• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej myran,
    Jag hoppas på att det blir vecka 45. Vår nya donator hade tagit sina blodprover i fredags och vi vet inte än om allting är OK. Jag vågar inte hoppas på innan de ringer. Det har varit så mycket moment med det här och jag måste börja mina mediciner en gång till och boka gyn igen. Så fustrerande när man inte vet vad händer. Enda som jag tänker på att vad hände vår andra donator om hon blev sjuk? Om hon blev sjuk eller hoppade av - jaa - positivt är att de hittade en ersättare direkt.

Kram

• NinaCamilla

Hej alla,
    Jag har börjat fundera på att om vi inte lyckas med 3 första försöket i Åbo, vänder vi till Riga - även om jag är finsk. Jag vill inte vänta och speciellt nu när vår först donator blev sjuk mitt i behandligen, vill vi inte hamna sist i kön. Kliniken säger att de har gott om donator men vet inte. Jag gillar kliniken, men det har varit så många moment med Åbo. Nu när vi fick en ny donator, blir insättning exakt samma vecka som vår flytt - då sa kliniken att vi måste ta nya prover från min man. Vi hade tagit alla prover här men nu efter 10 månaders väntan, måste vi ta allting igen - vilket kliniken debiterar förstås. Även om i principen är det bara 98 EUR, vill jag inte betala något som inte var vårt fel i början dvs.första donatorn blev sjuk och prover blev för gamla. 

Lully Hill: Jag förstår dig fullständigt. De borde ha inte ringt och sagt något om donatorn var inte klar. Vi hann så långt att jag tog min Procren spruta och var hos ultra på förmiddagen och på eftermiddagen samma dag fick vi besked att donatorn var sjuk.

Kramiz

• NinaCamilla

Lyckligtlottad1982: Kram! Kämpa vidare...nån gång måste man lyckas...

Vi ska åka imorgon till Åbo och lämna min mans prover igen. Nu börjar allvaret...

• NinaCamilla

Jag har kollat "Barn till varje pris" men har inte hunnit titta på det andra. Jag har spilt några tårar när jag tittade på programmet. Det blir lite som att uppleva allt jobbigt i början igen. Det är väldigt bra att de tar upp barnlösheten och jag hoppas att politiker i framtiden ser det här som en sjukdom och inte som rättighet. Jag har hört att "Drömmen om ett barn" skulle vara bättre. Vad säger ni?

Vi var i kliniken i fredags och mannen tog proverna. Vet ni andra om donatorns vikt är detsamma som mottagarens?

Välkommen TIgermammam72 och EmZe11. Det är viktig med en bra gyn som kan hjälpa med ÄD processen.

Jag mår väldigt dåligt av procren-spruta och kryper snart på väggarna men vad ska man inte göra för att få en bäbis. Då får man stå ut med värmevallningar, extra kilon etc.

Kramiz

• NinaCamilla

Jag fick godkänd i UL igår och börjar min mediciner imorgon. Sen är det bara vänta till UL 2 och hoppas. Tiden går väldigt fort...

Myran: Skönt att du inte behöver gå genom samma värmevallningar som jag. Jag mår väldig dåligt av sprutan; stora finnar, fet hår, värmevallningar varje timme flera gånger och sist men inte minst är jag nedstämd. Hoppas att det blir bättre.

Jag hoppas att jag minns alla mina piller oxå - dosett kan jag inte ha på jobbet -de skulle fråga vad är fel på mig

• NinaCamilla

myran: Det blir spännande tider för oss - vi är där samtidigt. Vi har vecka 45 beräknad.

Myrslok69: Grattis jätte mycket! Ibland har naturen sitt eget sätt . Ibland känns det så dumt att läkarna stirrar blindo på alla testresultat och säger att det är helt omöjligt, men du är ett besvis att ibland det går

Fru xx: Vi hade lite otur med vår första donator. Hon blev sjuk så att jag fick börja om. Jag fick besked att ta första sprutan den 7 oktober och nu ska jag ta progynon-tabletter fram till den 31 och sen får vi se vad de säger. Beräkad insättning är nånstans vecka 45 den 7 november framåt. 

Jag hoppas verkligen att det går hela vägen den här gången. 

• NinaCamilla

Uppdaterar listan.

ÄD I FINLAND
    Funderar på ÄD: Första ÄD-möte inplanerat:
    Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors)
    Fru xx
    Amy69 (köat sedan mars)
    WannabeFler (köat sedan maj -11) 
    Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 (blev sjuk, avbryten behand), en ny donator sep-11) , vecka 45
    Myran, väntar på FET i okt/november, har 6 ägg i frysen, tidigare MA i v 12 (juni -11) Åbo
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel  9/8, inga ägg klarde upptining, 2:a ÄD prel v47 
    På gång:
    Ruvare:
    Gravid:
    Övrigt:

• NinaCamilla

Hej alla,
    Har ni läst i DN om artikeln om "Brist på donerade ägg på sjukhusen". Jag hoppas verkligen att de höjer ersättning för donator även om det inte hjälper oss i dagsläget.

• NinaCamilla

Hej alla erfarna,
    Jag var på ultra2 idag och allting såg bra ut - slemhinnan 8 mm men jag hade en follikel 25mm. Det känns konstig tanke på att jag har tagit Procren- spruta som stänger av allting. Har ni upplevt något liknande?
    AVA berättade att när follik spricker, sprider det sig hormon som är inte bra för ÄD. Eftersom jag har tagit procren-spruta borde det inte spela så stor roll. 

För vår del får vi veta på fredag eller senast på måndag när ska vi åka dit. Det känns spännande men samtidigt  läskigt. Det här är bara början...

Kramiz

• NinaCamilla

Myran, hur har det gått?

Vi har fått tid för ET - det blir 11.11 på fredag. Jag hoppas att jag får ett fint present i Finland eftersom jag fyller jämna år på lördagen. 

Är några andra på gång eller hört något?

Ha det så bra
    Kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011