiverat för paret, svar ja från landstinget. Fråga 2, skulle vården bekostas av den allmänna om paret fått vård i sverige, motiverat svar. Svar Nej, motivering, Att jag passerat 40 och stockholms gräns är 40 för fertilitetsbehandling. 
    Fråga 3, Om vården inte finns i sverige och är beh ändå i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ur ett internationellt perspektiv. Inget svar eller motivering. 
    Fråga 4 vad vården skulle ha kostat i sverige Mitt landsting) och vad som ingår. Inget svar eller motivering. 
    Fråga 5: vilken patientavgift skulle patienten betala i sverige Inget svar. 

Landstinget har bara svarat på att jag inte skulle fått vård i sverige för jag passerat 40, det som gäller mitt landsting. 
    Det känns så jävla orättvist bedömt. Frågan är om det är kört för oss hos FK. Varför fyllde dom inte i alla frågor, speciellt fråga 3. öven dom andra frågorna, det rä ju inte landstinget som bestämmer om jag ska få ersättning eller inte från FK. 

NI som fick ok från FK och ni som fick avslag, fick ni det här brevet eller hur var det för er?

• Myra
    Lillan15 skrev 2014-02-03 21:54:46 följande:
    Hej!
    Jag har inte fått något brev från FK. Men de har ringt och sagt att mitt landsting inte betalar pga att jag är för gammal, är 40 år. + att vi har ett gemensamt barn. Men icke något brev. Undrar när vi skall överklaga tro... dock, så skulle FK göra en egen bedömning av vårt ärende. De ringde för 3 veckor sedan. Kanske skall ringa dem i morgon då. Orättvisst!
    När skickade du in din ansökan?
  • Myra
    Lillan15 skrev 2014-02-03 22:13:07 följande:
    12/11-13
    DÅ skickade du in din mycket tidigare än mig, hoppas du får positivt besked. Jag skickade in min precis innan jul.
  • Myra

Hittade det här när jag googlade runt. Hela länken under texten, Känns så surt.

Rätten till ersättning

5 § En patient har rätt till ersättning för kostnader som har uppkommit till följd av att han eller hon har tagit emot vård i ett annat land inom EES om
    1. patienten när kostnaderna uppkom tillhörde den personkrets för vilken Sverige är behörigt att meddela sådant tillstånd till vård utanför bosättningsmedlemsstaten som avses i artikel 20 i förordning (EG) nr 883/2004,
    2. vården har tillhandahållits av hälso- och sjukvårdspersonal, och
    3. patienten skulle haft rätt att få vården bekostad av det allmänna om den tillhandahållits i Sverige

'
    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-2013513-om-ersattning-f_sfs-2013-513/
  • Myra
    Lillan15 skrev 2014-02-06 21:53:59 följande:
    Enl. lag får vi inte då?
    2013:513
    Nej. jag blev jätte förvånad, visste inget om den lagen och dom nämnde inget om den när jag ringde FK när jag höll på med min ansökan. Blev paff när jag fick brevet om att dom tänker avslå min ansökan. Då ringde jag och det var då hon nämnde den nya lagen. Hittade den efter mycket googlande. Inget står på deras hemsida, inget vad jag kunde hitta. Men jag kommer ändå skicka in brev till dom, får jag avslag så kommer jag ta det vidare till högre instans. Någon skrev om det i en annan tråd. Nu kommer jag inte ihåg vart bara för det. Beslutar högre instans att jag har rätt så måste landstinget betala. Jag har stått i kö sen innan jag var 39, kön har varit lång. vi har gjort egna hormon behandlingar och IVF medans vi har väntat. Jag har blivit gravid och fått missfall 2ggr under tiden. Mina ägg har blivit sämre under tiden. Vi har gjort allt vi kan för att gå den rätta vägen. 
    Så det känns sjukt att inte få hjälp pga man passerat åldersgränsen medan andra landsting har högre gräns. 

Så jag hoppas att högre instans bedömer att jag gjort allt rätt och att jag får rsättning. Kommer ta 1-1,5 innan det blir klart. 
  • Myra
    Lillan15 skrev 2014-02-06 21:53:59 följande:
    Enl. lag får vi inte då?
    2013:513
    NU läste jag lite mera om lagen du skrev. Det är en helt annan lag och enligt den så tycker man att man borde ha rätt till vård. Tar med den i mitt brev till FK: Har inget att förlora. Tack. 
    Det här är en djungel och verkar finns många lagar som går in i varandra. Frågan är vilken som gäller och är "starkast"  Sen finns det den internationella lagen inom EU men den måste jag kolla upp lite mera så jag får med allt. Det kommer bli min uppgift i kväll och söndagen. Kommer ta tid men får jag avslag ändå så kommer jag kunna använda samma när jag överklagar. 

Är du i samma situation? Har du skickat in till FK?
  • Myra

ja jag kommer klaga som fasen, ska skriva ut och skicka med. 
    det är väl som någon nämnde tidigare att när nya lagar träder kraft så blir det ofta problem. 
    Men när 2 krockar så här så får dom läsa det här. Mycket är tolkningsfråga och det finns alltid undantag. 

• Myra
    Ypke skrev 2014-02-08 18:07:29 följande:
    Allfrida - vad jag förstått så är ava uppköpt av fertinova. Vi gick på ava i Åbo, men de har nu bytt namn till fertinova. Även om båda fortf skulle finnas kvar tror jag inte du behöver vara rädd för markanta skillnader. Detta är en förhållandevis liten värld, alla läkare känner varandra, rådgör med varandra och är måna om att hålla dig ajour med senaste forskning.

Man kan kommunicera med alla på svenska men tyvärr är inte alla jättebra. Jag har några ggr föreslagit att gå över på engelska men det har iaf Åbo inte velat.

Lycka till!
    Det är som du säger, fertinova har köpt upp AVA. Tog ett tag innan jag fattade det för FK pratade om AVA hela tiden och jag förstod inget. Så det är troligen ganska nytt. Sen höstas gissningsvis. 

ja det där med språket är lite lustigt, att dom är så rädda att prata engelska istället för svenska. Men dom kanske trots halvdan svenska känner sig säkrare på det och lärt sig vissa läkartermer som är viktiga på svenska och är osäkra på det i Engelskan. 
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011