• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Ypke: Ni kan boka psykolog efter första besöket. De har oxå en lista över psykologer i Sverige som har hjälpt andra tidigare. Tackar. Vi har haft otur både med donatorer och antal ägg men hoppningsvis 3. ggn gillt AVA har en princip att första gången får du bara en. Orsaken är att missfallrisken är större med twins. Jag kommer få nu 2 st om de är inte toppkvalitet - annars bara en med toppembryo.

• NinaCamilla

Njaa vi fick ingen ersättning pga.andra donatorn blev sjuk och kunde inte fullfölja behandling. För oss betydde det dubbla kostnader för mediciner och gyn-besök i Sverige. Andra sidan fick vi en ny donatorn direkt och all hjälp att gå vidare. Nu har vi en donatorn som har gjort det här förut

• NinaCamilla

Tigermamman: jag vill ge dig en stor styrkekram! Ta dig tid att återhämta efter all mediciner och gör FET senare. Jag stressade genom det efter ET och blev inget bra till slut. Kroppen och själen behöver vila.

• NinaCamilla

Hmmh vår donator vill flytta datumet och då måste jag flytta allting oxå. Jag började precis mina mediciner. Tack o lov att jag hann inte ta sprutan som kostar tusen spänn. Så trött med oturen med donatorer. jag måste käka dubbelt med mediciner pga. att nån hoppar av eller donatorn har en annan schema och kan inte den veckan som har sagt. Jag borde vara tacksam att nån donerar och jag är flexibel men att veta allt i sista stunden,avboka läkarbesök och käka dubbelt så mycket hormoner speciellt när man har bröstcancer i släkten, känns inte okej. Jag hoppas verkligen att den här gången blir den sista och vi lyckas. För oss blir det prel. Veckor 47-49 eller ännu längre fram om jag måste vänta till nästa mens och börja om igen. Hur ska man förklara på jobbet att jag inte kan åka affärsresa eller boka nått? Hela livet är standby. Förlåt tjejer, jag va tvungen att ventilera. Kram

• NinaCamilla

Wannebefler: Jag menade inte så att jag inte är tacksam för donators insatt. Hoppas att du förstod rätt vad jag menade. Tack vare donatorer har jag en chans. Jag har själv försökt IVF och vet vad det innebär ( dock utan äggplock).

Jag undrar bara om kliniken har dubbelkollat med henne när hon kan eller vad? När jag ringde sa de prel. vecka 45 och då fick jag avvakta mina mens och börja styra dessa med hormoner innan procren-spruta. Jag hörde att hon har gjort det här tidigare och borde inte vara något problem.  En dag innan min spruta ringde kliniken och ville att jag skulle inte ta sprutan innan de hade pratat med donatorn. De hade bara skickat email fram och tillbaka utan att träffa henne. Hon pluggar tydligen och har 3 veckors tentaperiod precis när vi skulle göra det. Om man nu matchar mig och donator, är det inte klinikens uppgift att kolla med donators tillgänglighet innan hormonbehandlingen börjar? Annars hade jag gärna väntat några veckor till - bara att jag vet. Sist fick jag ta 2 ggr procren sprutor eftersom donatorn blev sjuk eller hoppade av - vet inte vilken var sanningen. Då blev det också i sista stunden och kanske den minns jag så väl - hur besviken jag var. Visste ingenting om nytt och alla dessa hormoner som väller i ens kropp.  

Kanske är det bara ren frustration att inte komma vidare - ni vet hur det känns att vänta tills man får besked. Då börjar man bygga förväntningar - tyvärr. Jag ser  drömmar om att hålla ett eget barn och att vara gravid även om jag borde inte göra det. Sedan får man ett samtal - nej fortsätt inte - håll lite till. Nu väntar jag på samtal från kliniken när hon kan - de borde ha träffat henne igår. Jag är så rädd att hon hoppar av...

Och det hjälper inte heller att jag käkar på gulhormon 2 ggr per dag - sitter på jobbet med tårar i ögonen...

Kramiz till alla    

• NinaCamilla

Skruttet 69: Lycka till! Klass 2 är en toppen ägg Jag ska skicka positiva tankar härifrån.

