• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

AVA ringde idag och erbjöd donator, dock vi har semester nu så att vi hinner inte denna runda. Planerad i sep och okt kanske ringer de er också

• NinaCamilla

Hälsning från Grekland. Vi träffade kliniken här och de ger extra mediciner redan i början. Inga köer eller väntetider. Vi vänder dock mot AVA efter semester och pratar med läkaren om framtida planer men skönt att veta hur det går här.

• NinaCamilla

Äntlingen nyheten från kliniken. Vi fick veta att vi börjar från min nästa mensen och insättning troligtvis i oktober. Vi har inte fått något spec donator än men vi vet att de har en på tankarna redan och vi är först i kön. Vi gav ju vår första donator till någon annan pga. semester men nu är vi på gång.

Jag kommer få flera mediciner den här gången och troligtvis 2 st embryos om de är mindre bra dvs. klass 3. Tydlingen toppen embryos får man inte sätta in 2 st (vet ej varför dock).    

Skruttet69: Kanske vi kommer dit samtidigt. Vi har fått också veta att oktober gäller för oss.

Fru xx: Har ni tagit alla blodprover att du har rätta mediciner? Vi måste prova vidare oavsett, vi stötter varandra här eftersom ingen annan kan sätta sig på våra sits - speciellt folk som har fått egna barn. 

Lycka till alla på tråden! 

• NinaCamilla

Fru xx: Jag kör paralellt med vårdcentralen och ta alla blodprover från järnvärdet, antikroppar och sockervärden etc. Jag tänkte om du ha kollat också att alla dina andra värden är okej?

WannabeFler: Jag har inte ens hört om långtidsodling från läkaren när jag sist gjorde FET - hmmh. Jag tackar för den här tråden att jag vet vad ska jag fråga/kräva från läkaren.   

• NinaCamilla

Jag uppdaterar listan. Vi har fått en ny donator och beräknad insättning blir i slutet av oktober eller i början av november. Nu måste jag vänta på mensen och förstås är de sena  när man behöver dem. 

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:   

Första ÄD-möte inplanerat:

V
    arit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:

F
    ått donator o väntar på ÄD:

På gång:
    Tigermamman
    (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker  över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg.  Tar procrenspruta igen den 21/4. Nytt försök med FET september 2012. WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET  7/3. Testdag 21/3, testade minus. Tolv embryon i frysen. Inplanerat FET  med långtidsodling 15/5 om embryona klarar upptining.
    Lycklgtlottad: Matchad med donator, beräknad insättning i slutet av oktober 2012.  Har tidigare gjort 1 ET och 2 FET, men det har aldrig fastnat.
    Skruttet 69 Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en  ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 -  testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen)  - testade minus i Feb-12.En ny donator sep-12, prel insättning okt/nov-12

Ruvare:

Gravid:
    Dustpuppy,
    ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag, VUL 25/6 hjärtslag och fosterrörelser storlek mätt till 8+2

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran
    :  
    1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i   jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Står i kö,  förhoppningsvis  ny donator hösten -12. mirakel ( kö sedan maj -11,  Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett  till magen o ett till frysen, testade minus. FET maj -12, testade minus.  Står i kö, förhoppningsvis ny donator hösten -12.  
    Fru XX
    1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator.  

Fått barn:
    Lie71,
    stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET   prel    9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2   till  frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej.

• NinaCamilla

Hej alla,

Jag håller tummarna till allihopa nu att 3. ggr gillt för alla oss. Jag har fått prel insättning i vecka 45 och jag hoppas att allting går bra innan dess. 

Skruttet69 och WannabeFler: Lycka till!

Tigermamman: Hur det går för dig?

Kram       

• NinaCamilla

Lyckligtlottad: Verkligen trist att ni fick skjuta upp behandlingen. Jag tror inte att det är något problem att skjuta mensen. Mina har börjat krångla till och från och jag fick mediciner nu att styra det. Om den värsta skulle hända med donatorn, att hon inte kan fullfölja det - är AVA väldig duktig att hitta en ny donator till er. Vår andra donator hoppade av förra året och även om jag hade redan påbörjat medicineringen, fick vi en annan direkt men fick fortsätta med mediciner 1 månad till. Jag tror att det blir bra till slut.

