• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

NinaCamilla skrev 2014-11-05 20:11:40 följande:

Myra: det var i USA och paret var vit men fick ett mörkt barn. Jag tror att ni kan vara säkra på att de har lite mer koll i Finland

Misstänkte USA men var inte säker. jag tvivlar inte alls på Finland har mera koll. Kan inte förstå hur dom i USA lyckades ge fel spermier eller vad som hände. 
  • Myra

Dessa svallningar som procren spruta ger..;) ena stunden vaknar ma av att det är för varmt och andra stunden har man frossa. 
    Jag som tyckte att nedstämdheten hade mattas av men det kanske går upp och ner  hela tiden. Så ovan.

• Myra

Vi är för öppen donation och att barnet ska veta. även dom närmaste familjen. 
    Men ska man eller ska man inte berätta för vänner, jobbet att det här barnet är ett ÄD barn? man vill vara privat men samtidigt så vill man inte hamna i en situation där det blir pinsamt? "vad likt barnet är dig" " har dina ögon och mun" mm. 
    Jag har inga problem med med äggdonationen men någonstans så är jag nog lite orolig för andras reaktion om att barnet kommit till genom att en donator hjälpt oss. 
    Jag pratade med en tjej en gång som vet våran situation och kamp. Hon frågade hur det går för oss. Jag svarade att det är kört, enda alternativet är äggdonation. Hennes spontana kommentar var. Nää usch. sen pratade jag inte mera om det. 
    Tror den kommentaren satt sig mera än jag trodde och nu är jag lite orolig att andra ska tycka samma och ha massa fördomar och negativ inställning. 

• Myra
    blomman02 skrev 2014-11-07 20:02:11 följande:
    Zwillinge, tack för ditt svar! Tänker nog likadant!

Allfrida -Tråkigt att det antagligen inte gick vägen, den där tomheten känner jag så väl igen. Vet inte vad jag gjort för att den ska försvinna men den har gjort det, förr eller senare..

Myra - vi har suttit och pratat om detta i säkert en timme. Min man anser sig väldigt säker kring detta, "man ska inte göra någon stor grej av det" och han tycker det är logiskt att berätta för samma personer som vi berättat om ivfen för.. Han tänker att man gör det stort om man inte berättar om det eller att man skäms för det.. Jag är mer osäker och funderar kring ytterligheter, ska man berätta det alls eller ska man berätta för typ "alla" som en del i att man berättar att man är gravid.. Samtidigt, ingen annan som blir gravid på "naturlig väg" berättar ju om hur det gick till när de blev gravida så varför skulle vi göra det..

Nåja, det finns väl inget rätt eller fel och man får känna vad som känns bäst för en själv..
    Ohh jag förstår verkligen vad både du och din man menar. Din man har verkligen en stor poäng att man inte ska göra en så stor grej av det. Varför hymla med att man gjort ÄD, man ska inte skämmas utan vara glad att man fått hjälp. Man är så rädd för andras åsikter, men skit i dom det är inte deras liv och deras åsikter är totalt betydelselösa. Men visst det kan såra. Man kommer ju inte kunna "dölja" det i evigheter eftersom man vill vara öppen till barnet. 
    Sen det du säger, dom som blev gravida på naturlig väg berättar ju inte detaljer om när, var och hur dom blev gravida. 
    Tror grunden till att man tvivlar och känner allt det här är att man är lite rädd för andras åsikter, fördomar och att få höra negativa kommentarer. För min del för att jag redan fått höra lite. 
    Tror att det kommer att falla sig naturligt när det är dags och man ska nog inte göra en så stor grej av det. 
    Men det är bra att få prata av sig om det här i tråden och bolla med er andra
     och få stöttning och råd. 
  • Myra

Så skönt att höra allas tankar och resonemang kring det här. Det är inte så många som förstår den här situationen.

• Myra

Hur tunn ska slemhinnan vara efter mens? var på vul i fredags på CD 5, hade lite blödning kvar. Hade en slemhinna på 4,8. Dom vill att den är under 4 men eftersom jag fortfarande blödde inte så var det inget problem att den skulle hinna bli under 4 till onsdag när jag ska börja äta progynbon. Började blöda lite mera under fredagen och blöder fortfarande idag. Nu borde den verkligen vara under 4 och borde sluta blöda tycker man. 

• Myra
    Proxima skrev 2014-11-10 12:06:57 följande:

Vet tyvärr inte svaret på din fråga Myra. Ingen som har kollat slemhinnan innan start med Progynon på mig... Men jag fick ju backa på min ET för att min slemhinna var för tjock för återföring. FET gick dock bra och då kollades slemhinnan dag 13 med Progynon och var 11mm tror jag. Hann ju bli lite till till FET som var dag 18.

Dagarna sniglar sig fram för mig... TD på onsdag :) Hoppas, hoppas!!!!!

Ohhh vad spännande;) det är ju onsdag om en litet kick;)

Känner du något?
  • Myra
    Proxima skrev 2014-11-10 14:32:17 följande:

Alltså det jag känner är väldigt svårtolkat... Jag vet liksom inte vad som är biverkningar av hormonerna ;) Ont i brösten, haft mkt huvudvärk, halsbränna, trött, mensmol i magen, ont i ryggslutet, aningen förstoppad (trevligt, inte!!!) och jag har drömt mkt! Bl.a. att jag är gravid :) Så jag skulle vilja säga att jag känner mig gravid men kan ju inte veta om det bara är biverkningarna...

Jag drömde också första gången jag var gravid att jag plussade. Sen gjorde jag det dagen efter.

Jag tror du är gravid;)
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-11-11 11:03:33 följande:
    Zwillinge, va skönt att det händer grejer för er nu! Läst om dig i flera trådar och hoppas det äntligen är dags för er att lyckas

Koordinator i Åbo ringde i morse. 6mm slemhinna va väl ok just nu, men ska öka Progynonet med en extra tablett från och med idag. De tror att slemhinnan hinner växa till sig. Idag skulle donatorn göra första ultraljudet...å vad jag är nyfiken Har telefontid med läkaren imorgon ang återföring av ett eller två embryon och hoppas få  lite info om hur det går för donatorn. Hoppas vi snart får åka!! Antar vi får besked senare i veckan..
    Tyckte dom att den växte för långsamt?
    Blir det då 4st Progynon per dag för dig?
    Biverkningar på progynonen?

Jag börjar med progynonen i morgon..;) 
  • Myra
    Proxima skrev 2014-11-11 22:54:23 följande:

Jag fick ett stort, fett plus!!!!!!! Tagit tre test varav ett digitalt och tiden stämmer också :) Så himla glad just nu!

Ohhh vad roligt, jätte jätte grattis. Äntligen, vad glad jag är för er.
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011