Jag är nyfiken. Jag såg att ni fick väldigt snabbt än donatorn efter förra besöket eller hade ni ställt er i kön innan? Vi har ändå varit i kö - igen sedan Feb-12 och fortfarande inte på gång. Jag undrar om det är bara otur eller om jag ska nämna det till kliniken?   

• NinaCamilla

Fru xx: Det är jätte härligt att ni har kommit så långt och nu är det bara gå vidare! Lycka till med adoptionen.

WannabeFler: Jag pratade med kliniken igår och äntligen har de pratat med donatorn. De hävdade att hon var flexibel men det känns inte så. Nu måste jag troligtvis avboka jobbresa och det är inte så många lögner som jag kan dra längre på jobbet, speciellt när jag själv sagt att jag vill åka. Jag måste börja om igen med mediciner. Jag pratade med min man och det blir nästa gång Grekland. Ingen väntetid och då kan vi köra direkt under sommarsemester. Jag vet inte vad gick snett den här gången och förra gången men om vi måste vänta genomsnitt 9-11 månader för att få en insättning, är det inte okej. Det är mentalt fustrerande att vänta och jag blir inte yngre.  

Tiden går sakta när man väntar något gott men samtidigt är man väldig rädd för att få negativt testresultat. Jag känner igen mig efter 2 försök. Försök att fullboka kalender innan testdagen att du slipper tänka på det. Jag skickar positiva tankar härifrån. Det är dags för plus i tråden - tycker jag!

• NinaCamilla

Skruttet69: Lie hade inga symptom alls - det är inte kört än!

Att negativa nyheter inte ta slut. Min gyn ska till 3 veckors konferans och kan ej genomföra ultra. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Hitta en gyn på den här staden är helt omöjligt! Förra året samma problem och nu igen... 

• NinaCamilla

Wannabefler: Tackar för tipset! Jag ska kolla upp med dem. Vi använde IVF-kliniken i St Göras för vår IVF-försök men de sa att de har så många patienter att de hjälper om de har tid. Efter det har vi inte vänt dit - vi var mer kassako till dem än att hjälpa patienter i nöd. Nu försöker jag igen dem eftersom mannens prover är för gamla - 1 år gamla och de måste göras om! Om ingen hjälper, vår vi nog åka till Finland över dagen.
    Hur mår du? Kämpa på med apoteket och allt och nu ska vi se till att du plussar! 

Ypke: Det är bara att alla gyn tar inte emot när du säger att du ska göra ÄD utomlands. Ultraljud att mäta slemhinnan är ingen science fiction för gyn men de är rädda att trampa på Landstingets tå och då hjälper de inte. I början av året innan vår FET, ringde jag 6 gyn och fick till slut en som ville ta mig emot. Dock hon vägrade översätta finska recept till svenska och tyckte att det var omoralisk. Jag påpekade att vi var ju ÄD kö i Sverige också och skulle få dessa senare iaf.
    Jag vet inte om min arbetsgivare skulle tycka det är okej. Mest är jag rädd för min egen chef som kan neka alla utvecklande arbetsuppgifter om jag tänker att bli gravid och borta från jobbet. Jag måste fundera på saken. 

Sruttet 69: hur det går med dig?

Vi har fått nu prel. veckor 48-49. Jag undrar bara en sak: jag äter väldig starka smärttabletter vid mensen pga.endometrios och kan ej jobba eller något om jag skulle ta endast Alvedon. Har ni slutat att ta ipren eller liknande inför ÄD en månad innan eller något? Jag äter folsyra nu samt andra vitaminer.

Nu ska jag ringa rund och leta efter nån som kan utförda mannens prover och ultra 2...omdet inte går här, ska vi till Finland en sväng.        

• NinaCamilla

Mirakel: tackar! Jag hoppas att efter regnet kommer sol . Jag ringde till vår ivf-kliniken och fick prata med en vettig sjuksköterska som lovade hjälpa oss. Nu känns det bättre. Ypke: jag har endometrios och har haft 3 månaders procren-kur som behandling. Jag blev väldig tokig på samma dag när jag tog sprutan och väntar inte alls på den. Jag klara inte heller att ta den själv. Det är dock väldig olik hur man mår efteråt. Vissa känner inte så mycket men jag vet att jag kan gråta konstant utan att det har hänt nått. En gång grät över brandvarnare som pep på batteri Bäst att förvarna partner inför det . Kram till alla

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011