Wannabefler: Hur många får ni insatta den här gången? 4 st är väldig bra resultat - hoppas att det blir flera guldäggen att sätta in

Min sambo åker till konferensresa precis innan när vi ska ha insättning (prel vecka 45-46). Jag får nog åka själv med med båten (billigast och snabbast för mig). Jag rekommenderar att äta tidigt på båten i Ala-carte och lägga sig direkt efteråt och köra lite bättre hytt (A-hytt) Det är alltid lika spännande att vara i AVAs väntesal eftersom alla vet varför man är där. Jag är dock nervös inför nästa försöket och försöker inte tänka på att vi inte lyckas med den här gången heller. Som lyckliglottad säger - berättar jag inget den här gången. Det är skammen om vi inte lyckas med den här gången heller och då funderar jag på om jag kan överhuvudtaget bära ett barn. Igår  köpte jag mediciner för 1500 spänn och hörde att någon annan i samma dag hade köpte Procren-spruta Tydligen är det ovanligt att samma dag kommer 2 personer som köper samma medicin.

Nu ska vi lyckas här på tråden!    

Kram till alla 

• NinaCamilla

Härligt att höra Dustpuppy att du mår bra och lilla fisken med. Har nu några grav.symptom och när kom de i så fall efter insättningen?

Wannabefler: Stort grattis på toppenägg! Jag har Mika i AVA-kliniken i Åbo. Han är kunnig men som du säger speciell. Jag brukar skoja med honom och han skrattar. Då är lättare stämning i ett kallt rum.

Ypke: Vi valde AVA Åbo eftersom vi har en chans att få pengarna tillbaka från FK samt att jag har finsk påbrå. 
    Det är också lättare att åka till Finland i sista stund än byta flygbiljetter till rätt datum och ta ledig från jobbet. Du kommer veta max 2-3 dagar innan när ska du åka till Finland och när man är där, måste man vänta på 3 dgr  innan insättning vid ET. Då behöver jag inte ta mer ledig än 3 dgr. Vi har gjort så att eftersom mannen reser mycket, har han lämnat sitt bidrag i frysen och då behöver jag endast åka över en dag. 

Åbo är också närmare än Tammerfors men jag tror nog att Tammerfors har kortare väntetid. Andra sidan bor fler folk i Åbo = många flera donatorer och jag har sett deras reklam i lokalbuss (donatorer sökes!).  Vi kommer göra vår 3. försök snart och om vi inte lyckas, ska vi till Grekland. I Finland är de mer strikt vilka behandlingsmetoder ska du få och hur många embryos får du insatta. Blodgrupp matchas inte heller mellan donator och mottagare. De tittar lite för blind på finska Socialstyrelsens rekommendationer etc. I Finland tar man hänsyn endast ögon- och hårfärg. Jag fick tjata mig att få 2 st insatta och få andra mediciner. Om vi kommer att få topkvalite, får jag bara ett. En tips är också att du är påläst inför första besök samt läser trådarna här om mediciner etc.   

Ang. priset är det billigare i söder Europa än i Finland. Vi betalade precis 7400 EUR (plus eventuella embryofrysning 400 EUR) och i Grekland kostar samma 4500 EUR och ingen väntetid. Väntetid i Finland är ungefär 6-9 månader. Andra sidan kostar boende och flyg till Grekland. Jag vet inte vilket blir billigast eller smidigast. Du måste ha en bra läkare här i Sverige som kan förvandla dina recept till svenska - det blir lättare om du går i Finland.

Hoppas att det här hjälper dig.       

• NinaCamilla

Ypke: Du kan välja vilken klinik som helst i Finland och FK tillämpar samma regler för alla. Om du har krångligt att åka till Åbo eller Tammerfors, kolla möjligheter i Helsingfors. Kolla också Felicitas och Fertinova i Helsingfors. Så länge reglerna är detsamma att det är öppen donator, får du ansöka ersättning från FK.

Flygbussarna verkar gå varje timme från Åbo och Tammerfors från Helsingfors flygplatsen. Det tar ungefär 2,5 timmer eller så (180 km till Åbo från flygplatsen). Kolla på länken expressbus.fi Annars kolla också flyg till Stockholm och Åbo-nattbåt om det är billigare. 

Ni måste också diskutera hur viktig är det med öppen donator eller anonym?

Lycka till!      

• NinaCamilla

Skruttet: Lycka till och jag tänker på dig! Ypke: ni kan åka över dagen till första konsultation och ni kan ställa er i kö redan nu utan att ni har varit på första konsultation. Vi ställde oss i kö utan att träffa kliniken och bokade psykologkonsultation direkt. Det händer mycket nu! Spännande. Jag har börjat med primilut och på onsdag blir det procren- spruta som jag inte väntar på. Lie1: tackar för lyckönskningar. Har du skickat info till AVA om tvillingar? Kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011